Komplett rollförteckning
01 är alltid Stadsbo
--------------------
01: Craygh
YRKE: Sheriff - avslöjas runda 8
FÖRMÅGA: Du är väktare och får varje runda välja en person som du skyddar från att bli mördad. Ange även ett andrahandsval som skyddas om förstavalet röstas ut. Du får inte ha samma förstaval två rundor i sträck.
INFO: Det finns två krav varav MINST ETT måste vara uppfyllt för att du ska få använda din förmåga!
* Vicesheriffen (en roll i spelet) är kvar i spel.
* Du har noll röster mot dig när rundan tar slut.
02-04 slumpas fritt
-------------------
02: Solvebring
YRKE: Doktor - avslöjas runda 3
FÖRMÅGA: Varje runda får du ange 4 namn. Om någon av dessa är den som blir mördad så får du reda på vilken förmåga den personen hade.
INFO: Det finns två krav varav MINST ETT måste vara uppfyllt för att du ska få använda din förmåga!
* Sjuksystern (en roll i spelet) är kvar i spel.
* Du har noll röster mot dig när rundan tar slut.
03: Vicotnik
YRKE: Reporter - avslöjas runda 5
FÖRMÅGA: Varje runda får du granska en person och ser då mot vem denne riktar sin förmåga, förutsatt att en aktiv förmåga finns och används. Ange även ett andrahandsval som granskas om förstavalet röstas ut.
INFO: Det finns två krav varav MINST ETT måste vara uppfyllt för att du ska få använda din förmåga!
* Postryttaren (en roll i spelet) är kvar i spel.
* Du har noll röster mot dig när rundan tar slut.
04: Dum Panda
YRKE: Bartender - avslöjas runda 2
FÖRMÅGA: Varje runda får du granska en person och ser då mot vem denne riktar sin förmåga, förutsatt att en aktiv förmåga finns och används. Ange även ett andrahandsval som granskas om förstavalet röstas ut.
INFO: Det finns två krav varav MINST ETT måste vara uppfyllt för att du ska få använda din förmåga!
* Servitrisen (en roll i spelet) är kvar i spel.
* Du har noll röster mot dig när rundan tar slut.
05-08 har en Bandit och tre Stadsbor. Vicesheriffen är alltid stadsbo.
----------------------------------------------------------------------
05: tripp_trap
YRKE: Vicesheriff (assistent) - avslöjas runda 6
FÖRMÅGA: Du vet att minst 50% av alla assistenter är Stadsbor.
INFO: Du är viktig för att Sheriffen (en roll i spelet) ska kunna använda sin förmåga. Utan dig får denne problem.
06: Basenanji
YRKE: Sjuksyster (assistent) - avslöjas runda 5
FÖRMÅGA: Du vet att minst 50% av alla assistenter är Stadsbor.
INFO: Du är viktig för att Doktorn (en roll i spelet) ska kunna använda sin förmåga. Utan dig får denne problem.
07: Måns
YRKE: Postryttare (assistent) - avslöjas runda 3
FÖRMÅGA: Du vet att minst 50% av alla assistenter är Stadsbor.
INFO: Du är viktig för att Reportern (en roll i spelet) ska kunna använda sin förmåga. Utan dig får denne problem.
08: Vimes
YRKE: Servitris (assistent) - avslöjas runda 4
FÖRMÅGA: Du vet att minst 50% av alla assistenter är Stadsbor.
INFO: Du är viktig för att Bartendern (en roll i spelet) ska kunna använda sin förmåga. Utan dig får denne problem.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
09-12 är alltid Stadsbor
------------------------
09: Anthraxus
YRKE: Bankir - avslöjas runda 1
FÖRMÅGA: Du är rikast bland de församlade och tycker att din röst därmed borde räknas dubbelt, men det gör den inte.
10: Hellzon
YRKE: Hasardspelare - avslöjas runda 4
FÖRMÅGA: Ingen kan spela bort sina pengar på poker eller tärning snabbare än du.
INFO: Du är skydlig Bankiren (en roll i spelet) en massa pengar och ser nu din chans att bli av med honom/henne och därmed din skuld. Du har förutom din fraktions vinstkrav ett extra: För att du ska vinna får inte Bankiren vara kvar när spelet tar slut!
11: Lukas
YRKE: Pianist - avslöjas runda 7
FÖRMÅGA: Du är otroligt musikalisk, och har memorerat säkert 100 melodier.
INFO: Du är förälskad i Dansösen (en roll i spelet) och har som extra vinstkrav utöver din fraktions: För att du ska vinna måste Dansösen vara kvar när spelet tar slut!
För att detta spelteknisk ska fungera så vet du alltså att Dansösen är 100% stadsbo. Du vet också att om Dansösen försvinner ur spel så krossas ditt hjärta och även du försvinner ur spelet! Du vet även att det är i runda 2 som det avslöjas vem Dansösen är.
12: Andersson
YRKE: Predikant - avslöjas runda 6
FÖRMÅGA: Du vet att 7 personer i spelar har den värdelösa förmåge-varianten Flufftext. Du ber till Gud att skydda dem (såtillvida de inte är Banditer, då hoppas du att Gud straffar dem).
13 är alltid Bandit
-------------------
13: NilsH
YRKE: Revolverman - avslöjas runda 8
FÖRMÅGA: Du är skjutglad och är aldrig så glad som när revolvern får sköta snacket.
INFO: Du har förutom din fraktions vinstkrav ett extra: När spelet tar slut får det vara max 8 spelare kvar!
14-20 slumpas fritt
-------------------
14: krank
YRKE: Dansös - avslöjas runda 2
FÖRMÅGA: Den du kommer nära blir så distraherad av ditt vackra yttre (trots att det är insidan som räknas!) att denne glömmer att använda sin förmåga. Du är alltså en så kallad role-blocker. Varje runda måste du skicka in namnet på en deltagare i spelet och denne får då inte använda sin förmåga (om en aktiv förmåga nu finns, annars händer ingenting). Om du inte skickar in ett namn kommer det att slumpas vem du riktar din förmåga mot. Ange även ett andrahandsval som distraheras om förstavalet röstas ut. Du får inte ha samma förstaval två rundor i sträck.
15: Banarok
YRKE: Rallare - avslöjas runda 4
FÖRMÅGA: Du har en förmåga att sniffa dig till lagens väktare (du och dina kollegor brukar slåss med dem nere vid tågstation när ni super till efter löning). Varje runda får du granska en spelare och se om denne är en sådan. Ange även ett andrahandsval som granskas om förstavalet röstas ut.
16: Poseur
YRKE: Telegrafist - avslöjas runda 6
FÖRMÅGA: Varje runda får du lämna en hemlig lapp till en valfri medspelare (OBS, den skickas till spelledaren och ej direkt till medspelaren då den ska vara anonym!). Du får skriva max 5 ord vilket är så långt man hinner skriva innan upptäckt riskeras. Ange om du så önskar ett andrahandsval som får lappen om förstavalet röstas ut.
17: Persson
YRKE: Lärarinna - avslöjas runda 8
FÖRMÅGA: Du vet att alla personer i spelet har olika yrken.
18: Lindenius
YRKE: Gruvarbetare - avslöjas runda 7
FÖRMÅGA: Du är fullständigt övertygad om att du är starkast i sällskapet.
19: Brynolf
YRKE: Trapper - avslöjas runda 7
FÖRMÅGA: Du är en jägare av rang och fångar bävrar och hjortar på löpande band.
20: Zebulon
YRKE: Cowboy - avslöjas runda 5
FÖRMÅGA: Du kan svinga en lasso med hög precision om du så blir väckt mitt i natten.