Nekromanti westernrollspelet på engelska

Eagle

Swordsman
Hej!

Med tanke på att den svenska rollspelsmarknaden är så liten, varför publiceras inte westernrollspelet på engelska så att det når en större målgrupp?

Till skillnad från Fantasygenren där det finns massor av konkurrerande rollspelstitlar, så präglas inte westerngenren av någon större konkurrens över huvud taget. Weird West (Deadlands) och Aces and Eights är de enda jag känner till och ingen av dem kommer i närheten av samma realism som det svenska westernrollspelet.

Så varför har inte Westernrollspelet översatts till engelska?

/Eagle

PS: Undrar om Kezer & Co som gjort westernrollspelet Aces and eights har sneglat på det svenska westernrollspelet - för de tillämpar nämligen samma träffmall (med genomskinlig plast). Finns det inget patentskydd när det gäller sånt eller får man fritt stjäla regeltekniska saker från andra rollspel?

Surfa dit så får ni se:

http://www.kenzerco.com/aces_n_eights/index.html

Här har ni en recension av Aces and eights:

http://www.rpg.net/reviews/archive/13/13190.phtml

Nightowl

Champion
Enligt mina amerikanska bekanta är Western-genren fruktansvärt död, död och ännu mera död i USA. Att det fanns ett populärt Vilda Västern-spel i Sverige klassificerade de som ännu ett fall av att "Tyskar älskar David Hasslehoff".

Erik

Organ

Out of time, out of mind
2097 said:
Det finns ju GURPS Old West, som är ganska bra research:at. Känns helt absurt att tänka sig att amerikanarna skulle vilja spela ett svenskt västern, det är som om vi skulle spela ett amerikanskt gustav-vasa-spel, eller marvel-versionen av Tor och Asgård.
Fast det finns väl inget specifikt svenskt över Western (förutom att det är på svenska då)? Det kunde väl lika gärna vara publicerat varsomhelst, eller?

/Anders

CapnZapp

Myrmidon
Eagle said:
PS: Undrar om Kezer & Co som gjort westernrollspelet Aces and eights har sneglat på det svenska westernrollspelet - för de tillämpar nämligen samma träffmall (med genomskinlig plast). Finns det inget patentskydd när det gäller sånt eller får man fritt stjäla regeltekniska saker från andra rollspel?

Surfa dit så får ni se:

http://www.kenzerco.com/aces_n_eights/index.html
Surfade dit. Såg ingen träffmall på den sidan.

(Nej, det går inte att copyrajjta "regelteknik")

PS. Vad har detta med Fenix att göra?!

Eagle

Swordsman
flytta denna tråd till western!

Skulle vara på Westernforumet, men jag gjorde fel. Hoppas någon moderator kan flytta den till rätt ställe.

Arfert

Facit
Jo man får med en träffmall... som ser i princip exakt likadan ut som den i Western. för övrigt är Aces & Eights ett toksnyggt och intressant spel, med sin alternativhistoria.

Storuggla

Champion
"Jo man får med en träffmall... som ser i princip exakt likadan ut som den i Western."

De har bergis glott på Milleniums End, det hade träffmall och det tog år och dagar att göra en gubbe och sen så dog man bara för att man lullade runt i Miami och sköt folk. Skitspel.

"för övrigt är Aces & Eights ett toksnyggt och intressant spel, med sin alternativhistoria."

Jag har inget mot alternativhistoria, men är inte Aces & Eights lite regeltungt? Jag har fått intrycket att de tär det, men du kanske kan skingra mina misstankar?

Storuggla, pangpangtjoffsmock

Organ

Out of time, out of mind
Arfert said:
för övrigt är Aces & Eights ett toksnyggt och intressant spel, med sin alternativhistoria.
På vad sätt skiljer sig deras historiebeskrivning från vår?

/Anders

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Nightowl said:
Enligt mina amerikanska bekanta är Western-genren fruktansvärt död, död och ännu mera död i USA. Att det fanns ett populärt Vilda Västern-spel i Sverige klassificerade de som ännu ett fall av att "Tyskar älskar David Hasslehoff".

Erik
Fruktansvärt död? Det var ett så tvärsäkert påstående att jag undrar vad det är baserat på. Jag skulle snarare säga att Western-genren, i varje fall vad gäller filmer och TV-serier, verkar vara på väg tillbaka. Tänker till exempel på Deadwood-serien och filmer som den om Jesse James. Western i en annan, lite mer nyanserad tappning. Det är kanske vad som behövs för att genren ska slå på 2000-talet.

Eagle

Swordsman
Först var jag skeptisk, men jag har läst lite i boken Aces & eights så tycker jag nog det verkar vara ett bra rollspel. Kanske inte lika bra som det svenska som har hunnit utvecklas under många år, men helt klart intressant ändå.

Den alternativa historiebeskrivningen finns där för att man inte ska hämmas av den verkliga historien. Nu kan SL släppa lös hela sin kreativitet och RP kan påverka omvärlden i ännu större utsträckning än de hade kunnat om det varit ett realistiskt historiebeskrivning.

Rickard

Urverk speldesign
Patentskydd [OT]

Finns det inget patentskydd när det gäller sånt eller får man fritt stjäla regeltekniska saker från andra rollspel?
Patentskydd kostar pengar, särskilt som man måste söka det i vart enskilt land. Upphovsrättsskydd kan man få, men inte på regler eller ren data (typ vapentabeller).

/Han som brukar länka till den här sidan rätt ofta