Nekromanti weird combos

Dilandau

Myrmidon
För att skapa något nytt kan man blanda två gamla saker. Eller? Cyberpunk, Steampunk, rymden på 1800-talet, gothic punk, etc.

Nu är bara frågan, var går gränsen? När är skilnaderna mellna tv företelser så stora att det blir ohållbart?

Några förslag:
StoneSpace - grottmänniskor i rymden. Överljusdriften uppfanns 8000 f. Kr. Org och Buff tar sig fram mellan stjärnorna i sin urhålkade trädstam och slåss mot utomjordiska civilisationer med sina flintaknivar.

CyberRokoko - Snäckformade cyberimplantat tidigt 1700-tal. Estetiskt asymetrisk högteknologi dominerar de europeiska hoven. Ludvig XV styr Frankrike med järnhand (bokstavligen) och pentrerande blick (x-ray vision).

PinkPunk - Skipper växte upp till att bli en självdestruktiv ligist. I en värld där allt är perfekt och plastigt gör ett fåtal rebeller uppror. Men klarar de att stå emot gullighetsterrorn?

Krille

Super Moderator
"StoneSpace - grottmänniskor i rymden. Överljusdriften uppfanns 8000 f. Kr. Org och Buff tar sig fram mellan stjärnorna i sin urhålkade trädstam och slåss mot utomjordiska civilisationer med sina flintaknivar."

Gammalt ju! Följ med besättningen på stenskeppet Magnetize under dess resa i stenåldersrymden!

"CyberRokoko - Snäckformade cyberimplantat tidigt 1700-tal. Estetiskt asymetrisk högteknologi dominerar de europeiska hoven. Ludvig XV styr Frankrike med järnhand (bokstavligen) och pentrerande blick (x-ray vision)."

Det finns ett cyberpåvedöme i TORG, som har en hel del av de här inslagen.

---

Åsså har vi ju ursvenska NeoViking, fast det var ju så urballat så att man inte visste vad det hette. Åsså har jag gjort Jidai Senshi på dogma-forumet, som korsar Star Wars med Sailor Moon. Vid närmare eftertanke så kan man nog korsa det mesta med Sailor Moon och få något bra av det. Det är ungefär som angst fast tvärtom.

Själv skulle jag vilja korsa karoliner med Star Wars, eller kanske serien Valhall med Battlestar Galactica. Det senare är ju till och med nästan seriöst, juh.

MrG

Swashbuckler
Vet inte om det finns någon gräns, när det finns saker som:

Puppetland - dockteater och skräck

Mutant - om man ser på att det i grund är fabel och efter katastrofen blandat

Castel Falkenstein - fantasy och steampunk

Macho women with guns - halvnakna kvinnor och stora vapen... vänta ett tag är det spelet helt seriöst :gremlaugh:

Tykte för övrigt om dina spelförslag!

Honken

Hero
Tja, det var rätt många som reagerade på kombinationen Cyberpunk och Fantasy, men det funkar då för mig. Själv har jag spelat och läst Shadowrun sedan första utgåvan. Spelet har förståss ganska krallig ton av humor, och är väl för mig mer glättigt åttiotal än mörk cyberpunk.

/Honken

Nightowl

Champion
Någonstans i rymden
Amerikansk space opera förutsätter ofta att framtiden i rymden skulle se ut som USA när den skrevs... fast med strålpistoler. Och i japansk SF-anime har utomjordingar samma matvanor som moderna japaner...

Året är 2943. Det svenska folkhemmet sträcker sig långt ut i galaxen. Krig råder mellan diverse andra imperier, men svenskarna håller fast vid sin neutralitet.

Planeten Nya Norrland är terraformad till att vara en ideal plats för skogsbruk, och hela planeten har således samma klimat och växtlighet som Västerbotten. Rollpersonerna är inkallade till planeten för att ligga på vakt mot lede fi. Eventuella xenomorfer kan mycket väl tjänstgöra där också, men deras kultur är helsvensk, förstås, tentakler till trots.

