Nekromanti WFRP frågor

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vilken modul är mest användbar, prisvärd och innehåller intressantast info, Apycropa 1 & 2 eller "Corrupting Influence "? Hur pass bra är egentligen "Warpstone"? Är det värt att köpa några nummer trots den stora kostnaden(69 kr hos Tradition)?

Storuggla

Champion
Vilken modul är mest användbar, prisvärd och innehåller intressantast info, Apycropa 1 & 2 eller "Corrupting Influence "?

Apokryperna. Utan tvivel i mina ögon. Vill du ha motivering till det också eller? ^_-

Hur pass bra är egentligen "Warpstone"? Är det värt att köpa några nummer trots den stora kostnaden(69 kr hos Tradition)?

Warpstone är... tja. Jag har delade känslor. Vissa saker de gjort är apbra. Tummen upp. Andra grejjor är totalt upp åt väggarna, jag tänker närmast på de Tileanska brottsligorna och de där specialmanövrarna som fighters kunde köpa.
Det viktiga att komma i håg är att Warpstenen är ett fanzin. Med andra ord är inget som står i den officiellt. Därför kan man plocka ut de grejjer man tycker om och låta resten bli ett brännoffer till den store soffguden Bator.
Men 69 pix för en Warpstone är ett kap, generellt sett.

Storuggla, åter i etern

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Warpstone

Jag tycker bäst om Warpstone. Varför? För att det inte bara är regler i dom numren (och i Corrupting Influences) utan en massa gottiga saker som historier om spelet, bakom kulisserna-artiklar, intervjuer, gräl, och en massa annat kul! Stöd Warpstone! De rockar järnet! De kommer också såpass sällan att om du köper Corrupting Influences och alla nummer du kan hitta så behöver du bara lägga ut 69 spänn typ var fjärde månad för mer godsaker. Men å andra sidam, jag har kju köpt Apokrypherna också, och de är väl okej. Lite trista för mig som har alla White Dwarf som innehåller originalmaterialet som till stor del är reprintat i de böckerna, men de är ändå ok, med ganska bra nytt material. /M

Archer

Swashbuckler
Re: Min prioritering...

...för WFRP material är enligt följande;
1. Apocrypha (användbart material, om än inte kritiskt). Har man inte de gamla WD är de värda att skaffa.
2. Warpstone
3. Marienburg - Sold down the river. En suverän stadsmodul att spela i.
4. The Enemy Within kampanjen. _Den_ bästa kampanj jag någonsin spelat och spellett.
5. Gamemaster screen. Är användbar för spelledaren. De medföljande häftena innehåller också lite användbar information.
6. Böckerna om Felix och Gotrek (Trollslayer, Skavenslayer osv) skrivna av William King. Bra inspiration, om än av varierande kvalité.
7. Gå med i WFRP listan och diskutera. Http://www.warhammer.net
8. Doomstones-kampanjen. Den är inget att hänga i granen. Det är en standard dungeon-hack. Om man är desperat som spelledare kan den dock vara användbar. Deathrock är enligt min mening den enda del som har något av intresse att komma med. Den kan spelas fristående.

Övriga länkar som är användbara;
http://www.strike-to-stun.com/
http://www.criticalhit.co.uk/

Nu hamnade denna postning fel i kedjan, men inte mycket att göra åt.

Råd

Köp allt! /images/icons/smile.gif

Det mest prisvärda är Warpstone. Med liten text och rikligt antal sidor så har de samma mängd text som medelstora moduler och det för ynka 69 spänn!!! Enda nackdelen är att det inte är officielt material så det kan ske förändringar.

Tillsammans med "Corrupting Influence" och nyare Warpstone får du bra med material.

Men Apocarypha 1&2 är väldans bra att ha eftersom de är officiellt material. Men de är inte lika prisvärda även om de antagligen är mer användbara och i många fall innehåller "viktigare" information.

Men egentligen tycker jag att kampanjerna och stadsmodulerna är de bästa köpen. De extra regler som finns i regelmodulerna är inte nödvändiga.

Såg också att mailinglistan rekommenderades. Jag måste tyvärr säga raka motsatsen. Jag tycker listan suger. Det är alldeles för mycket onödiga mails, off-topic diskussioner och flame wars. Av dom ca 30 mail man får på ett dygn så är det endast ett par som innehåller vettig information. Ofta blir jag så trött på att läsa dom att jag deletar dom allihop olästa. Men visst har man en massa tid över så...

