Ok äntligen har jag böckerna i mina händer
Jag har Editionen med sheriff stjärnan på framsidan och den är ärkesnygg. Det här blir en minirecension av Western IV. Jag tänker inte säga mer om reglerna än att de är väldigt simulationistiska och sådant gillar jag, jag vill ha regler för allt då min filosofi är att det är lättare att ta bort än att lägga till. En del kommer säkert uppfatta just den delen omodern men systemet fungerar väl och som sagt, det man inte gillar kan man ta bort.
Jag gillar culturegaming riktigt mycket och systemet för hur man skapar sin rollperson ger verkligen alla medel man behöver för att slängas in i världen och uppleva att sin rollperson faktiskt har gjort saker innan "du" tar över dennes liv. Rollpersoner med olika bakgrunder har olika tabeller och ingen rollperson kommer att bli den andre helt lik. Detta görs väldigt bra i Western till skillnad mot tex i Neotech 2 där alla rollpersoner oavsett bakgrund hade suttit halva sitt liv i fängelse innan spelet började.
Spelet är snyggt som fan och bilderna jag redan sett i PDF utskicken är ännu snyggare i verkligheten, vilket jag inte trodde var möjligt. Jag vill hävda att spelet är så snyggt och awesome att även de som kanske inte är intresserade av epoken eller genren kommer att gilla spelet i alla fall, så bäst är det. Jag kommer att testa äventyret/kampanjstarten som är med i grundböckerna med mina spelare och se hur det faller ut men jag kan inte annat att tänka mig att det blir bra.
Jag vill gå så långt som att säga att Western IV är det snyggaste spelet som kommit ut i Sverige, det enda som kan tävla är de snyggaste böckerna till Trudvang, typ Jorges Bestiarium. Jag ser inget i Western IV jag inte gillar än så länge. Dock som jag sa innan så är det ett spel med mycket regler, men reglerna är på något vis invävda i världsbeskrivningarna i böckerna så för mig är det bara ett plus.
De som förväntar sig ett litet häfte med nästan inga regler kommer att bli besvikna, dock tror jag ingen förväntade sig just det. Av mig får Western IV fem poäng av fem möjliga! Kan nästan inte tro att böckerna jag håller i finns på riktigt utan att jag befinner mig i en opiatdröm framkallad av mina smärtstillande läkemedel, men böckerna är verkligen äntligen här! Bra jobbat Gillbringar och en stor ursäkt för mitt ibland dåliga humör.