Nekromanti Western

userfriendly

Warrior
Men sluta för fan...

»Gud va drygt att spela i Western miljö, Dueller och
pistoler, mörda indianer. Hur roligt är det *urk*«

Har du inga bättre argument än ovanstående kan du fanimig
sticka härifrån. Ingen vill ha dina värdelösa kommentarer!
Och förresten; Western är jäkligt roligt... (imho)

Ofeig

Warrior
Re: Men sluta för fan...

Håller fullständigt med!

Hac in horasine moracorde pulsum tangite; quod per sortemsternit fortem,mecum omnes plangite!

Mini

Veteran
Var hälsad, Mr SL.
Genom ditt utalande har du bevisat din enorma okunskap om miljön och misstro till spelledarna.
Är alla EON-äventyr lika dana? Även EON är en begrensad miljö. Handlar dina äventyr bara om att slakta eller kräver du tankestimulans?
Under mina fyra år som spelare, spelledare och äventyrskonstruktör har jag aldrig haft med en enda massaker på indianer, bara indianer som massakrerat partyt.
Western innehåller det som speledaren vill att äventyret ska handla om. Om SL vill att äventyren bara ska bestå av slaktande så gör de det. Om SL vill att det ska innehålla mysterier, drama, realism mm, så kommer dessa delar finnas.

Slutligen vill jag bara säga: Väx upp. Försök att se hela bilden och tänka efter innan du öppnar tjäften och spiller ur dig åsikter.
Om du inte förstår det roliga i Western, kritisera inte mig som gör det.
Lev väl
önskar

Mini

Mr SL

Warrior
Förlåt mig alla Westen spelare för min o kunskap /images/icons/crazy.gif. men svaret på minis fråga är sådan, under våra spel möten sker rollspelande, och på 2 spelmöten så har vi bara haft strid en endaste gång.

Med all förlåtelse /Johan /images/icons/crazy.gif

Människor skapar sina egna gudar, Markis Lazarus

Det låter som du, eller din SL, har brist på fantasi... För det första rymmer Western, som alla rollspel, möjligheter att spela alla typer av kampanjer och inte bara hack'n slasch...

Vad gäller miljöer skiftar de också väldigt mycket. Allt från de första mötena mellan olika kulturer (indianer och vita) då "vildmarken" gradvis trängs undan... Här handlar det minst lika mycket om konflikter mellan olika indianstammar och olika europeiska nationer. Äventyr här kretsar mer runt vildmarkens nycker och hur man lär känna och respektera en annan kultur. Pälsjägarna var ofta ute i små grupper, men brukade samlas vid handelsstationerna för att göra affärer och festa. Under tiden däremellan skaffade de sig ofta en indiansk hustru och bildade familj.

Sedan kommer vi till mer klassiska Western-settings där du kan se otaliga västernfilmer för att få en känsla för miljön. Äventyr och kampanjer kan fortfarande variera kraftigt, kanske handlar det om att starta ett nytt liv och bygga upp en farm, eller en ranch. Det kan också vara mer fokuserat på brott där rollpersonerna är laglösa, lagmän, eller prisjägare. Spelare är en annan vanlig spelargrupp, som drar från stad till stad på nya äventyr...

På gränsen ner mot Mexiko har du det klassiska dammiga, snudd på ökenliknande landskapet. De vita adobekåkarna lyser i solen, mexikanerna är oftast fler än de vita och det finns gott om indianer av väldigt skilda slag och inställning. Det är relativt glest befolkat, och man kan ta sig långa sträckor för att komma till en bra saloon;-)

I de stora gröna prärieområdena trivs boskap och vildhästar. Det är ett väldigt öppet landskap. Här är ofta mark- och landstrider högaktuella. Konflikter som rör den lilla människan mot makten... Även konflikter mellan boskapsfolk och fårfarmare är vanliga...

Helt andra förhållanden och temperaturer råder i de stora bergsområden, t.ex. i Klippiga Bergen. Här är det kargt och ogästvänligt. Vintrarna blir kalla och på de högsta bergen tinar det aldrig. Trots det söker sig fler och fler vita upp i bergen, då det är här guld och silverfyndigheterna oftast sker. Livet i guldgrävarlägren är hårt och brutalt. Och vill man slåss mot indianer är det här man bör spela i första hand, då guldgrävarna oftast tar sig in på indianernas mark förblindade av girighet...

