[Waterborn] devlog #3: Varifrån kommer vattnet?

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Jag lämnar reglerna för spelet ett tag, behöver sätta mig ner och fundera genom allt. Fick massa bra feedback från devlog #2.

Isället så fokuserar jag lite mer på själva världsbyggandet och ett uppenbart frågetecken är varifrån allt vatten kom ifrån.
I settingen så har vattennivån höjts med 6500 meter, så att enbart delar av mount everest och kringliggande bergstoppar är ovanför ytan.

Min tanke är att en främmande planet/enorm asteroid, bestående främst av fruset vatten, kommer in i vårt solsystem och fångas av solens gravitation. Den börjar brytas isär medan dess omloppsbana stabiliseras. Otur för oss så sker detta så att delar börjar bombardera alla de inre planeterna. Främst Jorden och Mars.

Under hundra eller tvåhundra år så blir vi träffade av olika stora delar, varje träff förstör inte bara vår civilisation utan för med sig massa vatten. Sakta så höjs vattenytan mer och mer. Medan vi gör allt för att motverka flera träffar så försöker vissa skydda sina länder genom murar, andra försöker fly ut i rymden och en del börjar anpassa sig för att leva mer på vattnet. Konflikt mellan dem som hänger kvar på de minskande landområdena och de som nu lever på flytande städer och megafartyg uppstår.

När spelet börjar så finns det nästan inget land kvar och vattenytan är mer eller mindre stabil då endast mindre bitar träffar.

Har även en tanke att Mars fått tillräckligt mycket att en tjockade atmostfär börjar bildas och ett grunt hav formas. Detta ger ett hopp om ett nytt hem åt männskligheten och vi lyclas överleva länge nog och ta oss dit.

Vad tror ni om detta? Tänker att det är inte helt omöjligt och nog för att man ska kunna köpa världen.
Det ger även tid för att civilisationen sakta har anpassat sig och byggt massa coola superkonstruktioner som nu är mystiska ruiner att utforska.

Lägger in tre bilder på hur detta just nu beskrivs i spelet.

The impact.jpg

What is known.jpg

The endless sea.jpg
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Isället så fokuserar jag lite mer på själva världsbyggandet och ett uppenbart frågetecken är varifrån allt vatten kom ifrån.
I settingen så har vattennivån höjts med 6500 meter, så att enbart delar av mount everest och kringliggande bergstoppar är ovanför ytan.
Måste det vara på jorden?
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Måste det vara på jorden?
Nej det måste det egentligen inte, men varför inte?

Visst går att göra lite mer vad man vill om det utspelar sig på en annan planet men känns som den mesta post-apokalypsen utgår ifrån något som gått fel på jorden.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Nej det måste det egentligen inte, men varför inte?
För att du kan få massor av konstiga saker på köpet som hur folk kan andas när de är i samma höjd som Mount Everest.

Det är inte svårt att överföra tidsåldrar till andra världar och det är inte svårt att skapa en pseudo-Jord som är tar språng från någonstans.

En värld täckt av vatten med en fallen högteknologisk kultur känns som lättare att utgå från än att behöva ta språnget från vår jord och sedan måste hitta på förklaringar för att bryta mot det och slutligen försöka glömma bort att det är vår jord när man spelar. Då faller nästan hela poängen med att utgå från vår jord, såvida man inte vill göra en samhällskommentar med spelet.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
För att du kan få massor av konstiga saker på köpet som hur folk kan andas när de är i samma höjd som Mount Everest.

Det är inte svårt att överföra tidsåldrar till andra världar och det är inte svårt att skapa en pseudo-Jord som är tar språng från någonstans.

En värld täckt av vatten med en fallen högteknologisk kultur känns som lättare att utgå från än att behöva ta språnget från vår jord och sedan måste hitta på förklaringar för att bryta mot det och slutligen försöka glömma bort att det är vår jord när man spelar. Då faller nästan hela poängen med att utgå från vår jord, såvida man inte vill göra en samhällskommentar med spelet.
Sant, ska fundera på det. Ger lite mer frihet i vart det finns öar och hur de ser ut.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
För att du kan få massor av konstiga saker på köpet som hur folk kan andas när de är i samma höjd som Mount Everest.

Det är inte svårt att överföra tidsåldrar till andra världar och det är inte svårt att skapa en pseudo-Jord som är tar språng från någonstans.

En värld täckt av vatten med en fallen högteknologisk kultur känns som lättare att utgå från än att behöva ta språnget från vår jord och sedan måste hitta på förklaringar för att bryta mot det och slutligen försöka glömma bort att det är vår jord när man spelar. Då faller nästan hela poängen med att utgå från vår jord, såvida man inte vill göra en samhällskommentar med spelet.
Gillar iden med att vatten och annat kommer ifrån asteroider, att det har orsakats av något och inte alltid varit så. Men jag skulle kunna ha kvar det genom att människor kanske terraformerar någon annan planet genom att kollidera massa närliggande asteroider. Lite så som jag tänkte med Mars i det jag skrev ovan.

