Nekromanti Webbläsaren Opera

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Opera är snabbare och drar generellt mindre system, har jag för mig.

Nackdelar är att det inte finns lika många tillägg etc till Opera som till FF, samt att Opera inte är opensource (senast jag kollade). Det sista är väl egentligen bara nåt man behöver bry sig om ifall man generellt bryr sig om att försöka använda open source-mjukvara...

Tidigare vill jag minnas att Opera varit lite skum vad gäller rendering av vissa sidor, men det kanske har förbättrats, vad vet jag...

Krille

Super Moderator
  • Inbyggd chatt-klient. mIrc är ett minne blott.
  • Förbaskat flexibel. Varje tangentbordskommando kan göras om så att programmet passar en själv.
  • Smart upplägg från början. Den lilla smarta saken med att Z och X används för bakåt och framåt, utöver backspace och... någon annan knapp som alla andra använder, gör att man surfa fram och åter med en hand på musen och en annan på ett praktiskt ställe på tangentbordet.
  • Flikar. Fast det har alla andra också.
  • Musgester. Surfa genom att peka, klicka och vifta med musen. Fast det har alla andra utom Internet Explorer också (har jag för mig).
  • Snabbstartknappar. När man startar en ny flick finns en klase snabbstartknappar där man kan stoppa in tolv ofta besökta sidor för snabb referens.
  • Inbyggt sökmotorstöd. Och för flera stycken. Utöver ett litet sökfält där man kan skriva in saker att söka efter och dropdown-välja sökmotor så kan man även söka med adressraden: skriv "g
  • Inbyggd RSS-läsare. Prenumerera på nyheter genom att klicka på en RSS-länk.
  • Kommer ihåg alla flikar när man stänger ner programmet.

krank

Vill förresten inflika att med bara ett par simpla addons så har Firefox allt det ovanstående...

IRC: ChatZilla. SJälv avskyr jag mIRC, men älskar att man kan skriva scripts i Python i XChat. XChat är dessutom helt opensource och finns för åtminstone de tre större operativsystemen, vilket är en fördel för den som byter ibland.

Tangentbord/flexibilitet: KeyConfig (som jag tyvärr inte testat). Själv hittade jag en gång ett addon jag älskade, som gjorde att man kunde använda musknapparna som framåt bakåt; snabba klick på höger, sedan vänster musknapp i snabb följd var bakåt, och vänster, sedan höger, var framåt. Skitpraktiskt. Tyvärr har jag glömt vad den hette.

Flikar. Check.

Musgester: Mouse Gestures. Inte testat, eftersom jag aldrig gillar musgester.

Snabbstartsknappar: Jag vet inte riktigt hur du menar, har du ett screenshot? Firefox har ett jättebra snabbstartsfält under det vanliga verktygsfältet som funkar finfint för mig iaf.

Sökmotorstöd: Stöd för såvitt jag vet alla olika standarder för såna här plugins, inklusive IE's. Själv söker jag Wikipedia (SV/EN), Google och Youtube.

RSS: Antingen via nåt addon eller genom bokmärken (du får en mapp med bokmärken som uppdateras automatiskt). Själv använder jag Google Reader för att ha tillgång till mina RSS-flöden vart jag än är.

Kommer ihåg flikar: Lätt att ställa in.

Firefox' största fördel är dess flexibilitet; samt att den sedan version 2.0 faktiskt stöder alla standarder finfint. Till och med acid2-testet funkar bra. Men flexibiliteten är störst. Om du kan göra det med någon webbrowser, så är chansen mycket stor att det finns ett addon för att göra det i Firefox också. Plus en massa saker du inte tänkt på. Firefox har där fördelen av att vara mer som en verktygslåda: Du lägger in det du vill ha och behöver, och skiter i resten.

Ovanstående är förresten mest ämnat att visa att det Krille säger visserligen ÄR bra grejer med Opera, men att de finns ganska enkelt tillgängliga i Firefox också.

(f.ö: För den som vill ha en browser som drar lite systemresurser rekommenderas Kazehakase för Linux, och K-meleon för Windows. De är lättviktiga lillasyskon till Firefox och har samma överlägsna HTML-renderingsmotor, men saknar en del bjällror och visslor men drar i gengäld mycket mindre systemresurser)

Snow

Swashbuckler
Själv hittade jag en gång ett addon jag älskade, som gjorde att man kunde använda musknapparna som framåt bakåt; snabba klick på höger, sedan vänster musknapp i snabb följd var bakåt, och vänster, sedan höger, var framåt. Skitpraktiskt. Tyvärr har jag glömt vad den hette.
Mouse gestures har det där.

krank

Snow said:
Mouse gestures har det där.
Aha. Fast jag vill inte ha hela mouse gestures, utan bara den där grejen...

Annars var en cool grej den som gjorde att man genom att trycka på båda musknapparna samtidigt få fram ett slags Exposé-liknande mosaik av alla sina tabbar. Det var skitcoolt. Fast jag skulle vilja ha samma funktionalitet fast i hela Ubuntu... Men det är ett ämne för en annan tråd.

Foggmock

Myrmidon
Allt det där får man alltså rakt av genom att använda Opera. Jag ställer mig helt på Krilles sida, men förstår dem som tycker att Opera är bloatat och kör FF utan extensions, om man inte gillar vissa av funktionerna.

