Det systemet verkar lätt & kul i första granskning, men jag har spellett det ett antal gånger & blivit gravt bitter på systemet. Inte värt att laga imho.
Det är ju guld värt att bara starta en SW-låt och som ett trollslag ha alla spelarna i samklang med stäningen i scenen..
Men systemet knakar illa, rätt fort med utrustning/dicepools.. Man får mer & mer vansinniga resultat & följder.
Först, wild die får bara explodera en gång, annars får man earth-dawn (sväljer en uppstötning vid åtanken.) -problemen.
Men man får genast problem med str/soak-dices.. -Den blir alldeles för viktig och avgör nästan helt utgången av strid.
Lägg till att bra rustning/vapen stackar rakt av och genast blir rätt många karaktärer OP/UP.. Vilket fuckuppar en av de stora glädjeämnena i SW -att man kan spela typ vafan som helst.
Det går att slita isär soak till medelvärde, konvertera till fasta bonuses och att separera träff & skada & involvera shock-variabler.. Men det saboterar enkelheten & snabbheten..
Sen med stigande dicepools... Där faller allt samman.
-Inte p.g.a. huvudräknandet, folk lär sig illa kvick att gruppera tärningar i 5/10-tal, och det är lite kul att utför extra handlingar..Men..
Jag har lite av en förkärlek att se karaktärer växa & utvecklas, gå vidare & forma sin värld.. Men den positiva känslan vänds ut & in p.g.a. den ofrånkomligt stigande löjligheten vid stora dicepools..
Stora mängder dice medför mer stabilt utfall och ett högt sådant.
Vilket medför uttalanden som "Amen, du är rätt säker, du klarar garanterat heroic 2-3 i det skeppet..", "Det är lugnt, jag gör alla tre actions själv, du är för kass att hjälpa till.", "Ämenvafan, han tog en dark side point, det är din tur att kontra med en force point.... "
Jedi's.. Där behövs handpåläggningar & ombalanseringar.
TL
R;
Ska du spela en handfull gånger, går det hyfsat, sen blir det alltmer löjligt.
Det är inte värt att offra systemets fördel i snabbhet för att laga hålen.
Systemet är som ett omoget körsbär, ser färgglatt & verkar "sweet", men i djupet.. Surt.
Och hela upplevelsen med karaktärerna vänds till bitterhet när karaktärernas pools lavinartat saboterar balansen mot världen & sinsemellan.
Vettifan om nåt är jävligare än att karaktärer man levt sig in i blir ospelbara..