Nekromanti Westernkampanj tips och idéer

Vic Volta

Veteran
Funderar på att dra igång en Westernkampanj. Tänkte mig att spelarna skulle gestalta personer som, på olika sätt, arbetar åt Union Pacific och följer med järnvägssträckningen västerut. Det är tänkt att bli en kampanj med många små äventyr som ofta har med de olika karaktärernas ambitioner och bakgrunder att göra.

Behöver lite tips och idéer!

Möller

Hubert Hortlax
Jag antar att du sett Hell on Wheels. Annars bör du nog göra det =)

Om du ska bygga äventyr på rollpersonerna, se till att ha rollpersoner med många krokar i! Be dina spelare komma på sina ambitioner, några vänner och några fiender.

Själv har jag funnit att det kan löna sig riktigt bra att fundera på några av de större makthavarna i kampanjen (de torde väl vara företagsledare och kanske nån senator i ditt fall? Och så kanske en indianhövding). De behövs inte fleshas ut fullt, kanske behövs det inte ett namn. Men om du vet att en av cheferna i Union Pacific har en idé om att dra järnvägen förbi ett område där han har prospektions-inmutningarna, då kan du bygga ett äventyr på att gäng banditer försöker tvinga järnvägen i en lite annan riktning (och egentligen är banditerna mutade).

Vic Volta

Veteran
Kollade lite på Hell on Wheels, men av någon anledning gillade jag inte den. Svårt att sätta fingret på vad, men det var något som saknades.

Check på många krokar. Lyckas man med det så spelar ju kampanjen nästan sig själv, eller hur? :gremwink:

Håller absolut med om att det är av största vikt i sådana här kampanjer att ha några dunkla makthavare i bakgrunden. Deras motiv kan ju vara hemliga. Sen tycker jag att det är viktigt att ha NPC's som har lite djup, inte bara god respektive ond. Det gör dessutom fienden lite mer oberäknelig...

Jag tänkte ha chefen för Union Pacific som RPs uppdragsgivare, men samtidigt låta honom spela ett smutsigt spel. Då kommer RP hamna i situationer då de måste göra moraliska val...

Vic Volta

Veteran
Vic Volta said:
Funderar på att dra igång en Westernkampanj. Tänkte mig att spelarna skulle gestalta personer som, på olika sätt, arbetar åt Union Pacific och följer med järnvägssträckningen västerut. Det är tänkt att bli en kampanj med många små äventyr som ofta har med de olika karaktärernas ambitioner och bakgrunder att göra.

Behöver lite tips och idéer!
Union Pacific? Jag menade Central Pacific som bygger österut. Inget annat. Förstår att Hell on Wheels följer Union Pacific västerut...

Möller

Hubert Hortlax
Vic Volta said:
Jag tänkte ha chefen för Union Pacific som RPs uppdragsgivare, men samtidigt låta honom spela ett smutsigt spel. Då kommer RP hamna i situationer då de måste göra moraliska val...
Jag skulle föreslå att du gör någon underhuggare till uppdragsgivare.

Det kan vara bra att hålla lite på den riktigt mäktiga personen. Alltså, om rollpersonerna får order från säg Säkerhetschefen (är väl rimligt?) så är de ju en del av samma verksamhet. Men det finns mer möjliheter till slitningar och vändningar. Ibland kanske det är någon annan som ber dem göra något. Kanske har Säkerhetschefen en delvis annan agenda, som rollpersonerna kan nysta i och ta ställning till - ska de gola eller försöka utpressa sin chef? Eller så rycker riktiga chefen tag i dem för ett special-uppdrag.

En annan variant är om deras riktiga uppdragsgivare är en chef för Central Pacific borta i Sacramento (eller var de nu befinner sig) och att rollpersonerna alltså är agenter inom verksamheten - de har både jobbet ute i fält under chefen där och ska rapportera till och ta order från huvudkontoret.

KnightVision

Veteran
Jag tycker att kampanjens big picture ska färgas av järnvägsbaronernas maktlystnad och skrupelfrihet. Politisk korruption, hemska arbetsförhållanden för rallarna, etnisk rensning av urbefolkningen, överkörda ägare av smågårdar i järnvägens sträckning och misären och laglösheten i de nomadiska tältstäderna där järnvägsfolket bor.