Nekromanti WFRP - Spelledarskärmen

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag har några frågor angående WFRP, vilket säkert kan glädja den gode Archer. På spelledarskärmen finns det en myckt fin karta över "den Gamla Världen". Bortsett ifrån de stora städerna nämns även några mindre platser. Det är dessa jag undrar över. Får man en mer detaljerad beskrivning av dem vid ett senare tillfälle eller är det utlämnade till spelledarens fantasi? Platserna som jag främst tänker på är: "Bugmans Brewery", "Grashraks Lair", "The Three Towers", "The Iron Rock" och "The Blighted Towers".

WFRP goes WFB

Många av platserna finns i den officiella Old World som GW håller i. Hogshead har bundit sig till att hålla sig till GW's officiella värld så därför kan det dyka upp lite namn som inte återfinns i WFRP annars. Om platserna ska beskrivas någon gång någonstans vet jag inte, men jag skulle kunna tänka mig t. ex. Bugmans Brewery beskrivs i Dvärgboken som är på gång.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: WFRP goes WFB

Om de nu inte beskrivs officiellt hur har då andra spelledare gjort med dem? Finns det någon som själv knåpat ihop en liten beskrivning?

Det kan finnas beskrivningar som någon har knåpat ihop eller så kan man kolla i WFB böckerna för att få lite story därifrån. Kan finnas saker i Warpstone, någon Novell, någon av dataspelen eller gömt i någon modul. Det är inte alltid helt lätt att få tag på all info om Old World. Det är gammal värld med en krånglig historia med GW, figurer, WFRP, WFB, Mordheim, dataspel, noveller, fanzines, Hogshead, etc.

Jag tror att de flesta bara använder det de råkar ha och hittar på resten. Det är i alla fall så jag gör...

Sodivra

Champion
"Blighted Towers" är en borg övertagen av orcher. I WFRP så kanske dom inte har tagit över den än, men eftersom den heter "Blighted" så..

"Bugmans Brewery" är tydligen dvärgen Josef Bugman's bryggeri som har tagits över av goblins.. Hmmm, mönster? /images/icons/wink.gif Om detta skedde efter eller innan WFRP (Detta är WFB-material) vet jag inte, men Bugmans' ska vara i världsklass.

"The Three Towers" verkar ha något att göra med alver och dvärgar som fajtas..

"The Iron Rock" verkar också ha något att göra med dvärgar..

"Grashraks Lair" hittade jag inget alls om på nätet, och jag har aldrig hört det tidigare heller..

"Grashraks Lair" hittade jag inget alls om på nätet, och jag har aldrig hört det tidigare heller..

Jag är ruggigt osäker på det här men i någon WD stod det något om en gammal urdrake. Kanske att det kan vara den? Men som sagt jag är ruskigt osäker.

Storuggla

Champion

Grashrak? Är inte det orchbossen som ätit en bit trollkött som konstant regenererar i hans mage? Eller vem tusan var det? Äh, jag har väl dröm ihop den också... o.o;

Storuggla, host host

Archer

Swashbuckler
""Blighted Towers" är en borg övertagen av orcher. I WFRP så kanske dom inte har tagit över den än, men eftersom den heter "Blighted" så.."

Tror det inte sker för ens en senare utgåva av WFB som den borgen blir övertagen. Ursprungligen har jag för mig att det bara var ett gammalt och väderbitet fort.

""Bugmans Brewery" är tydligen dvärgen Josef Bugman's bryggeri som har tagits över av goblins.. Hmmm, mönster? Om detta skedde efter eller innan WFRP (Detta är WFB-material) vet jag inte, men Bugmans' ska vara i världsklass."

Efter WFRP. Jag kan inte minnas några referenser till det i någon av de WD som jag har, men jag kan ha fel.

""The Three Towers" verkar ha något att göra med alver och dvärgar som fajtas.."

The Three Towers är en imperisk utpost mot goblinoiderna i The Worlds Edge Mountains.

""Grashraks Lair" hittade jag inget alls om på nätet, och jag har aldrig hört det tidigare heller.. "

Tillhåll för en uråldrig drake, mycket uråldrig. Fann stats för den till WFB i en av mina äldsta WD. En stor och röd drake som spenderar den mesta delen av sin tid med att sova i sin håla.