Min ursprungliga skämt om det här, years ago, rörde "space buskis" - 91-an i yttre rymden, svensk militärfars + amerikansk space opera, men man kan byta ut variablerna. Boken och TV-serien Någonstans i Sverige är en allvarlig betraktelse över beredskapstiden och kan bytas ut mot militärfarsen, och man kan byta amerikansk rymdopera mot japanskt mecha-drama om man är på det humöret (om man antar att skogsarbetare är vana att köra arbets-mecha låter det väl lämpligt att det blir inkallade som mecha-piloter när de gör lumpen).

Svärd & sorkerier
Jag har tidigare här snackat om en setting som utspelas på en stor bondgård - rollpersonerna är möss och andra gnagare vars kultur liknar den i gamla sword&sorcery-historier, så vi har ädla barbariska skogssorkar och dekadenta husmöss. Jag snackade om de på www.rpg.net också - det finns nån som pysslar med något som heter Hyborean Mice som är en avläggare av detta.

Jag har tidigare talat om märkliga spelkombinationer - forumet vill inte låta mig söka just nu, men kolla efter "crazy crossovers" senare...

Redaxa: Här hittar du Combos n' Crazy Crossovers...

Erik

G

Guest

Guest
Cyberstenålder, följ med Rugh Flintnäve och Gur Grenben på äventyr där de nyaste tekniska inovationerna är att byta ut en hjärna med en sten och elden.

Kärnkraftspunk, allt drivs med kärnkraft, därför är majoriteten av befolkningen boende i ghetton runt urangruvor och liknande.

Viktorianpunk, öh ja ni kommer väl förhoppningvis på vad jag menar.

Plyshnoir, det är mörkt det regnar alltid och man går runt i rosa plyshrockar.

/Zorbeltuss -CorporateIndie

Dilandau

Myrmidon
Någonstans i rymden låter faktiskt ganska tufft.

Jag har länge strävat efter att få fram det svenska i olika setting och spel jag spelar i. Men det är svårt. Inget av de svenska rollspelen käns särskillt svenska, inte ens DoD6 som utger sig för att vara det. MUA är väl det som kommer närmst.

Dilandau

Myrmidon
Shadowrun var lätt ett av de mest otippade spelen när det kom. JAg tjackadde 1 ed bara för att det verkade så konstigt. =)

Dilandau

Myrmidon
weird combos 2

De flesta förslag som kommit upp här, inklusive mina egna, tycks handla om att blanda sci-fi eller fantasy med något annat. Men varför stanna där? Vad sägs om följande:

* Desperate Housewives och King Kong
* Lost och The Addams Family
* Inka-riket invaderar Keltiska Irland på 500-talet, men rymdvarelsena han före.
* Final Fantasy och Goda Grannar
* The Office och Lucky Luke
* Vänner under 1:a världskriget
* Superintelligenta katter på 1970-talet
* Skottländska gruvarbetare och pingismagi
* Smurfarna och Vita Huset

Vilka tror ni att ni skulle kunna köra ett äventyr i? Varför?

MrG

Swashbuckler
Aristocats

Superintelligenta katter på 1970-talet
"Alla snubbar, alla snubbar, alla snubbar vill ju vara katt!"

Fast vet inte hur superinteligenta de var :gremgrin:

Ärliga svaret är nog att allt låter som saker som skulle kunna dyka upp i rollspelsbaren (för utom att jag inte vet vad pingismagi är...) och enda jag inte skulle vilja köra något mer av är smurfar (i alla fall inte i vita huset, vi försöker undvika lack och lädersmurfar :gremlaugh:)

LukeFagwalker

Veteran
Jag tycker Stone space verkar jättekul (finns det något bra stenåldersspel)

själv har jag kommit på idén Zombie the Masquerade.

en blandning av ett Zombie spel och vampire the masquerade

/////////////////(Luke Fagwalker)