Brödbane
Kristallkrönikör
Ja, risken är väl att det blir rätt likt Blue Planet av Biohazard games.Det här var ruskigt coolt.
Blir lite mer än bara "Mad Max, fast på vattnet" också.
Ja, risken är väl att det blir rätt likt Blue Planet av Biohazard games.Det här var ruskigt coolt.
Blir lite mer än bara "Mad Max, fast på vattnet" också.
Ja har kollat lite på det. Jag kommer vilja hålla det mer mad max än vad de har. Känns som det spelet är betydligt mer scifi och högteknologi.Ja, risken är väl att det blir rätt likt Blue Planet av Biohazard games.
Sen om det har kommit så mycket extra vatten osv så lär ju atmosfären ha blivit tjockare också. Så är verkligen 8000+ en "death zone" efter det?Man acklimatiserar sig till 6000 m. Det är 8000+ som är "death zone".
Alltså, det är ju inte absolut avstånd från jordens centrum som gör luften tunn på bergstoppar, utan att det inte finns en massa mer luft ovanpå som trycker ihop den. Om jordens radie ökade på grund av vatten skulle förstås atmosfären följa med.För att du kan få massor av konstiga saker på köpet som hur folk kan andas när de är i samma höjd som Mount Everest.
Jag tror folk har missuppfattat min kommentar och bara fokuserat på bistycket som var ett exempel.Alltså, det är ju inte absolut avstånd från jordens centrum som gör luften tunn på bergstoppar, utan att det inte finns en massa mer luft ovanpå som trycker ihop den. Om jordens radie ökade på grund av vatten skulle förstås atmosfären följa med.
Det framgick att det var ett exempel. Det var bara ett felaktigt exempel.Jag tror folk har missuppfattat min kommentar och bara fokuserat på bistycket som var ett exempel.
Ett annat exempel är ju Fria Ligans Flodskörden (uppföljaren till Ur Varselklotet) som ju också har lite samma tema, även om det är i mindre skala.Som alternativ till utomjordingar kan en portal ha öppnats till en annan dimension. Lite som i den där Stephen King grejen med dimman. Då kan dessutom obehagliga havsmonster tagit sig genom.
Eller Pacific RimSom alternativ till utomjordingar kan en portal ha öppnats till en annan dimension. Lite som i den där Stephen King grejen med dimman.
Har kollat på lite olika vattendjup och att sänka det till t.ex. 1000 meter tycker jag ger alldeles för mycket land, även om mycket kan vara radioaktivt så kommer det troligen vara troligare att överlevare är där än ute på vattnet. Varför bygger vi inte saker ute till havs nu, jo för att vi inte behöver. Folk ska tvingas till vattnet.
Vad tror ni?
För mycket land gör att det borde finnas en parallell traditionell post-apokalyptisk värld på land. Inte mig emot men det kanske blir spretigt och svårt att få dynamiken mellan dem att funka bra.
Bilder från Flood Map: Elevation Map, Sea Level Rise Map
500 meter:
View attachment 10619
1000 meter:
View attachment 10616
2000 meter:
View attachment 10617
3000 meter:
View attachment 10618
4000 meter:
View attachment 10620
5000 meter:
View attachment 10621
5000 meter inzoomat där det är mest land:
View attachment 10622
Ja det ger ju 3 stora områden, ett mindre samt en del enstaka öar att åka mellan. Mellan dessa tre kan det ju ha varit krig som förstört de sista städerna som byggdes där.Skulle säga 3000m och sedan ha låtit en stor mängd feta meteorer ha slagit ned på Tibetplatån och Grönland, så att mycket av marken brutits upp. Kanske med stora, djupa sötvattensjöar?
Ja, jag skrev det med sötvattensjöarna för att det också skulle kunna vara en intressant variation i världsbygget Dels måste ju sötvatten vara en rätt ovanlig resurs som det lätt kan bli konflikter om. Framförallt skulle man vilja skapa stora skyddsdammar och försvarsverk så det inte skulle finnas någon risk att det dyrbara sötvattnet kontamineras av haven utanför. Men det skulle också ge lite utrymme för att skapa unika, begränsade ekosystem. Med djupa kratersjöar och kanske även grottkomplex under vattnet där intressanta ting kan finnas.Ja det ger ju 3 stora områden, ett mindre samt en del enstaka öar att åka mellan. Mellan dessa tre kan det ju ha varit krig som förstört de sista städerna som byggdes där.
Det blir ju områden som faktiskt är stora nog att utforska lite. Vid 6500 meter så är det knappt någon ö större än några mil. Vilket inte ger så mycket yta att gömma coola grejer på.
Det som får att vattnet stiger kanske fortfarande pågår, så att mer och mer land försvinner. Att landområden fortfarande bombaderas av asteroider eller så. Vilket inte är lika förödande om de slår ner i vattnet kan jag tänka mig.Ja, jag skrev det med sötvattensjöarna för att det också skulle kunna vara en intressant variation i världsbygget Dels måste ju sötvatten vara en rätt ovanlig resurs som det lätt kan bli konflikter om. Framförallt skulle man vilja skapa stora skyddsdammar och försvarsverk så det inte skulle finnas någon risk att det dyrbara sötvattnet kontamineras av haven utanför. Men det skulle också ge lite utrymme för att skapa unika, begränsade ekosystem. Med djupa kratersjöar och kanske även grottkomplex under vattnet där intressanta ting kan finnas.