Blandade tankar från SL
Det här var alltså ett spel med få aktiva förmågor, av två anledningar:
1) Mindre för småbarnspappan att hantera måndag/torsdag-kvällarna. Det tar längre tid än vad man tror det där, och har man lurigheter som roleblockers med gäller det att gå igenom saker i rätt ordning. Cthulhu-spelet var klart värst vad jag minns.
2) Markera för er, deltagarna, att det inte går att luta sig tillbaka och tro att förmågor ska vinna spelet. Om man inte kan sia fienden, eller räkna ut vem som är varulv med genomgång av yrken/attribut så måste man -prata-.
Vad tycker ni om det här? Tror det var Brynolf som sa att det hade varit roligare med fler aktiva förmågor. Vad vill ni ha mer av? Mindre av?
Man kan på ett plan dela in er i tre grupper: de som är aktiva (typ Basenanji), de som är halvaktiva (typ Solvebring) och de som är hopplösa (typ Craygh). Att jag innan ett spel inte vet vem som är vem ställer till det för spelets balans förstås. Det här spelet försvann plötsligt väktaren utan ett ord... det påverkar rätt mycket. Tänk om han skyddat Måns runda 1, det hade påverkat massor tror jag, med skrämda varulvar och allting. Men trots att Craygh var med hela runda 1 så
använde han inte ens sin förmåga!
Vilket leder in mig på nästa punkt. Ni är tyvärr över lag riktigt dåliga på att använda förmågor. Det är inget unikt för det här spelet utan så har det varit varje spel jag hållit. Kranks förmåga hade den här gången funktionen att den slumpades om han inte använde den själv, men det känns ju lite trist. Någonting vill jag ändra iaf. Det räcker inte att påtala att man får skicka in PM hela rundan och att det är det sista som räknas, jag får ändå in 99% av alla förmågor (de jag alls får in då) sent sista dagen.
Meningslösa förmågor är dumt/feldesign? Perssons förmåga är enligt Vicotnic en självklarhet. Mitt mål är att förmågorna inte ska avgöra spelet, utan analyserna. Stjälper jag mina egna intentioner genom att luras och skapa misstro mot den som får "onödiga" förmågor? Är det för mycket sånt så att de viktiga drunknar/blir för svårt att analysera?
Det var någon kommentar om att Måns åkte ut pga att han var en känd aktiv och bra spelare, och inte att han gjort något hotfullt mot varulvarna i det här spelet (dvs det ger ingen analys). Det här är nog inget att göra åt mer än det jag redan gör, dvs att slumpa ut roller oavsett spelarens historik, dvs att det är lika troligt att hitta power-roller hos veteranerna som hos gröngölingarna.
Att alla spelare skulle vara lika aktiva ser jag som en total utopi. Det är bara Mutant-spelet (kanske Star Wars-spelet också) som jag inte stört mig på inaktivitet. Men jag har lärt mig att inte ta det så blodigt, de första spelen blev jag direkt sur och kinkig.