/Faehrengaust som inte gillar skvallerlistor

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Warpstone

Kan du kanske ge några exempel på intressanta saker som det skrivits om i de olika numren av "Warpstone"? Vad brukar ett nummer innehålla och hur tjockt brukar det vara?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Apokryperna. Utan tvivel i mina ögon. Vill du ha motivering till det också eller? ^_-"

Ja tack.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"3. Marienburg - Sold down the river. En suverän stadsmodul att spela i."

Håller fullständigt med. Har precis köpt den. Suverän modul verkligen. Perfekt att introducera nybörjare i WFRP som okunniga lantisar i Marienburg.

"6. Böckerna om Felix och Gotrek (Trollslayer, Skavenslayer osv) skrivna av William King. Bra inspiration, om än av varierande kvalité."

Jag måste säga att alla mina varningslampor lyser när jag kollar in dessa böcker. Är det verkligen någonting annat än en ändlös orgie i våld?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Shameless plug

Förresten, du har väl kollat in min egen regelexpansion to WFRP på rollspel.com? Skrev det för 11 år sen, så det är ju inte så bra, men kanske det finns något av intresse där... /M

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Shameless plug

Den var minsann inte så tokig. Vågar man kanske hoppas på en version 2.0 någon gång i framtiden? Det hade nog gått att fila lite till och kanske klämma in lite fler saker. Jag hjälper gärna till även om jag är en nybörjare när det gäller WFRP.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ingen dum idé

Faktum är att jag tar lite smått och gott och försöker förbättra det och få det utgivet nånstans... kanske Warpstone. Vi får väl se vad som händer... det finns ju klart utrymme för förbättringar. /M

"6. Böckerna om Felix och Gotrek (Trollslayer, Skavenslayer osv) skrivna av William King. Bra inspiration, om än av varierande kvalité."

"Jag måste säga att alla mina varningslampor lyser när jag kollar in dessa böcker. Är det verkligen någonting annat än en ändlös orgie i våld?"

Handlingen i de flesta Warhammer böcker är inte så mycket att hänga i granen, men man får ändå en rätt bra känsla för världen. Och Felix och Gotrik är faktiskt två rätt härliga karaktärer...

Archer

Swashbuckler

"Jag måste säga att alla mina varningslampor lyser när jag kollar in dessa böcker. Är det verkligen någonting annat än en ändlös orgie i våld?"

Ska medge att det är en hel del våld. Men det är desto mer stämning och beskrivningar av delar av Warhammer världen. Om man vill få en bra bild av hur olika delar av världen fungerar, ser ut, vilka seder och bruk man har, och så vidare, så finns mycket att hämta från dessa böcker.
De är knappast i topklass, men de är heller inte de sämsta fantasy-böcker som jag har läst.

"Dont judge a book by its cover" gäller väl dessa böcker så väl som andra.

Archer

Swashbuckler
Re: Ingen dum idé

Det har varit vilda diskutioner på Warhammer forumet just angående en 2nd ed av WFRP och vad den skulle innehålla. Och när det inte verkade vara genomförbart började man diskutera hur möjligt det vore att göra en regelmodul med alternativa regler. Har för mig att någon till och med nämde ditt verk i den diskutionen.
Om du inte är med i Warhammer listan så kanske det vore en idé inför en eventuell v2.0 av din regelexpansion?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack för tipset, men...

...jag är redan med på listan. Fast det är ju så mycket snack på den som man inte orkar med, så jag missar det mesta av det som sägs. Försöker läsa det som James Wallis och Graeme Davis skriver, men annars lurkar jag mest. Förut var det en fenomenal lista, men nu är det inte så kul längre. /M

G

Guest

Guest
Apocrypha böckerna är andvändbara... Dying of the Light, Shadows over Bögenhafen (/images/icons/smile.gif), Power behind the throne är också prisvärd. Jag avråder dig ifrån att köpa Something rotten i Kislev som innehåler en hel del udda äventyr. Exempel är ett äventyr som handlar om en snäll Dvärg necromancer som växte upp i en skog adopterad av alver... /images/icons/hairy.gif

G

Guest

Guest

Jag måste säga att alla mina varningslampor lyser när jag kollar in dessa böcker. Är det verkligen någonting annat än en ändlös orgie i våld?

Det är känsla när Gotrek stampar omkring och klyver orc efter orc utan at själv få en enda skada... /images/icons/smile.gif