Nekromanti WFRP Nytt eller gammalt?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
En sak jag undrar om är vad är skillnaden i setting när det gäller nya och gamla WFRP, man hör ofta om att den gamla är bättre men är den verkligen det eller är det som vanligt "Det var bättre förr" grejen :gremsmile:
Jag velar fram och tillbaka mellan dom men då är det mest olika äventyr/kampanjer som lockar.
Så hjälp mig att välja.... Tack

Well, den största skillnaden är väl att 1st Ed settingen inte ännu är drabbad av det stora kriget som ödelägger stora delar av Imperiet. 2:e Ed flyttar ju fram tiden och förlägger tiden till strax efter det att Archaons styrkor misslyckats med att inta Middenheim.

Själv så föredrar jag nog tiden innan detta krig, alltså 1st Ed settingen, det ger större valmöjligheter i mina ögon.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Draugen said:
Själv så föredrar jag nog tiden innan detta krig, alltså 1st Ed settingen, det ger större valmöjligheter i mina ögon.
På vilket sätt då ger det dig större valmöjligheter?
Som jag fattat det så har inte kriget satt så stora spår (en del byar och sånt är väl nedbränt) så det borde väl inte vara någon större skillnad, eller?

Mogger

Hipsteranka
Så här är det:
V.1 har en coolare värld
V.2 har bättre regler

För bästa resultat, skit i reglerna och blanda och ge från alla böcker du har eller har lust att köpa.

Ok, jag var otydlig.

1st Ed ger dig möjligheten att spela utan kriget som bakgrundsmiljö.

2:e Ed ger dig ett krigshärjat Imperie som är svårt sårat. Archaons styrkor finns fortfarande kvar inne i Imperiet och kriget är väldigt påtagligt överallt i hela Imperiet.

Så för att säga såhär, välj det som passar bäst till den kampanj du tänkt spela.
Jag tycker 1st Ed är bättre pga att då är inte halva Imperiet nerbränt och kriget väntar några år frammåt om man nu vill följa den officiella tidslinjen.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Måns said:
Så här är det:
V.1 har en coolare värld
Vad är koolare med den världen??
Är det nått annat som skiljer än att dom har flyttat fram tiden och låtit ett krig ha utspelats. Vad är det man kan göra i V.1 som man inte kan i V.2

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Okej då tror jag att jag förstår vad du menar, men har man inte nått emot kriget då kan man lika gärna köra nya?

Mogger

Hipsteranka
Hans. said:
Vad är koolare med den världen??
Är det nått annat som skiljer än att dom har flyttat fram tiden och låtit ett krig ha utspelats. Vad är det man kan göra i V.1 som man inte kan i V.2
Kaos hanteras olika. V.1 inspirerades av Call of Cthulu och V.2 av Warhammer Fantasy Battle. Så enkelt är det. :gremsmile:

Arfert

Facit
stämmer... det är därför jag föredrar ettan.. men det optimala vore kanske ettans värld med tvåans regler..