Nekromanti [WFRP 2ed] Vi ska börja spela - behöver tips!

Carl Ö

Warrior
Hej!

BAKGRUND
Efter ett långt uppehåll från rollspelandet så ska min spelgrupp åter samlas. Denna gång har jag låtit spelarna rösta om vilket rollspel vi ska spela (istället för att jag som vanligt är enväldig beslutsfattare). Resultatet blev kanske något överraskande WARHAMMER FANTASY (2ed). (2:a kom Coriolis och DnD, följda av Saga och Götterdämmerung)

SPELHJÄLPMEDEL?
Jag har visserligen ägt regelbok och en handfull övriga moduler sedan de var nya på marknaden, men övriga i spelgruppen äger inga böcker och har endast mycket ringa erfarenhet av regelsystem och spelvärld. Finns det någon bra resurs som jag kan hänvisa till så att spelarna får ett smidig introduktion till WFRP 2ed? Kanske någon sammanfattning av regelsystemet, eller formulär som underlättar någon aspekt av spelandet, eller någon hemsida med en massa bra annat introduktionsmaterial?

ÄVENTYR?
Eftersom vi inte riktigt är redo att binda upp oss på någon lång kampanj, så kommer spelandet att ha formen av korta äventyr och enstaka spelmöten. Vi har planer på att rotera spelledarskapet. Jag börjar, sen får vi se vem som tar över facklan. (Samma rollpersoner behålls - om spelarna så önskar.) Vi vill börja med korta äventyr som är lätta (ur regelsynpunkt). Jag behöver nu helt enkelt tips på bra äventyr. Rekommendera en handfull till mig! Till saken hör att jag äger t.ex. Plundered Vaults, så något av de äventyren kan kanske vara lämpligt, eller? (Jag har första delen i Paths of the Damned också, men jag gillade inte vad jag läste - hade jag fel?)

Mycket tacksam för svar
/Calle

Har tyvärr inga tips på infokällor men CapnZapp kommer säkert in hit och postar något bra.

Gällande äventyr så nämner du Plundered Vaults, ur den skulle jag rekomendera Sing for your Supper som är ett riktigt härligt "investigation" äventyr men med en del inslag av strid. Det har en skön, klassisk warhammrig story, bra miljöer och inte alls regeltungt.

Paths of the Damned uppskattade inte jag heller, spelledde halva första innan vi gav upp på det. OM ni får tid/vilja till en längre kampanj så kan jag däremot tipsa om The Thousand Thrones.

Storuggla

Champion
"(Jag har första delen i Paths of the Damned också, men jag gillade inte vad jag läste - hade jag fel?)"

Du har rätt. Tyvärr.

Storuggla, moppen låter wroom

Carl Ö

Warrior
Tack, ni är underbara!
:gremsmile:

Om någon fler har något tips så tveka inte. Tips på bra äventyr och tips på hjälpmedel som underlättar inlärandet och spelandet av WFRP2 kan jag inte få för mycket av!
:gremlaugh:

/Calle

Thermight

Warrior
Jag har en ganska sjysst 2-sidig pdf gjort av någon som heter Johan Eriksson, med sammanfattning på lite regler. Vet ej var den kommer ifrån. Men om du ger din mail kan jag skicka....

Kanske finns nåt av värde här?:
http://www.liberfanatica.net/

CapnZapp

Myrmidon
Oj, ja till Warhammer är problemet inte att det finns för lite material...

Lite supersnabba tips:

Spelets skapare - Black Industries - huserade då förlaget fortfarande fanns en stor mängd inskickade äventyr (de höll årliga tävlingar i att skriva äventyr). Dessa finns som runtflytande zippar på diverse filsajter; får återkomma med nedladdningslänk om ingen annan hunnit emellan.

Om inte språket är en barriär vill jag nämna Strike to Stun. Nu när spelet är nerlagt (FFG har ju utkommit med en ny väsensskild upplaga) är det www.strike-to-stun.net som är nätets största bas för v2-relaterade diskussioner. Förutom ett (engelskspråkigt) forum där du kan ställa frågor, finns diverse material och länkar vidare till andra entusiasters hemsidor.

Främst bland dessa rankast ofta just Liber Fanatica som du redan tipsats om. Dock vill jag säga att dess resurser riktar sig mer till spelledare som blivit varma i kläderna; och för dina första två tre sittningar tycker jag du kan koncentrera dig på ett lätt trevligt inte alltför snårigt introäventyr.

Vad gäller bra sådana är Plundered Vaults alternativt högen med tävlingsäventyr bra att bläddra bland.

Warpstone som du länkats till är ett fanzine som under årtiondens lopp tjänat WFRP-församlingen väl; särskilt på tiden före internet. Deras 30:e och sista nummer är på väg. Tidningen börjar bli en raritet men kan du få tag på den innehåller den en trevlig mix av diskussioner, scenarier, bakgrundsartiklar. Tonen är lågmäld - om möjligt mer jordnära och gråskalig än det officiella materialet.

