Nekromanti Wasteland

Mofasa

Veteran
Begynnelsen

Jag har funderat över varför kärnvapenkriget (den iden jag tänkte köra på) bröt ut från första början... Någon som har en fin fin ide att klämma till med så här i nödens stund? /images/icons/doh.gif

//Magnus

Tippis

Warrior
Wasteland*.*

<blockquote><hr>Wastelands, pluralis.<hr></blockquote>... om man inte menar den excellenta föregångaren till Fallout - Wasteland (gjort av samma fol som Fallout, till och med) som kom... ehm... 1987 tror jag det var... Med lite tur kan man få tag på den i någon slags "Best Of Interplay"-samling.

Man spelar en Desert Ranger i vad som är kvar av nevada (och kanske en liten del av Californien), och är grafiken undantaget, än idag ett av de bästa rollspelen på dator jag har stött på...

Tippis

Warrior
Re: Begynnelsen

...ingen NY idé, men vad 17... vi snor Lone Wolf-scenariot från SkuggSpring, och sorterar om lite i vilka som gör vad var och adderar lite krydda...

Extremister i någon gammal soviet-republik bryter sig in och lyckas avfyra en rysk ICBM mot USA, troligen har de hjälp inifrån. I panik svarar USA, men i samma ögonblick som missilerna lämnar sina silos ringer den [color:red]röda telefonen</font color=red>...

Rysslans president förklarar läget och får nyheten om de analkande missilerna. Ett oväntat effektivt ryskt robotförsvar sägs i medierna vara 100% framgångsrikt i att skjuta ner hotet, och efter lite bråk i FN och några segdragna skadeståndsprocesser går händelsen till historien som en ny kubakris...

...alla forskare på Seismologiska Institutet i Kiruna försvinner, tillsammans med de utskrifter som visar fyra kraftiga markexplosioner långt in på ryskt territorium...

Big Marco

Läskig
Re: Wasteland (OT)

*denna nostalgikick!*

Jag tror jag har spelat igenom Wasteland säkert 10 ggr. Det är helt enkelt lysande bra. Och oförlåtande.

Desert Dwellers gav iaf 14 XP. =)

När man fick sin AK-97:a... *mums*

Ugly, banditledaren. Finisters maze... Las Vegas och Covenant. Faran Brygo (årets ordvist). Fat Freddy... Ace, Christina (automateldstokan). Trebenade fnask. Bloodstaffs.

Åh... Det är så bra. Och det håller fortfarande - storymässigt.

Mofasa

Veteran
Re: Syndikatet!!

Jag har planerat lite... fick inspiration igår kväll. Detta kom jag fram till:

Den kriminellla organisationen Syndikatet ligger bakom alltihopa (indirekt en massa högt uppsatta företagspampar). De har inga problem att få tag i kärnvapen eller anläggningar för nedfrysning (eftersom de har företag som producerar både och på sin sida). Det Syndikatet vill uppnå är en helt ny värld, i vilken de har makten över allt och alla =)! De skulle spara och vidareutveckla all gammal teknologi/vetenskap... Med hjälp av denna ska den nya världen byggas upp. Men varför ställer många storföretag upp på detta? Jo, de utlovas en monopolsituation efter attentaten, där de har ensamrätt att producera och distribuera ut sina varor.

Vad gick då fel (något gick fel eftersom Syndikatet inte alls blev så mäktigt som det ämnade efter katastrofen)? Jo, allt gick fel... I början på planerna (när Syndikatet bildades 2035) så hade de många storföretag med sig... när dock projektet drog ut på tiden (se inlägg ovan för förklaring av nedfrysning i dyl.) så drog sig många företag ur. Syndikatet blev då skrajsna för att förlora all support och började därför spränga sina utplacerade "nukes" tidigare än beräknat. Dett ledde i sin tur till vissa felkalyleringar. Dessa gjorde så att de flesta stora företagen som fortfarande stödde Syndikatet strök med de också... Plus en hel drös med anläggningar där man hade sparat och börjat vidareutveckla den äldre teknologin (från 2059)... En hel del forskare och dyl. överlevde dock och evakuerades till huvudbasen, vilken är den enda stora anläggningen Sydikatet besitter för tillfället.

Hoppas du orkade läsa igenom det...

//Magnus

Tippis

Warrior
Wasteland-nostalgi (OT)

<blockquote><hr>När man fick sin AK-97:a... *mums*<hr></blockquote>Ahh... min första optning... Spela ett tag med karaktärerna, starta om med samma karaktärer (man fick behålla alla levlar, men ingen utrustning), spring å hämta protonyxan i Las Vegas, spöa sedan upp munkarna...
Sedan var det bara att banka på allt man såg... "Barney hits 7 Bandits for 217 points of damage, reducing them to a red mist" mmmmmmm!
Ahh.... the sweet smell of powergaming... /images/icons/grin.gif

<blockquote><hr>Ugly, banditledaren. Finisters maze... Las Vegas och Covenant. Faran Brygo (årets ordvist). Fat Freddy... Ace, Christina (automateldstokan). Trebenade fnask. Bloodstaffs.
<hr></blockquote>Oh ja!! Alla dess bloodstaffs... och allt man måste kämpa sig igenom för att hitta den rätta... Och så sura alla blev i Mushroom Church när man gav deras reaktor en härdsmälta... Och skattjakt på den minerade golfbanan... Och försöken att lura maffiabossarna med falska ringar...

För att inte tala om alla falska spår som fanns i Hint-boken för att föra tjuvläsare på fel spår - bara där fanns idématerial till ett tjog extraäventyr...
/images/icons/love.gif/images/icons/love.gif/images/icons/love.gif/images/icons/love.gif/images/icons/love.gif/images/icons/love.gif

Vet inte hur många gånger jag återanvänt storyn i detta ljuvliga spel - ett par gånger var till Shadowrun, Mutant (alla versioner... ok, inte RYMD, men nästan), Wastelands (såklart!)... borde nog kunna användas till valfritt fantasyspel med bara minimal bearbetning... Det är bara att inse, Brian Fargo borde geniförklaras för detta spel.

...men ack... 3,5"-disken som spelet låg på (total installationsstorlek: ENORMA 850kb... jämför det med Fallout /images/icons/tonguea.gif) slets ut, och Singel-side 5,25"-diskarna som var den enda räddningen böjdes till oigenkännlighet i en hög serietidningar under en flytt.../images/icons/sad.gif

Hungmanmoojoo

Veteran
Efter Katastrofen

ojojoj.. jag har läst hela tråden och inser att ni har missat ett otroligt bra rollspel som heter Aftermath... detta EK spel har nug den absolut ballaste Kampanjen som jag har haft äran att börja spelleda.. hehe

jaja.. kolla in det om ni fikar efter Efter Katastrofen.

kolla om spelet wasteland finns som Abandonware.. värt att kolla..

Hadet.