Inkognito
Swordsman
- Joined
- 10 Aug 2012
- Messages
- 746
Vi har diskuterat att starta upp en ny Western-kampanj ”inom kort”. Sist vi spelade var det ganska exakt de punkter som avhandlats här (Vapensnabbhet och antal handlingar, balansen i Försvar, m.m.) som störde oss regelmässigt, och faktiskt hindrat oss från att komma igång igen. Då var vi två spelare och problemet rundades väl något av att de båda helt enkelt maxade upp Snabbhet och Försvar (den spelare som inte rullat en Revolverman gjorde en ny RP efter några spelmöten helt enkelt... båda med GE Snabbhet 20...)
Efter att vi nu spelat en hel del Neotech Edge det sista året ser vi en hel del mekaniker vi gillar där och gärna skulle lyfta över till Western:
• Initiativbrädet. Detta skulle lösa mkt av frustrationen kring att en ”vanlig RP” (ex. Prisjägare med vapensnabbhet 15) bara får 2 handlingar med sitt gevär jmf med kompanjonen som är Revolverman och lirar med 4-5 handlingar..
Man slipper att det blir en ”reset” varje runda, det du gör i denna rundan påverkar ditt läge i nästa runda.
• Försvar. Det är ett relativt lågt värde i NE. Förvisso slår man för Försvar, men vår erfarenhet är att man behöver satsa ”Initiativpoäng” för att ta skydd effektivt. Det finns även situationer där man inte får slå för sitt Försvar, utan endast använda det passivt (tror RP snittar 8-9 i Försvar. Fienden Rullar 2T10 + ca 15)
• Battles. Denna konfliktlösningsmetod skulle ganska enkelt kunna anammas till Western och göra alla icke-stridsrelaterade konflikter intressantare. Särskilt de sociala.
Jag har inte dykt djupare i det ännu och behöver fräscha upp minnet kring Westerns regler. Tänkte mest höra om någon mer har läst och spelat båda spelen, och om intresse finns att bolla en ”konvertering”?
Målet är ändå att behålla så mkt av Westerns regler som möjligt och endast ändra det ”nödvändigaste”. Det är alltså inte en fullständig konvertering jag söker
Efter att vi nu spelat en hel del Neotech Edge det sista året ser vi en hel del mekaniker vi gillar där och gärna skulle lyfta över till Western:
• Initiativbrädet. Detta skulle lösa mkt av frustrationen kring att en ”vanlig RP” (ex. Prisjägare med vapensnabbhet 15) bara får 2 handlingar med sitt gevär jmf med kompanjonen som är Revolverman och lirar med 4-5 handlingar..
Man slipper att det blir en ”reset” varje runda, det du gör i denna rundan påverkar ditt läge i nästa runda.
• Försvar. Det är ett relativt lågt värde i NE. Förvisso slår man för Försvar, men vår erfarenhet är att man behöver satsa ”Initiativpoäng” för att ta skydd effektivt. Det finns även situationer där man inte får slå för sitt Försvar, utan endast använda det passivt (tror RP snittar 8-9 i Försvar. Fienden Rullar 2T10 + ca 15)
• Battles. Denna konfliktlösningsmetod skulle ganska enkelt kunna anammas till Western och göra alla icke-stridsrelaterade konflikter intressantare. Särskilt de sociala.
Jag har inte dykt djupare i det ännu och behöver fräscha upp minnet kring Westerns regler. Tänkte mest höra om någon mer har läst och spelat båda spelen, och om intresse finns att bolla en ”konvertering”?
Målet är ändå att behålla så mkt av Westerns regler som möjligt och endast ändra det ”nödvändigaste”. Det är alltså inte en fullständig konvertering jag söker