Nekromanti WF: PC-arter

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har anammat en del av Krilles resonemang kring arter i SHI2, men placerat dem i en annan kontext. För närvarande har jag skrivit om tre människoarter som spelare kan välja för sina rollpersoner. Några synpunkter eller förslag? Allt mottages tacksamt.

Människan -- homo sapiens aureus
Detta är människor ungefär som oss (homo sapiens sapiens), fast kroppsligen förbättrade av miljoners års utveckling. En mängd handikapp har försvunnit, medan ett tredje kön dök upp någonstans i processen: androgyner. Dessa är delvis man, delvis kvinna och infertila. De utgör ca 10 % av sin art. De har två särdrag. För det första är de synnerligen gruppinriktad ("vi-egoister"), för deras bästa sätt att bevara genlinjen är att säkra sin manliga och kvinnliga släktingars barns fortlevnad. (Detta gör dem till utmärkta adoptivföräldrar inom blodsbandet.) Vidare får en del androgyner noesis-talang, dvs psioniska krafter.

Homculen -- homo homunculis
Detta är en tjänarart som utvecklas någon gång för miljoner år sedan. De är ca 90 cm långa, med samma kroppsproportioner som vanliga människor. Deras sinnelag är följsamt och utan ambitioner och de är skickliga på att anpassa sig till de sociala regler som gäller på ett ställe. I alla samhällen befinner de sig i underklassen som tjänare och arbetare. Det utgör kanske en fjärdedel av citadellets befolkning. De har två kön.

Tumlaren -- homo nereides
För länge sedan valde en människogrupp havet som hem och genomgick därför många genetiska modifikationer. Resultatet blev en art med vardagsnamnet tumlare från ett havsdjur som dog ut i urtiden. Förändringarna handlade bland annat om: tjockt underhudsfett som skyddar mot kyla; stora effektiva lungor som kan hålla andan i tio minuter; förändrade öron och struphuvud vilket ger sonar för undervattensnavigation och ultraljudshörsel; förändrad form på händer och fötter (bland annat med simhud); hårlöshet och vattentålig hud.

En tumlare ser ut som en kort (ca 140 cm) knubbig människa med blank hud och utan kroppsbehåring. Bröstkorgen har stort omfång. En tumlare andas inte vatten, utan måste hämta luft åtminstone var tionde minut.Intellektuellt är de lika sina landlevande kusiner. Men tumlarna har bara två kön och arten saknar därför noetiker. Tumlare klarar sig bra på land och riskerar till exempel inte uttorkning. Deras särskilda svaghet är att de tål hetta illa.

Ett par procent av Wolframfästets invånare är tumlare. Deras huvudsakliga hemvist är Innanhavet, citadellets enorma vattenreservoar, vars ekologi är designad för att säkra vattenkvaliteten

Andy

Vila i frid
Spontant så gillar jag olika varianter på människor. Ett bra grepp helt enkelt.

Om du vill få det mer öppet så skulle du känna slopa kategorierna och köra med ett mer öppet system, som till exempel Mutant gör med sina mutanter.

Angående Homculen så skulle jag hellre se att de var stor och starka men behålla attributet om att de är sociala kamelonter. Om människa skulle skapa en tjänarart för att göra "grovgörat" så skulle jag se dem som stor och starka arbetare inte små och klen (eller har jag missuppfattat och homculen är mer som fantasyns dvärgar?). Homculen kan alltså bli snälla och mycket socialt kapabla jättar som lastar, gräver och betjänar sina herrar i restaurangerna.

Sedan måste jag efterlysa någon fomr av robot eller cyborg, gärna cyborg. :gremlaugh:

/ Andy, som gillar biomench, var det inte så de hette till Mutant 2, genetiskt förstärkt människor med dåligt psyke.

Mekanurg

Robotar

Jag tror att det är det här du efterlyser:

Robotmodell Robur
Robur är en grovarbetarrobot, konstruerad för att ta hand om tunga och riskabla sysslor som människor bör få slippa. Den har samma allmänna dimensioner och kroppsform som en människa för att kunna nyttja samma verktyg utan bekymmer, men med ett tydligt robotutseende.

Längd: 180 cm
Vikt: 250 kg
Bärförmåga: 500 kg

Inbyggda funktioner
IR-syn
Svagljussyn
Ultraljudshörsel
Eterkommunikator

Grundfärdigheter
Spänst MÄSTARE (5T)
Citadellorientering MÄSTARE (5T)

När det gäller cyborger har den tekniken gått förlorad. Tyvärr.

