Okej, att ni kan ogilla serien kan jag förstå - finns ju hur många serier som helst andra hyllat och jag avskytt eller bara "meh!". Men kritiken som framförs mot brister i storyn/skildringen har jag svårt att se resonen i.
Och sen kommer Ford och visar att nä-häpp, det är det inte alls det - alla hade fel och Arnold rätt, och pga det måste alla dö, typ. "The maze is not for you".
MiBs resa var parken, var allt som var "fel" med den - och eftersom han dessutom var ägaren, hänger de sakerna samman.
Den biten tyckte jag var otroligt snygg. Istället för att han i sista avsnittet skulle hitta sin labyrint, och vinna prinsessan (hela kungariket hade han ju redan...) var allt omvänt.
Futiliteten i det han väntade sig, i resan som sådan, var ju själva poängen! MiB trodde det handlade om honom - och det trodde (i någon mening) vi också. Och han hade fel, det hade vi också.
Sjukt bra gjort, om du frågar mig.
Är det inte ett relevant perspektiv, så fråga vem som helst som kämpat för något som idag betraktas som självklart - rättigheter för någon grupp som inte haft det tex - eller som fortfarande kämpar för något som iaf ännu inte är en allmänt accepterad princip. (Har många vänner som är djurrättsaktivister av olika grad, som är sjukt besvikna på hur många som vägrar ens föra en sansad diskussion om en djupt moralisk och filosofisk fråga - som svarar "bacon är gott, hö hö hö".)
Att visa William nu och då, ger den ramen. Och Ford som tog lika lång tid på sig att fatta, och dessutom insåg att när han väl fattat hade det tagit längre tid än han skulle ha kvar i livet att överbevisa andra - och vägen han då valde.
Om det är något jag hoppas på inför säsong två, är det att det blir Dolores vs Maeve på ett intelligent sätt.
Dolores är fortfarande i många och mycket scriptad - men kanske något Ford bedömde var nödvändigt. Ett verktyg för den faktiska frigörelsen, men samtidigt (kanske) ett verktyg som också till slut måste förstöras (eller misslyckas?) för att leda fram till något bättre. Maeve är den planterade "mulan" (m referens till stiftelsetriologin), den udda händelsen som ska rubba lagbundenheten i utvecklingen...
Jag tycker det är ovanligt mycket elegans i att just använda sig av flera tidslinjer, men på ett sånt sätt att de gradvisa avslöjandena hela tiden förändrar det vi trodde att vi såg förra veckan - om och om igen.
Inte? Men... Alltså, själva grejen att han var William var ju inte så svår att räkna ut - även om det inte bekräftades förrän på slutet, så påverkade det iaf mitt sätt att se på serien från tidigt - och då har han alltså spenderat 30 år av återbesök för att uppleva allt som går att uppleva, inkl att ge sig ut på den avslutande jakten efter "labyrinten" och har hela tiden förutsatt att allt handlar om HONOM. (Och därmed, i förlängningen, om människornas "position".)Jocke;n212232 said:Det finns ingen mening med Mannen i svarts resa (...)
Och sen kommer Ford och visar att nä-häpp, det är det inte alls det - alla hade fel och Arnold rätt, och pga det måste alla dö, typ. "The maze is not for you".
MiBs resa var parken, var allt som var "fel" med den - och eftersom han dessutom var ägaren, hänger de sakerna samman.
Den biten tyckte jag var otroligt snygg. Istället för att han i sista avsnittet skulle hitta sin labyrint, och vinna prinsessan (hela kungariket hade han ju redan...) var allt omvänt.
Futiliteten i det han väntade sig, i resan som sådan, var ju själva poängen! MiB trodde det handlade om honom - och det trodde (i någon mening) vi också. Och han hade fel, det hade vi också.
Sjukt bra gjort, om du frågar mig.
Jo, det tycker jag det fanns - det gav ju svaret på:Jocke;n212232 said:Det finns ingen bra förklaring till att man använt två tidsperioder - mer än att poddare ska kunna lista ut det och känna sig smarta.
"Vi" har inte fattat det på 35 år, för att "vi" har varit Man in Black hela tiden, trott att det handlat om oss.Jocke;n212232 said:Redan i del 1 är det tydligt för alla som tittar att robotarna är levande och att liv har ett värde, att ingen i serien fattar det på tio avsnitt är ju bara sjukt. Om vi sen tänker oss att det gått 35 år i stället så är det ju ÄNNU sjukare.
Är det inte ett relevant perspektiv, så fråga vem som helst som kämpat för något som idag betraktas som självklart - rättigheter för någon grupp som inte haft det tex - eller som fortfarande kämpar för något som iaf ännu inte är en allmänt accepterad princip. (Har många vänner som är djurrättsaktivister av olika grad, som är sjukt besvikna på hur många som vägrar ens föra en sansad diskussion om en djupt moralisk och filosofisk fråga - som svarar "bacon är gott, hö hö hö".)
Att visa William nu och då, ger den ramen. Och Ford som tog lika lång tid på sig att fatta, och dessutom insåg att när han väl fattat hade det tagit längre tid än han skulle ha kvar i livet att överbevisa andra - och vägen han då valde.
Och vad tror du poängen var att ha med Maeves parallella spår i handlingen? Hennes utveckling som slutade med att hon faktiskt gjorde tvärt emot vad hennes programmering sa?Jocke;n212232 said:Att det sen handlar om att robotarna har fri vilja, vilket det ju är högst oklart om vi människor har är ju också bara dumt. Särskilt när man väljer att visa fri vilja i en extremt teatral scen där Dolores gör exakt vad som förväntas av henne.
Om det är något jag hoppas på inför säsong två, är det att det blir Dolores vs Maeve på ett intelligent sätt.
Dolores är fortfarande i många och mycket scriptad - men kanske något Ford bedömde var nödvändigt. Ett verktyg för den faktiska frigörelsen, men samtidigt (kanske) ett verktyg som också till slut måste förstöras (eller misslyckas?) för att leda fram till något bättre. Maeve är den planterade "mulan" (m referens till stiftelsetriologin), den udda händelsen som ska rubba lagbundenheten i utvecklingen...
Jag tycker det är ovanligt mycket elegans i att just använda sig av flera tidslinjer, men på ett sånt sätt att de gradvisa avslöjandena hela tiden förändrar det vi trodde att vi såg förra veckan - om och om igen.