I Kansas vilda boskapsstäder är det desto mer tätbefolkat. Här råder en sjudande aktivitet, inte minst då kofösarna kommer till staden med alla djur. Livet i dessa städer är klart säsongsbetonat. Civilisationen har kommit lite längre och känns närmre, inte minst eftersom järnvägen stannar här. Politiska intriger, kamp mellan olika företag (bryggerikrig, t.ex.) och mellan året runt boende och de ohyfsade texikanerna är vanliga. Det finns också många fort, då indianoroligheterna ännu inte är lösta. Och det är långt ifrån alltid lokalbefolkningen och militärerna kommer bra överens... Här finns oxå godas möjligheter att göra upp med slemma indianagenter, som försöker svälta ut indianerna...

I Södern råder helt andra förhållanden. Efter inbördeskriget råder stora konflikter mellan carpetbaggers, dvs uppköpare från norr som tar över plantager som i generationer tillhört släkten. Militärmakt finns ständigt närvarande, för att påminna om att de förlorade kriget. Samtidigt blir slavarna fria och försöker starta ett nytt liv. Många vita väljer den enkla lösningen att skylla sin minskade makt och möjligheter på de nyligen befriade, då de är lättare mål än Unionens militär. Hemliga sällskap med vita kåpor sprider skräck, och rättrådiga hjältar behövs. Det är en oerhört tät stämning i ett samhälle i förvandling. Att inte kunna spela intressanta äventyr här är svårt...

Ytterligare en helt annan setting blir de stora städerna på östkusten. Här finns plats för rena storstadsäventyr bland New Yorks kriminella gäng, eller i de välmåendes fina salonger...

Kort sagt - Western rymmer många fler möjligheter än du tror.

Eller för att vända på det. Om man inte känner till ett spel, eller dess setting, särskilt väl kan man alltid häva ur sig dumheter. På precis samma sätt som du avfärdar Western skulle man kunna avfärda Eon och säga:

Gud va drygt att spela i Mundana. Dueller och svärd, mörda tiraker. Hur roligt är det *urk*

Det är ett fånigt uttalande, vilket du säkert håller med om. För du vet ju mycket mer om hur kul du har när du spelar, och att det inte alls är så ni gör...

Vill du på allvar veta mer om Western, eller kanske få idéer och inspiration till vad och hur man kan spela så titta gärna närmre på www.rollspel.com Varför inte testa något av äventyren? Då kanske din horisont vidgas en smula...

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>

Erkki

Veteran
Herrejösses! Vad tror du om westernrollspelare! Ovanstående inlägg är en förolämpning mot alla som spelar detta eminenta rollspel (för övrigt Sveriges bästa). Tror du verkligen att västernmiljön enbart består av skjutjärn och blodtörstiga indianer. Med glädje hänvisar jag till Tove å Anders inlägg där det framgår att detta inte är fallet.

Jag råder dig även att ge westernrollspelet en chans. Du kommer att inse att du kan klara långt mer en två spelkvällar utan strid.

Om du reser runt på konvent så testa å spela. Jag lovar dig att det är mycket hög kvalitet på äventyren, samt att konkurrensen i stenhård. Å bedömningskriterierna är till 100% grundad på ROLL-spelandet.

E.

Alla kampanjer blir vad SL och spelarna gör dem till... I en av våra Western-kampanjer (spelades regelbundet varje vecka i drygt två år) var _en_ av rollpersonerna inblandade i _två_ strider (varav den ena var försvaret av Richmond mot nordstatarnas attack)...

Så en strid på två möten lät inte extremt lite på något vis;-)

/a & t

SirDr

Veteran
rysligt trevligt att skaparna av ett så upperligt placerat rollspel har insikt i hur man på ett så vältaligt sätt försvarar sig. synd bara att lite perssonangrepp smög sig in i tråden.(iof håller jag med, men det är en annan femma)
vaknade till lite i min halvslummer framför skärmen då ni nämnde storstaden under westerntiden.. var kan jag hitta mer info om politiska partier och kändisar från tidig western?(utöver presidenterna) alla uppslag välkommnas.
och då synnerhet info om new York vilket är staden jag tänkt sniffa runt och förlägga lite spelande till.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..

Ett New York-supplement är faktiskt lite smått på gång:) Dock har vi insett våra begränsningar och inte tagit på oss att skriva det själva... Amazon har en uppsjö roliga böcker i ämnet, och till vintern kommer en klart intressant och förhoppningsvis/förmodligen inspirerande film: Gangs of New York :)

/a & t