Andy

Vila i frid
Re: Spot on

Det var det jag efterlyste.

Vad gäller dramaturgin runt förlorad kunskap kring cybernetik så är det väldigt spännande om kunskapen är förlorad men att den ändå dyker upp. Men det kanske kommer i äventyr? :gremwink:

Jag gillar robot/cybernetiken/rymdmannen som finns med i Gene Wolfes böcker om The New Sun. Jag tror att det är något sådan jag söker när jag talar om cybernetik. Mer kosmetisk än regelmässigt überbra. Kanske lite som robothanden på huvudpersonen Mo i filmen Hardware.

/ Andy, som tycker filmen Hardware var bättre än Terminator 2 (Hardware marknadsfördes nämligen som "bättre" än första Terminatorfilmen, typ T2). :gremlaugh:

Nightowl

Champion
En grej med homunculi (och homunculi kommer efter ett ord som betyder "liten människa", så vore det jättar skulle de heta något annat - obspråknoja) är att det är tjänare, inte grovarbetare. Kulturen som byggde wolframfästet har maskiner för tungt arbete. Däremot ville inte människorna göra tråkiga eller "förnedrande" saker som att betjäna andra eller sköta rutinuppgifter. De tunga arbeten som homunculer kan tänkas utföra utförs av homunculer med maskiner. (I en av Clifford D Simaks romaner har man "robotar" i betydelsen "androider" till just sådana uppgifter - de flesta "tekniska" uppgifter kan människor tänka sig göra med hjälp av maskiner, men att passa upp på andra bär de flesta människor emot, och många människor tyckte det var pinsamt att ha andra människor som gjorde det, så man byggde maskiner för det syftet - maskiner lika intelligenta och potentiellt "själfyllda" som människor. Simak noterade hyckleriet.)

Erik

Re: Robotar

När det gäller cyborger har den tekniken gått förlorad. Tyvärr.
Det vore dock fräckt ifall det fanns ett fåtal cyborger kvar som någon slags antika föremål, och de kanske behandlas precis som sådana också ?
Men du kanske resonerar som så att om de finns kvar så borde man kanske kunna skapa cyborger igen, eller ?

Mekanurg

Cyborger

Cyborger är människor och människor dör av hög ålder i det här spelvärlden. Cyborgtekniken gick förlorad för >1000 år sedan, så det finns inga kvar levande. Enda möjligheten skulle vara att hitta en som har varit kryogeniskt nedfryst. Det är i så fall upp till SL.

Re: Cyborger

För gärna ner det i text så det kommer med i regelboken, känns som en stämningsskapande sak samt att det ger krokar för SL.

Mekanurg

Vi och dom

Simak noterade hyckleriet.
En gammal ideologisk motsättning i spelvärlden är tvisten mellan de människor som anser att homnuculer ska "veta sin plats" och de som hävdar att alla grenar på släktträdet homo är lika värda.

solvebring

Superhero
Riktigt bra framarbetning av riktigt intressanta människoarter. Du har verkligen sinne för att se till de väsentliga detaljerna, alltså precis det man bryr sig om. Det är väl det som alltid varit en fördel med ditt skrivande Anders, när du framlägger rollspelsinfo blir det lagom utan för mycket blurrande (som en annan är benägen att ta med).

Jag gillar specifikt Homculen - homo homunculis och fann dem mycket intressanta. En rollspelsras helt i min smak. De verkade som ett flitigt och mysigt folk. Det fick mig att tänka på en sorts långt uvecklade hober med ett typiskt slavfolks acceptans och oskyldiga strävan i arbetet. Lite som husalferna i Harry Potter i sinnelaget kan man säga, om du nu vet vad jag talar om?

Nightowl

Champion
Re: Vi och dom

Det är förstås möjligt att Enhetssamhället genmanipulerade (?) fram en ras av starka tjänarvarelser också. Långsam och effektiv metabolism (idisslande?) kan kanse hjälpa att bevara resurser.

Om det är möjligt att påverka psyket med att peta i hormoner och sådant lär de ha gjort det, eftersom sådana "resar" kan vara extra farliga om de är aggressiva. (De kan förstås vara farliga av misstag också - på Möss och människor-vis.) Däremot behöver de väl inte nödvändigtvis vara "dumma", vad det nu betyder i sammanhanget. Ökat tålamod kan ju göra att man har lättare för att studera (eller utföra tunga mekaniska rutinuppgifter utan att börja göra misstag).

Erik