Och sedan utgå ifrån de första kolonierna som det går ut för och sedan låta det bli grunden för en post-apokalyptisk värld. Kanske gå blev det för mycket vatten än planerat.

Går då även att göra roliga saker som att det kanske kommer nya generationsskepp som förväntar sig en värld redo att kolonisera.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
För att du kan få massor av konstiga saker på köpet som hur folk kan andas när de är i samma höjd som Mount Everest.

Det är inte svårt att överföra tidsåldrar till andra världar och det är inte svårt att skapa en pseudo-Jord som är tar språng från någonstans.

En värld täckt av vatten med en fallen högteknologisk kultur känns som lättare att utgå från än att behöva ta språnget från vår jord och sedan måste hitta på förklaringar för att bryta mot det och slutligen försöka glömma bort att det är vår jord när man spelar. Då faller nästan hela poängen med att utgå från vår jord, såvida man inte vill göra en samhällskommentar med spelet.
Eller när jag tänker på det så skulle jag kunna kombinera detta med en tidigare setting jag har funderat på.

I den så försvinner säg, vart tiotusende rymsskepp som färdas i hyperrymden, ingen vet vart. Troligen så förstörs de.
Men egentligen så råkar de hamna i detta solsystem där det endast finns en vattenplanet.
Då kan man få en tillförsel med modern teknologi i form av krashande rymdskepp som kastas ut ur hyperrymden.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Skulle även vara intrssant om terraformeringen med asteroider egentligen är en mörklägging av att man utrotade en hel civilisation som potentiellt skulle bli en fara för människorna.

Men att några av utomjordingarna har överlevt då de flydde långt ner under jorden. Lite att de gömde sig i stora valv som nu öppnas och de finner sin värld fylls av massa människor som kämpar för sin egen överlevnad. Överlevare som härstammar från dem som utförde asteroid attackerna i första början men som inte kunde ta sig tillbaka hem.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
880
Jag gillar att det är jorden.
Angående att det skulle komma lite konstiga effekter av det, typ att atmosfären skulle bli tunn, så tycker jag att det går att hantera. Settingen är ju ändå rätt fantastisk, så det är ju inte som att man förväntar sig att allt är baserat på korrekt fysik.

Skulle ju kunna vara så att vattenbombningen är ett försök av utomjordingarna att terraforma planeten för deras syften. Nu kanske det bara finns en liten förtrupp av utomjordingar som ser över processen från djupet. Resten av koloni-flottan kommer om typ 1000 år när planeten är färdig för inflyttning. Skulle också vara en spännande metaplot att utforska!
 

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
320
Location
Göteborg
Behöver verkligen vattennivån nå 6500 meter? Räcker inte typ 2000 meter? Då löses ju eventuella problem med andningsbar luft osv. Här är en karta med 1000 meter: What does Earth look like with 1000 meters of sea-level rise or drop? - Vivid Maps

Om det finns några stora landmassor kvar så kan de ju göras olevnadsbara exempelvis pga nukes, det kanske har stridits om landmassorna och nu kan ingen leva där längre? Små landmassor ser jag som något positivt.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Behöver verkligen vattennivån nå 6500 meter? Räcker inte typ 2000 meter? Då löses ju eventuella problem med andningsbar luft osv. Här är en karta med 1000 meter: What does Earth look like with 1000 meters of sea-level rise or drop? - Vivid Maps

Om det finns några stora landmassor kvar så kan de ju göras olevnadsbara exempelvis pga nukes, det kanske har stridits om landmassorna och nu kan ingen leva där längre? Små landmassor ser jag som något positivt.
Jag använt liknande kartor för att testa olika djup. Har inte velat ha så mycket land då det skulle göra att majoriteten inte levde till havs vilket är fokus för settingen. Men visst om det mesta av landmassorna är radioaktiva ödemarker så kan det funka. Dock så blir land inte lika svårt att hitta och då inte lika mystiskt.

Osäker vad som är mest intressant.

Jag har använt mig av:
Flood Map: Elevation Map, Sea Level Rise Map
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Jag gillar att det är jorden.
Angående att det skulle komma lite konstiga effekter av det, typ att atmosfären skulle bli tunn, så tycker jag att det går att hantera. Settingen är ju ändå rätt fantastisk, så det är ju inte som att man förväntar sig att allt är baserat på korrekt fysik.

