Gör rollpersoner
Igår kväll träffades jag, Stefan och Carl för att dra igång det här Western-projekt. Stämningen sattes direkt när Stefan slet upp en tarot-kortlek ur väskan och slängde i bordet
"min rollpersoner styrs av sina egna spådomar"! Calle visade sig också vara heltänd på det andliga och vi kom överens om att
Carnivale på något sätt skulle vara en del av settingen.
Calle gjorde en revolverman som blivit frälst och nu låter Jesus stämma ljuda i revolverhanens slag mot patronen. Han jobbar som andlig prickskytt på Carnival Carne där även Stefans karaktär arbetar. Stefans karaktär (siare, medium och tarot-kortläsare) ses som ett helgon av Calles- och Stefans karaktär har nu sett i sina kort att undergången är nära, och en man som jobbade med att resa tält under en månad för något år sedan- Lucas Jameson kommer att vara det kärl genom vilket frälsaren kommer att beträda jorden. Lucas Jameson har enligt ryktet synts till i staden Bishop´s Lodge och måste snarast värvas till den heliga kampen!
Vi prövade att göra lite relationer, och ska även testa Måns plug-in system. Det känns som att vi har en mycket bra grund för kul rollspel. Det enda jag egentligen oroar mig för är att spelarna ska vara lite för utflippade och knasiga och inte intressera sig för sina rollpersoner som människor- utan mer som medel att hitta på asknäppa grejer... Men det kan ju också bli kul!
Calles Djävul är Fanatism och Stefans är Vanföreställningar. Vi får se hur det blir, jag tror de båda kommer att njuta av att spela ut sina djävular och leta efter tillfällen- vilket på ett vis motverkar Djävulens syfte som något hemskt och dåligt Jag undrar om Djävulen förutsätter att man engagerat sig i rollpersonens öden och välmående- så att man
inte vill att Djävulen ska styra... Men det här kan nog också bli fett!
Vi ska ha med skäggiga damer, konstig indianmagi, järtecken och katter som föds med tre huvuden!
Angående Måns plug-in så verkar det grymt bra- men jag tycker man måste kompletera med relationer och mål. Sen saknar det- om man ska vara extrem-kritisk - något som liksom gör att spelaren får upp ögonen för sin rollperson som en människa att engagera sig i. Ordspråken blir väldigt "ytliga"- i motsats till att gräva ner sig i hur det känns och vad rollpersonen tänker och drömmer om... (vilket man mer får ut av Beliefs i BW, och i Solars Nycklar) Men som sagt- vi har inte testat i spel ännu- ska bli spännande att se hur det går!!!