Nekromanti Wastelands AI

Mutanten

Hero
Inspirerad av Kranks tråd om postapokalyps så blev jag jävligt sugen på att spela Lancelot Games gamla rollspel Wastelands med AI istället för rymdvarelser (Byrr).

Intelligenta datorer har tagit över alla storstadsregioner i världen med hjälp av drönare och stridsrobotar. Efter ett kort krig mellan datorerna och mänskligheten där datorerna utplånade stora delar av civilisationen utanför storstäderna så lever alla fria människor ute i ödemarken medan storstadsborna är förslavade i Plex 1 (Berlin), Plex 15 (Stockholm) osv. Datorernas mål är effektivisering och standardisering. De vill skapa ett så automatiserat samhälle som möjligt. Det samhället har inte plats för människan. Men än så länge behöver datorerna fortfarande människorna för arbetsuppgifter som robotarna ännu inte klarar av att utföra lika effektivt som människor. När robotarna är tillräckligt välutvecklade för att helt ersätta människorna så kommer datorerna att utrota mänskligheten. I väntan på detta så lever storstadsmänniskorna som slavar i städerna. Övervakningssamhället i storstäderna är totalt. Datorerna genomför räder eller infiltrerar ödemarken för att utplåna maquisarderna (dvs människornas motståndsrörelse) eller för att exploatera naturresurser men annars har ödemarken lämnats åt sitt öde.

Vad tycker ni? Originalsättningen med rymdvarelser kanske är bättre trots allt?
  • Vilket spelsystem passar bäst? Savage Worlds? D6? En moddad variant av spelsystemet i Wastelands?
  • Vilka andra rollspel/supplement kompletterar rollspelet Wastelands? Fantasy Flight Games Revolt of the Machines?
  • Vilka filmer passar som inspiration för spelledaren/spelarna? Mad Max?
  • VIlka andra supplement/rollspel passar bäst för illustrationer/stats på rumdvarelser om man spelar med originalsättningen?

Leon

Leo carcion
Jag tror inte att man behöver modda Wastelands, varken värld eller regler, mer än högst minimalt för att få detta att funka. "Istället för Birr finns det AI och robotar" - done.

Sedan var det väldigt längesedan jag spelade Wastelands, så jag har väldigt dålig koll på hur spelsystemet står sig. Savage Worlds hade nog behövt moddas drastiskt för att få fram känslan av nöd och brist. Så det innebär i princip ett existerande postapokalyptiskt system (AW?) eller för något mer generiskt, jag vet inte varför, men kanske ORE?

KnightVision

Veteran
Ack, Wastelands... Minns med värme slumputrustningstabellen som man slog på för nyskapade rollpersoner där man kunde komma över en gammal påse kanelbullar som var så hårda att de kunde användas som kastvapen.

Mutanten

Hero
Peter;n101146 said:
Jag tror inte att man behöver modda Wastelands, varken värld eller regler, mer än högst minimalt för att få detta att funka. "Istället för Birr finns det AI och robotar" - done.
Ja det är lite min tanke också. Att man inte behöver modda Wastelands särskilt mycket. Det största problemet tror jag är spelsystemet. Jag funderar på att ersätta Wastelands spelsystem med D6 eftersom jag redan kan D6 och eftersom Open D6 Adventure innehåller värden och regler för moderna vapen, varelser, psionics mm.