Nekromanti Wastelands - no rules, only chaos

Andy Roid

Veteran
Hej!

Jag är helt ny i detta forum, har egentligen inte spelat rollspel på många,många år om bortser från några omgångar Fiasco!

På 80- talet spelade jag och min spelargrupp alla svenska rollspel som fanns men framför allt SRR, EDoD och Lancelot games Wastelands.
Nu efter flera års paus tänkte jag ta upp spelandet igen och det spel som alla vill spela är just Wastelands.

Det som lockar är settingen "tiden efter katastrofen" med den dagliga kampen mot väder vind, marodörer eller bara att utforska vildmark och städer.
Sedan är det väl en massa nostalgi till att det blir just Wastelands också, vilket inte är att förakta.

Jag skapade en egen kampanj då det begav sig men nu kommer jag inte riktigt ha tid till detta och undrar nu om någon på det här forumet har några gamla anteckningar eller worddokument på äventyr eller tillochmed hela kampanjer.

Tack på förhand

Andy Roid;n77649 said:
Det som lockar är settingen "tiden efter katastrofen" med den dagliga kampen mot väder vind, marodörer eller bara att utforska vildmark och städer.
Hej!

Inget mot Wastelands, men om ni vill spela ett nytt och levande spel med massor av support, och som har fokus på exakt det som du nämner i citatet ovan, så kan du kolla in Mutant: År Noll.

Sorry för OT, kunde inte låta bli. :)

Andy Roid

Veteran
Jo jag har sneglat på det spelet också. Vi lirade en del mutant också. Uppdrag mos Mosel kommer jag ihåg och järnringen.
Lyssnar på fria ligans podcast och gillar det ni gör men jag tror ändå att det är just Wastelands det blir.
Tror nog att mutant är det bättre spelet men vi vill återvända till ett spel vi har speciella minnen av.
Tack för tipset dock. :)

Mogger

Hipsteranka
Ett tips är snegla lite mer på Mutant och se hur de har löst förder i vildmark och utforskande. Det är inte speciellt svårt att använda samma princip till Wasteland. I princip är det ett slags hexcrawl där man slumpar fram möten, fynd m.m. Blir typ som i Walking Dead där man inte vet vad som finns bakom nästa krök.

Finns även gott om material till Apocalypse World. Googla ex på Hatchet City (tror jag det heter).

Tror att det kan vara svårt att hitta specifikt Wastelandmaterial om ingen har scannat in gamla moduler eller Rubicon. Men det är bara en gissning.

Andy Roid

Veteran
Bra förslag. Ska kolla både mutant och Apocalypse world.
Det jag är mest behöver är egentligenett tema för en kampanj.
Dom gamla Rubicon och allt som gavs ut till wastelands har jag redan.

Arfert

Facit
Skulle vara kul att köra Wastelands igen, fast med uppdaterade regler. Men jag skulle nog använda Savage Worlds.

Andy Roid

Veteran
Savage worlds, ja det kanske skulle funka men grejen är den att förutom blödningsreglerna så har jag inte så mkt emot reglerna i wastelands. Ok dom är lite omständliga och kanske stundom lite väl detaljerade ffa hur man höjer sina färdigheter.
På något vis passade reglerna ändå settingen tycker jag. Men det kan msn givetvis tycka olika om.

Axelsson

Warrior
Vi diskuterade också att starta upp en Wastlands-kampanj sist spelmöte, har du sett Sverigemodulen på Rävspels hemsida?

Tror också att reglerna fungerar fortfarande, men jag hade nog tagit bort delar av färdighetssystemet. Som jag minns det så var det ganska dödligt, man gick ju inte gärna in i en strid. Men får vi spelat ett par gånger kanske jag inte tycker samma sak

Vi var aldrig fokuserade på upptäckande, utan att man mer visste vilka som fanns i den närmaste omgivningen. Saker hände först när det dök upp nya aktörer, eller att någon försökte öka sitt inflytande över vissa områden.

Ond bråd död

Swashbuckler
Wastelands var trevligt. Behållakostnaderna för färdigheter var ju ett meck förstås, och jag minns att de hade rollspelsvärldens onödigaste tabell. Den som omvandlade vapnens skada till en skademodifikation, vilket var x-4.

Nässe

Myrmidon
Älskade också Wastelands. Tyvärr har inget att bidra med, allting har försvunnit i den ständiga förvittringen. Vore skitkul att läsa spelrapporter om ni kör igång med en kampanj.

Mutanten

Hero
Jag gillade Håkan Jonssons illustrationer i Wastelands. De gjorde halva Wastelands-rollspelet för mig. Men jag tycker att de skulle ha struntat i det digitala rollformuläret, stadskartorna och omslagen på äventyren.

Jag undrar om Fantasy Flight Games The End of the World Alien Invasion kommer att vara användbart tillsammans med Wastelands?