Nekromanti Way of the Wicked

God45

#PrayersForBahakan
The Kingdom of Talingarde is the most noble, virtuous, peaceful nation in the known world. Herein is the story of how you burned this insipid paradise to the ground.

It's only fair. They burned you first.

They condemned you for your wicked deeds. They branded you. They shipped you to the worst prison in the kingdom. In three days, you die. In three days, the do-gooders pray they'll be rid of you.

They've given you three days. The fools, that's more than you need to break out. And then, it will be their turn to face the fire.
http://paizo.com/cgi-bin/WebObjects/Store.woa/wa/browse?path=products%2Fbtpy8q8e

Tredjeparts adventure pathen Way of the wicked låter grymt bra. Har någon av er spelat den eller en del av den? Och om ja vad tyckte ni om den?

I övrigt, vad tycker ni om onda D&D kampanjer?

Blasphemy

Swashbuckler
Jag har inte spelat den, spellett den den och är inte mycket av en D&D spelare men däremot har jag läst första delen och blev mycket besviken. Det som utlovas är inte alls det man får. Det talas i introduktionen om att man är ond av en orsak och inte ond för ondskans skull. Nästa stycke står det att alla rollpersoner är dyrkare av Djävuls-demon-guden-Asmodeus nånting och att man blivit bannlyst från sitt land av de som dyrkar Mithras - solguden. Man har upp och nedvända pentagram som sin symbol och det verkar mest handla om att hitta magiska föremål och sedan döda saker. Så från nått som kunde ha varit intressant så blev det mest meh!

Par i svart, en gammal Sinkadusartikel av Anders Blixt håller mycket högre kvalité då man är tjänare till Sauron som agerar som spioner. Kika där istället och gör något eget och mer intressant.

Eksem

Champion
Under punkten "Övrigt":

Jag tycker inte man ska ha en förbestämd moralisk kompass i DnD-kampanjer alls.

God45

#PrayersForBahakan
Eksem said:
Under punkten "Övrigt":

Jag tycker inte man ska ha en förbestämd moralisk kompass i DnD-kampanjer alls.
Det tycker jag beror på vad man spelar. Spelar man Planescape är alignmentsen och planen kopplade till dem en stor del av det roliga. Spelar man Dark sun är alignments fullständigt onödiga.

Sedan handlar det om hur man använder dem. Paladins brukar vara det dumma exemplet där gm:ar lurar sina spelare att falla och medan spelarna försöker komma undan med en massa skit, båda de sakerna är bullshit.

Jag gillar alignments av flera olika anledningar men två av de största är när jag vill spela helt svart/vitt eller när jag vill vrida till gråskalorna. De är bra för svart/vitt moral när det kommer till saker som att vi är team evil och vi är onda för att ondska är kul och vi ska förgöra dig nästa gång He-man!!! Men det är också intresant när man kommer till situationen i gruppen där LE och LG killarna kommer överens jättebra och sammarbetar väll ihopa medan CG killen är skitjobbig. Det blir intressant att se vad karaktärerna tycker är viktigt liksom.

Plus, om de detectar som evil kan jag döda ork-bebisarna utan dåligt samvete :gremlaugh:

Eksem

Champion
OBS att jag inte uttalade mig om alignments, som jag tycker är bra. Jag tycker dock inte att specifika alignments har i en kampanjpremiss att göra.

God45

#PrayersForBahakan
Eksem said:
OBS att jag inte uttalade mig om alignments, som jag tycker är bra. Jag tycker dock inte att specifika alignments har i en kampanjpremiss att göra.
Ah, ok. Då missförstod jag :gremsmile:

Om man kör en kampanj som är låt oss dyrka djävulen och döda folk tycker jag det är ok. Man kan säkert köra Chaotic neutral i de flesta onda kampanjer också dock... Men det är samma sak om man spelar en kampanj som handlar om att jobba för tex Pelors kyrka det förutsätter nästan goda alignments.

Eksem

Champion
Jag gillar bara inte den sortens kampanjpremiss, alltså varken "Vi jobbar för Satan!" eller "Vi jobbar för Pelor!". Jag kan liksom gå med på "Vi jobbar för stadsvakten" för då samsas flera olika typer, men att ha en gemensam moralisk kompass som premiss för kampanjen tycker jag helt enkelt inte är en rolig idé. Det känns tvingande utan att ge något i gengäld.

God45

#PrayersForBahakan
Eksem said:
Jag gillar bara inte den sortens kampanjpremiss, alltså varken "Vi jobbar för Satan!" eller "Vi jobbar för Pelor!". Jag kan liksom gå med på "Vi jobbar för stadsvakten" för då samsas flera olika typer, men att ha en gemensam moralisk kompass som premiss för kampanjen tycker jag helt enkelt inte är en rolig idé. Det känns tvingande utan att ge något i gengäld.
Man kan leka ganska mycket med den moraliska kompassen även om alla är tex LG. Ta riddarna runt det runda bordet som exemepl. Vi har Lancelot, Galahad och Gwain. Alla tre är lawful good och paladins (Lancelot kanske är en fighter men här är det LG biten som är poängen :gremwink: ) och "kampanjen" handlar om hur de jobbar för den supergoda Kung Arthur.

Men de är ändå helt olika. Gwain är god rakt igenom och har inga skugor i sin personlighet, han gör det rätta eftersom det känns bra att göra det och han är egentligen aldrig frästad att göra någonting annat. Han följer Kung Arthur för det är rätt sak att göra.

Galahad är mer komplex, han filosoferar ofta om vad som är det rätta att göra men han är fast besluten att göra det rätta om han kommer på vad det är. Han följer Arthur för att han ser mest potential för att sprida maximal godhet på det sättet.

Lancelot är ett sadistiskt monster men han vet om det och följer riddarskapets och Arthurs strikta moralisk kod som ett sätt att hålla tillbaks sina mörka sidor. Lancelot är också intressant eftersom han misslyckas och förråder Arthur men efter det försöker bli en bättre man igen.

Eller så kan vi jämföra med Justice League där Batman, Superman och Wonderwoman alla är Lawful good men har helt egna metoder och gränser. Wonder woman är tex helt ok med att bryta en killes nacke om det är vad som krävs medan Batman inte ens kan döda Jokern.

Eksem

Champion
Jag skulle inte karaktärisera alla dina exempel där som LG, faktiskt (särskilt Justice League-exemplen), men det spelar inte så stor roll. Så klart att man kan ha variationer inom ett alignment, jag ser bara inte vad kampanjpremissen "alla har samma alignment och skall göra sådana här saker" skulle ge i sig. Det blir en tvångströja (om än en rymlig sådan), som jag inte riktigt begriper vad det skulle tillföra spelet.