Opera renderar vissa sidor lite konstigt men jag har inte retat mig på det en enda gång, så det är inget problem egentligen. Sidorna renderas svinsnabbt i nya Opera ändå så det gör inget. :grina:

Vad gäller snabbstartsknappar så är det ett antal inställningsbara "quick dial"-sidor som visas om man trycker fram en ny flik, istället för att det är tomt. Där har jag till exempel min internetbank (Swedbank, fungerar som sagt kuk i Opera men jag envisas), Warpdrive, Bash samt Högskolan i Kalmars och Systembolagets hemsidor. Sjukt smidigt.

Min Opera.exe-process äter just nu 233 mb minne, och då har jag 27 flikar med åtminstone 20 rätt tunga sidor uppe.

Wohoo, datorkrigsinlägg! :gremlaugh:

krank

Typ såhär eller kanske så här?

Alltså, jag kan gå med på att det finns en fördel för den som inte vill sitta och meka för att få till grejer. Den fördelen i sig går jag med på att Opera isåfall har när det gäller just de grejer Krille nämner.

Men; Firefox har större flexibilitet sammantaget - just för att du kan skaffa just exakt de funktioner man behöver. Med speed dial har jag nu hittat addons för allt det Krille nämner. Själv klarar jag mig fan inte utan Greasemonkey och en hög scripts till den (dvs, du får högre kontroll över hur sidor funkar, youtubevideos visas t.ex stora för mig och jag har alltid en länk på youtubesidor som låter mig tanka ner filmerna), Foxmarks spöar alla bokmärkes-syncgrejor jag testat, det finns en TinyURL Creator jag börjat använda mycket, samt ett addon som översätter markerad text.

Foggmock

Myrmidon
Fördelar jag upplevt är:

Lätt ombyggbart interface, både vad gäller snabbkommandon och utseende.
Snabb rendering. Sidorna ploppar upp snabbt som tusan (detta är bekräftat i ett flertal test).
Det jag kallar grundläggande funktionalitet inbyggt. Musgester, BRA sessionshantering och papperskorg (en funktion som sparar en massa flikar du stängt så att de går att få tillbaka. De ploppar till och med upp på samma plats de låg när de stängdes, så man slipper möblera om flikarna).

Typ.

Krille

Super Moderator
krank said:
Alltså, jag kan gå med på att det finns en fördel för den som inte vill sitta och meka för att få till grejer. Den fördelen i sig går jag med på att Opera isåfall har när det gäller just de grejer Krille nämner.

Men; Firefox har större flexibilitet sammantaget - just för att du kan skaffa just exakt de funktioner man behöver.
Precis. Men jag är lat och kräver att grunks fungerar out of the box. Så jag vill inte sitta och meka för att få till det. Finns det inte när jag startar webbläsaren, utan först efter en kvarts surfande, letande, mekande, testande, och ett par utkastande av saker som inte riktigt var som jag ville ha, så blir jag ledsen i ögat. Visst, det är skönt att kunna göra det om man måste, men ännu skönare om man inte behöver.

Och det som Fogge nämnde, att kunna ångra att jag stängde en flik, glömde jag, men det är ur mitt användande ren porr.

krank

Krille said:
Precis. Men jag är lat och kräver att grunks fungerar out of the box. Så jag vill inte sitta och meka för att få till det. Finns det inte när jag startar webbläsaren, utan först efter en kvarts surfande, letande, mekande, testande, och ett par utkastande av saker som inte riktigt var som jag ville ha, så blir jag ledsen i ögat. Visst, det är skönt att kunna göra det om man måste, men ännu skönare om man inte behöver.
Och det är en position jag respekterar, även om jag inte riktigt kan sätta mig in i den.

Krille said:
Och det som Fogge nämnde, att kunna ångra att jag stängde en flik, glömde jag, men det är ur mitt användande ren porr.
tre sekunders googling ger vid handen att samma funktion finns i Firefox, men att man måste högerklicka på tab bar:en och där klicka "undo close tab". Jag skulle ha velat ha nåtslags Ctrl-Z-baserad variant. That is, om jag nu kände behovet, vilket jag inte gör =)

EDIT: Man kan använda Ctrl-Shift-T också. Tydligen. Firefox 3.0 har tydligen förbättrat mer än jag trodde =)

Krille

Super Moderator
krank said:
Och det är en position jag respekterar, även om jag inte riktigt kan sätta mig in i den.
Den är egentligen inte konstigare än positionen att när jag skaffar en DVD-spelare så ska den funka det första jag gör när jag sätter in sladden. En webbläsare är ett verktyg som ska förenkla det för mig. Den är inte en hobby.

krank

Krille said:
Den är egentligen inte konstigare än positionen att när jag skaffar en DVD-spelare så ska den funka det första jag gör när jag sätter in sladden. En webbläsare är ett verktyg som ska förenkla det för mig. Den är inte en hobby.
Det är väl mest det att jag aldrig någonsin stött på vare sig en bit hård- eller mjukvara som out-of-the-box fungerar precis så som den behöver föra för att maximalt underlätta för just mig. Det är ju inte från absoluta början den behöver fungera perfekt, utan i dagligt bruk... Jag förväntar mig inte att alla TV-kanaler just jag vill ha är inställda och ligger i den ordning jag vill ha dem när jag köper en ny TV - hur ska TV-tillverkarna veta att jag vill ha alla sportkanaler i en klump längst bort eftersom jag aldrig tittar på dem?

Men som sagt, jag respekterar det, även om jag som kronisk pillare kan ha lite svårt att tänka på det viset.