Nekromanti WFRP 2nd - Hjälp: Frågor och svar

Storuggla

Champion
Re: Strid

Är det då någonting speciellt jag behöver tänka på om jag nu inte ska spela med markörer?

Jag har aldrig använt kartor eller figurer när jag spelat eller spellett warhammer. Och det har fungerat finfint. Kom bara ihåg att avståndsvapen har sin range i rutor, lägg till 50% för att få i meter.
Dock funderar jag på om det inte vore tufftmed en battlemap till warhammer bara för att testa...

Storuggla, lyssnar på nasal liberal

Storuggla

Champion

Jag hade för mig att det var 1,5 yard per ruta. Men det är ur minnet på jobbet, så jag minns nog fel ;-)

Storuggla, nu inlagt i listan

nominesine

Veteran

Mitt jobbminne har för sig att en ruta brukar vara två yards i Warhammer. Men det torde ju vara lätt att kolla i regelboken.

I början var ju Warhammer rätt tungt beroende av Battle-reglerna och i det första rollspelet översatte man tumstockens skala till rutor rakt av. Vilket också passar bra till Games Workshops tennfigursbaser. De står väl fortfarande på 20-25 mm baser, eller??? En ruta skulle vara en manslängd, på ett ungefär. Whatever. Det sista var bara kuriosa från en gammal nostalgiker.

rjonas

Hero

nominesine said:
Mitt jobbminne har för sig att en ruta brukar vara två yards i Warhammer. Men det torde ju vara lätt att kolla i regelboken.
Ack, mitt jobbminne säger mig att en ruta är 1 m².

CapnZapp

Myrmidon

solvebring said:
Jag ser inte storlekar och mått som ett problem, det är snarare om man har detaljerade attackregler som Attack of opportunity och noggrannheter som Line of sight som jag ser en grid som en nödvändighet, förutsatt att man vill använda sig av de stridsreglerna.
Och i WFRP spelar sådana mekanismer liten eller ingen roll, så därför kan man spela spelet utan om man vill.