Skulle ju kunna vara så att vattenbombningen är ett försök av utomjordingarna att terraforma planeten för deras syften. Nu kanske det bara finns en liten förtrupp av utomjordingar som ser över processen från djupet. Resten av koloni-flottan kommer om typ 1000 år när planeten är färdig för inflyttning. Skulle också vara en spännande metaplot att utforska!
Det handlar väl om vad som är mest intressant. Från början hade jag inte tänkt blanda in utomjordingar men det kan ju ge en extra aspekt på det hela som man kan använda om man vill. Någon form av metaplot utöver större strider mellan överlevande grupper är ju kul.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
880
Det handlar väl om vad som är mest intressant. Från början hade jag inte tänkt blanda in utomjordingar men det kan ju ge en extra aspekt på det hela som man kan använda om man vill. Någon form av metaplot utöver större strider mellan överlevande grupper är ju kul.
Jag tänker att det ju är en bra förklaring till varför det regnat isklot under en längre tid.
Men det är ju inget man behöver fokusera på i settingen. Bara något som ibland antyds, vilket gör det mer mystiskt. Utomjordingarna skulle väl inte ha något intresse att umgås med den skalliga, barbariska primaterna på ytan.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Jag tänker att det ju är en bra förklaring till varför det regnat isklot under en längre tid.
Men det är ju inget man behöver fokusera på i settingen. Bara något som ibland antyds, vilket gör det mer mystiskt. Utomjordingarna skulle väl inte ha något intresse att umgås med den skalliga, barbariska primaterna på ytan.
Sant men då hamnar man i problemet med varför de valde just jorden och inte någon annan planet som troligen är enklare och inte behöver utplåna alla människor. Såvida de inte såg det som en del av planen. Att putta asteroider är ju rätt enkla vapen.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Tänker mer på om skatter och plundringsvåg teknologi ligger 6500 m under vattnet hur når man den?
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
880
Sant men då hamnar man i problemet med varför de valde just jorden och inte någon annan planet som troligen är enklare och inte behöver utplåna alla människor. Såvida de inte såg det som en del av planen. Att putta asteroider är ju rätt enkla vapen.
Ja alltså jorden har ju ändå en del vatten att börja med, så det blir ju mindre jobb att vattenfylla den.

Sen tänker jag att man kan lämna det fritt till spelgrupper att definiera utomjordingarnas plan. Exempelvis:
De kanske inte visste att det fanns intelligent liv på planeten, då de antagligen började planera projektet för typ 10 000 år sedan.

Eller att de helt enkelt inte ser människor som särskilt räddningsvärda. Uppenbarligen kunde ju vi inte stoppa deras isbombningsprojekt.

Eller att det är avsiktligt för att man har någon obskyr långsiktig plan för människosläktet.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Tänker mer på om skatter och plundringsvåg teknologi ligger 6500 m under vattnet hur når man den?
Det mesta kommer man inte att nå. Men det ska finnas en del kvar i flytande plattformar, övergivna skepp och liknande. Tanken är att det är låg teknologi man spelar men, skjutvapen ät sällsynta.

Men jag är öppen för förslag och det kanske är mer intressant att kunna ta sig till botten. Men hur som kräver det ubåtar och liknande.

Skulle det vara en helt annat planet så behöver det ha funnit något innan att dränka.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,317
Location
Helsingborg
Eller när jag tänker på det så skulle jag kunna kombinera detta med en tidigare setting jag har funderat på.

I den så försvinner säg, vart tiotusende rymsskepp som färdas i hyperrymden, ingen vet vart. Troligen så förstörs de.
Men egentligen så råkar de hamna i detta solsystem där det endast finns en vattenplanet.
Då kan man få en tillförsel med modern teknologi i form av krashande rymdskepp som kastas ut ur hyperrymden.
Det här var ruskigt coolt.

Blir lite mer än bara "Mad Max, fast på vattnet" också.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Det här var ruskigt coolt.

Blir lite mer än bara "Mad Max, fast på vattnet" också.
Tackar, ja tycker det med. Men har inte riktigt vetat vad jag ska göra av den idén.

Det är nog bra att skilja sig från waterworld filmen men ändå behålla det man vill åt. Det ska vara mas max på vattnet men tanken var alltid att ha mer scifi än i filmen för att öppna upp för flera saker.

Detta skulle ge olika vägar in i spelet. Antingen att man redan är där och överlever för att t.ex. se ett skepp krasha. Eller att man är en besättning som tvingas hit.

En metaplot skulle vara varför man kommer till just denna planeten. Vad finns gömt under ytan som drar till sig saker.

Det kanske blir svårt att ha en gammal männsklig civilisation på botten men det skulle kunna ersättas med stora mänger av megastora skepp som krashat här över lång tid.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
880
Det mesta kommer man inte att nå. Men det ska finnas en del kvar i flytande plattformar, övergivna skepp och liknande. Tanken är att det är låg teknologi man spelar men, skjutvapen ät sällsynta.

Men jag är öppen för förslag och det kanske är mer intressant att kunna ta sig till botten. Men hur som kräver det ubåtar och liknande.

Skulle det vara en helt annat planet så behöver det ha funnit något innan att dränka.
Har det varit en utdragen apokalyps så lär man utvecklat sätt att försöka hantera den stigande vattenytan. Typ lufttunnlar som sjunker ned till botten eller kanske genmodifierade varelser som kan användas som redskap (alger maneter eller annat) och sedan förvildats. Alternativt att man hittat någon utomjordisk artefakt som man reverse-engineerat för att tillåta avancerade dykningar, skulle dock vara väldigt ovanlig så klart!
 
Top