""The Iron Rock" verkar också ha något att göra med dvärgar.."
Om jag inte minns helt fel är det en upost som förser ett skydd genom Mad Dog Pass, med hjälp av en gigantisk kanon.

Andra intressanta platser på kartan;
Castle Drachenfels - Tillhåll för Constant Dracenfels, en "varelse" / magiker som är en slags blandning av Dracula och Sauron. Enligt legenden har han alltid existerat.

Drakenhof Castle - Om jag inte minns fel är detta tillhållet för den ökände vampyren Von Carstein.

När det gäller platser på kartorna över The Old World förändras de ganska regelbundet, nya platser tillkommer och gamla försvinner eller görs om helt och hållet.
En bra källa till information om världen är äldre White Dwarf, och till viss mån även nya White Dwarf.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Det verkar nästan som om de förutsätter att man inte bara spelar WFRP utan även läser alla WD och spelar figurspelet. Har de en likadan inställning i sina övriga moduler?

Nejdå, det finns inga såna förutsättningar. Att namnen finns på kartan är nog bara för att alla gamla veteraner ska kunna se sina favoritställen med. Du kan ju ignorera dom eller hitta på något eget där. Iof borde dom ju ha nämnt det kan man tycka.

Det förutsätts aldrig att man läser WD eller WFB i någon modul.

Archer

Swashbuckler

Tja, om du ser till de äldra modulerna (de som släppts innan Hogshead, eller återpublicerade av dem) så behöver du inte det. Men Hogsheads nuvarande licens för WFRP från Games Workshop kräver att de försöker anpassa världen efter senaste utlagan av WFB, och därför kan det bli en del information som verkar off-the-beat på grund utvecklingen av världen som har skett sedan WFRP skapades. Tror dock inte att man kommer att _behöva_ känna till WFB världen fullt ut.
Bilden på spelledarskärmen är mer för prydnads skull än något annat.

Archer

Swashbuckler

"Nejdå, det finns inga såna förutsättningar. Att namnen finns på kartan är nog bara för att alla gamla veteraner ska kunna se sina favoritställen med. Du kan ju ignorera dom eller hitta på något eget där. Iof borde dom ju ha nämnt det kan man tycka.

Det förutsätts aldrig att man läser WD eller WFB i någon modul. "

Trots det finner jag det roande att åtminstonde läsa en hel del WD (min samling består mest i äldre WD) då de har små berättelser och liknande som kan fungera som inspiration.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Kan det vara värt att köpa några figurspelsböcker för användning i rollspelet?

Storuggla

Champion

Svar Njet!
WFB och WFRP började sida vid sida men sedan dess har WFB rusat iväg till underligheten, med en aktiv och enregisk Empire-ledare, Bretonnians med skinande rustningar (alla vet ju att de ska va 1700-tals figurer ju!) och allehanda kommersiellt bjäbb.
Nej till WFB-böckerna! Använd WD och nätet istället.

Storuggla, dissar tenngubbarna

walium

Ganska töntig, faktiskt

Är det värt att börja köpa Warpstone månne? Eller ska man kanske satsa på de olika "best of" modulerna som finns? Hur gamla nummer av WD måste man skaffa för att man ska finna artiklar om WFRP i dem?

Archer

Swashbuckler

Har inte exakt koll på när de slutade ha med WFRP artiklar, kanske runt 91. Hur som helst så var WFRP specifika artiklarna rätt få innan och ganska långt i mellan.
De bästa artiklarna från WD finns med i Apocrypha Now! och Apocrypha 2.

Kan det vara värt att köpa några figurspelsböcker för användning i rollspelet?

Det är helt och hållet en fråga om din ekonomi. Om du har redan har köpt alla moduler och Warpstone (som du kan komma över) och fortfarande saknar information så är figursspelsböckerna, gamla WD eller novellerna likvärdiga alternativ. Dock kommer du inte kunna använda något direkt utan du får filtrera och omarbeta det som finns. Men de är bra källor för inspiration. Själv har jag köpt några Army Lists och använder dom. Jag har dock inte WFB reglerna.

Internet är också en bra källa för info, men sajternas kvalité varierar kraftigt.