Harry S
Swordsman
- Joined
- 27 Sep 2015
- Messages
- 682
Snygg hexcrawl till brädspelet Shadows of Brimstone men fungerar lika bra till ett western-rollspel tycker jag. Här är högupplösta bilder.
Jag hänger med och höftar själv mycket när jag spelleder, men jag tror att det är en underskattad sak för nya spelledare att det finns regler för många olika situationer, framförallt kan man då som SL visa i regelboken om du gör så här så får du -10 i CL, vilket gör att man själv inte behöver ha auktoriteten.Harry S;n119802 said:Med få svårighetsnivåer så blir det enkelt att höfta även för en oerfaren spelledare. Halv täffchans, normal träffchans eller dubbel träffchans. RP rider och skjuter. Det blir halva träffchansen. Normal träffchans är för enkelt i sammanhanget så det får bli det enda alternativet: halv träffchans
Det finns massor av äventyr till Western, Boot Hill, Deadlands med flera och massor av TV-serier och filmer att inspireras av.
Det jag saknar till Western-rollspel är en riktigt jävla bra kampanjmiljö. Jag hoppas kampanjstaden Buffalo Crap i western IV eller vad den hette som Anders & Tove skrev om i en annan tråd är just en sådan kampanjmiljö.
800 svenska pesos är mycket pengar men jag hoppas och tror att man får vad man betalar för. Bara de illustrationer jag har sett i WIV hittills får mig vilja lätta på plånboken. Western IV - Sveriges genom tiderna bäst illustrerade rollspel?
Du har säkert en viktig poäng i att detaljerade regler kan vara ett stöd för oerfarna spelledare. Men jag tycker det är bättre att träna spelledaren/spelarna i att hjälpas åt att tillsammans leda spelet än att spelledaren eller reglerna ska behöva vara auktoritära. Spelledaren känner till hemnligheterna och äventyret. Spelledaren och spelledarna kan dela på ansvaret för vilka regler som ska gälla. Spelledaren har slutordet.Swedish Chef;n119880 said:Mycket regler blir på det sättet ett enkelt sätt att göra reglerna till auktoritet i stället för spelledaren.
Det finns säkert bättre spelsystem än BRP men att jag föreslagit BRP beror på att DoD-reglerna (som jag länkade till) finns gratis på svenska och att Trollkalle bara behöver läsa 20 sidor i dem. Sedan kan han använda färdighetslistan från Aces High förhandstitt-filen för att hitta BRP-baschanser till färdigheterna (och köper han Aces High för 80 kr så har han nog BRP-skadevärden för western-vapen också samt BRP-värden för western-SLP). Lägg till yrken, bakgrund, pengar, utrustning och färdighetslistan från Western III/IV så har man ett spelbart Western-rollspel på <100 sidor på svenska.Swedish Chef;n119880 said:varför ge sej på ett halvdant, relativt regeltungt system som BRP, när man kan köra ett smidigare system? Western IV reglerna är bra om man är med på att de är relativt detaljerade, vill man ha mer flödande regler finns det bättre grejer än BRP.
Jag instämmer, som den anhängare av BRP jag är, till 100 % i att Western III/IV innehåller nyttig världsinformation. Det är därför jag tycker att Trollkalle behöver det svenska Western-rollspelet oavsett vilka regler han spelar med.Inkognito;n120009 said:Jag skulle dock oavsett om man gillar detaljnivån i stridsreglerna eller ej, vilja påstå att Western IV är värt ett köp pga all nyttig och inspirerande världsinformation (som ändå upptar majoriteten av böckerna). Bara rollbeskrivningarna i sig som på en sida lyckas både beskriva vardagen för folk i yrket (ex. en cowboys alla sysslor, hur de vaktar boskapen på natten osv.) och samtidigt få till en inspirerande berättelse som gör att man glömmer bort revolvermannen för ett ögonblick och blir sugen på att spela en kampanj om kofösning!
Nej det är mängden text som bekymrar Trollkalle. Det är bara jag som har ifrågasatt reglerna (åt Trollkalle).Inkognito;n120009 said:När jag nu besökte tråden igen så läste jag Trollkalles original post och inser att han varken diskuterat prissättningen eller hur komplicerade reglerna är!
Det är riktigt att man inte ska underskatta 12-åringars förmåga att ta till sig regler. Jag läste Western I eller om det var Western II när jag var <15 år och jag förstod nog reglerna nästan lika bra då som jag förstår nya regler idag. Sedan tycker jag att det bästa sättet att lära sig regler är att spela in relgerna. Varför lägger inte spelknstruktörerna upp instruktionsfilmer på tuben där de berättar och visar hur reglerna fungerar? Fler instruktionsfilmer och snabbstartsregler åt folket säger Harry S.Inkognito;n120009 said:Om han spelar EON utan att blinka så tror jag inte man ska underskatta en (åtminstone denna) tolvårings kapacitet, och jag vet att jag själv har mycket kunskap/kognitiv förmåga att tacka detaljerade/komplicerade rollspelsregler i unga år. Första motivationen till lärande ju!
Harry S;n119966 said:Du har säkert en viktig poäng i att detaljerade regler kan vara ett stöd för oerfarna spelledare. Men jag tycker det är bättre att träna spelledaren/spelarna i att hjälpas åt att tillsammans leda spelet än att spelledaren eller reglerna ska behöva vara auktoritära. Spelledaren känner till hemnligheterna och äventyret. Spelledaren och spelledarna kan dela på ansvaret för vilka regler som ska gälla. Spelledaren har slutordet.
Rotsystem också finns att ladda ner gratis brukar vara så med alla andra av Kranks spel. Jag är bara inte så förtjust i BRP och ser ingen poäng med att göra en Western klon i det, men kör på var inte meningen att kritisera ditt jobb. Finns massa buggar med motståndstabeller och annat som behöver lösas, BRP är kanske inte jätte regeltungt men det är en heldel saker att lösa, om jag inte hade förstått Western reglerna, hade jag kanske gått på ett enklare system, men det är jag..Harry S;n119966 said:Det finns säkert bättre spelsystem än BRP men att jag föreslagit BRP beror på att DoD-reglerna (som jag länkade till) finns gratis på svenska och att Trollkalle bara behöver läsa 20 sidor i dem. Sedan kan han använda färdighetslistan från Aces High förhandstitt-filen för att hitta BRP-baschanser till färdigheterna (och köper han Aces High för 80 kr så har han nog BRP-skadevärden för western-vapen också samt BRP-värden för western-SLP). Lägg till yrken, bakgrund, pengar, utrustning och färdighetslistan från Western III/IV så har man ett spelbart Western-rollspel på <100 sidor på svenska.
Sedan tycker jag inte att BRP är regeltungt om man kör med de sammanlagt 20 sidor regler som är i DoD-versionen. Ersätt motståndstabellen med slå-högst-under-slag och lägg till reglerna här ovanför om revolverdueller och positiva/negativa förmågor. Det blir mindre än 30 sidor regler och är fullt greppbara för 12-åringar.
BRP kanske är precis lagom? Det är inte lika tungt som Western III/IV och det ger mer stöd än ännu enklare spelregler gör? Men framförallt får man mycket Western för lite pengar om man använder DoD-gratispdfen, Aces High och delar av Western III (eller delar av WIV men då är det inte längre lite pengar).