WFRP beskrivs ofta som ett spel med höga ambitioner; men det är helt OK att börja i det lilla, och arbeta in atmosfären och den rika bakgrunden bara efterhand. Annars blir det lätt överväldigande för nybörjare och folk vana vid "me smash goblins. me take gold" - fantasy... :gremsmile:

rjonas

Hero
Om jag har förstått det rätt så är Thousand Thrones ett antal äventyr med en ramberättelse. Man borde kunna stycka upp det. Vet nån mer?

Det finns ett kort äventyr i slutet av Realms of Sorcery - A Brutal Finish, icke att förglömma. Det tyckte jag var bra vid en snabb genomläsning.

Necross

Swashbuckler
Storuggla said:
"(Jag har första delen i Paths of the Damned också, men jag gillade inte vad jag läste - hade jag fel?)"

Du har rätt. Tyvärr.
Hur menar ni här? Vi har haft skitkul med den serien, särskilt första delen. Visserligen totalt rälsat, men kul ändå.

Avslöja inte för mkt, vi är i början på sista delen :gremsmile:

Storuggla

Champion
"Visserligen totalt rälsat"

Där besvarade du din egen fråga. Plus, jag gillar inte när äventyren har en skylt med texten "SKURK" runt halsen på elakingarna när man möter dem för första gången :gremwink:

Storuggla, istället dödar man alla slp för att inte missa någon

Necross

Swashbuckler
Storuggla said:
Plus, jag gillar inte när äventyren har en skylt med texten "SKURK" runt halsen på elakingarna när man möter dem för första gången :gremwink:
Det märkte aldrig vi. Kanske vår spelledare var smart nog att ta ned de skyltarna :gremsmile:

Förresten blir man ju mer eller mindre fistad av alla slp i WFRP - vi har då för länge sedan slutat lita på folk i den där kampanjen. Min förra PC blev så paranoid att jag fick pensionera honom.

Carl Ö

Warrior
Introäventyret i regelboken - är det en bra introduktion till WFRP - eller ska jag skippa det och gå direkt på något bättre äventyr?

/Calle - som gillar att ni är så flitiga med info :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
Introäventyret har som många introäventyr sina brister.

Jag skulle vilja säga att det kan funka om:
1) dina spelare är rätt nya allmänt (och inte bara till WFRP)
2) du planerar köra Ashes of Middenheim

Äventyret skapar några trådar som inte riktigt följs upp. Läs det och fråga dig "kommer mina spelare bli klokare eller mer frågvilla?"

Warhammer har potentialen för rika storylines i paritet med Call of Cthulhu. Through the Reikwald & Ashes of Middenheim är inte sådana äventyr.

Det handlar om vad du och dina spelare gillar. Vissa hatar behöva skriva anteckningar, och då är ju vissa äventyr helt bortkastade...

Jag fick själv AoM att funka hyfsat. Äventyret är inte bara rälsat, det är dessutom nerlastat med typiska Warhammer-ismer, så i mina spelares fall övervägde den goda nostalgiska stämningen. :gremsmile: Det var först efteråt som de insåg hur mycket Tivoli det egentligen är. Men visst, jag skruvade om vissa detaljer angående NPCer och deras motivation.

Får inte länken funka just nu, men när och om den funkar finns här samtliga BI-äventyr i en RAR-fil: http://www.mediafire.com/download.php?ejwkozeytww

Carl Ö

Warrior
Tack för svar!

Nej, då struntar jag nog i Introäventyret. Mina spelare är visserligen nya till WFRP, men de är hyfsat erfarna rollspelare. Och dessutom så planerar jag inte att spela Paths of the Damned.

Det blir nog något ur Plundered Vaults eller något gratisäventyr. (Eller något hemkokt - om jag får tid och lust.)

Vad gäller hjälpmedel för spelare (och spelledare) så är jag tacksam för det ni har tipsat om, men jag saknar ändå något. Kanske får jag skriva ihop en sida själv med sammanfattning av regelverk och spelvärld.

Hur som helst så ska det bli ruggigt kul att få sätta sig vid spelbordet igen!

/Calle

Carl Ö

Warrior
Är det någon av er som har testat äventyret Pretty Things? Skulle det kunna vara något?

I övrigt så lutar jag åt att det blir äventyret Sing for your Supper som rekommenderades högre upp i tråden. Jag plockade ner Plundered Vaults från vinden igår och tog mig en titt på sagda äventyr och det verkar vara i min smak. (Tack för tipset)

Character Pack har en Combat Action Summary som nog kan komma till nytta när vi spelar. (Det är sådana regelsammanfattningar jag är på jakt efter.)

Mvh Calle