PAX;n267220 said:
Funderar på att ta något existerande system till ett actionbaserat spel jag bygger på och då poppade D6 upp.
Första frågan är om man behöver grundegenskaperna?
Hur väl fungerar D6? Var går det sönder och hur lagar man det?
Det finns inte mycket, om ens något, i det systemet som andas action. Räkna ihop tärningarna är dessutom tidskrävande, oavsett hur duktig man är i huvudräkning (jag var väldigt bra). Skadesystemet är enkelt men initiativsystemet är också tidskrävande, om än charmigt i mina ögon. Reglerna för jakter är bristfälliga, om jag kommer ihåg rätt.
Det enda som gjorde det systemet hjältebetonat var kraftpoängen som dubblade tärningsantalet under en runda samt att stormsoldaterna var kassa.
Det enda som gjorde d6-systemet actionbetonat var filmerna som inspiration tillsammans med spelledartipsen.
Feng Shui är typ det enda actionspel (som jag inte har skapat) som faktiskt ger action, även om det har onödigt komplext skadeuträkningsmatematik. Där är det mooksregler tillsammans med rätt många enstaka specifika regler tillsammans med specialförmågor tillsammans med graden på färdighetsnivåerna tillsammans med arketyper baserade på troper från actionfilmer som skapar action.
Wushu är inget vidare actionsystem medan
Danger Patrol ser ut på pappret att kunna ge action.