Theo
Hero
- Joined
- 20 Nov 2017
- Messages
- 1,098
Det här är lite nischat, men det finns väl i alla fall ett par gamla och nuvarande WFRP-spelare här som det möjligen kan intressera.
Jag håller på och spelleder en ganska moddad version av det klassiska äventyret Power Behind the Throne i The Enemy Within-kampanjen, ursprungligen till WFRP (jag kör med hemsnickrade regler i stället). En ökänd egenhet med det äventyret är att det till större delen är en öppen social court-crawl där det gäller att a) rota i tre-fyra parallella mysterier om politiska figurer som blir manipulerade på olika sätt och b) knyta allianser med SLP som har inflytande vid hovet, ett inflytande som mäts i abstrakta "röster" - men sedan är slutet på äventyret helt linjärt och när finalen väl är triggad får inget av det ovannämnda någon fortsatt betydelse. Det här har, liksom de flesta välkända buggar med kampanjen, inte ändrats i den nya utgåvan.
Så jag har börjat på en serie poster på min engelskspråkiga blogg om att "öppna upp" finalen, göra den mindre linjär och - beroende på vad som händer - ge inflytandet som spelarna knyter till sig en verklig betydelse. Klara hittills är del I, där jag stolpar upp och analyserar finalen som den är skriven, och del II, där jag ger förslag på hur man kan "öppna upp" den och ge fler olika vägar till slutet och vidare. Så småningom ska det bli en del III där jag sammanfattar del II lite mer koncentrerat (flödesscheman och sånt, kanske...), men nu har vi börjat spela igen efter sommaruppehållet så det kanske dröjer lite tills det hinns med.
A Less Linear Power Behind the Throne Finale, Part I: The Finale As Written
A Less Linear Power Behind the Throne, Part II: Opening Up the Finale
Jag håller på och spelleder en ganska moddad version av det klassiska äventyret Power Behind the Throne i The Enemy Within-kampanjen, ursprungligen till WFRP (jag kör med hemsnickrade regler i stället). En ökänd egenhet med det äventyret är att det till större delen är en öppen social court-crawl där det gäller att a) rota i tre-fyra parallella mysterier om politiska figurer som blir manipulerade på olika sätt och b) knyta allianser med SLP som har inflytande vid hovet, ett inflytande som mäts i abstrakta "röster" - men sedan är slutet på äventyret helt linjärt och när finalen väl är triggad får inget av det ovannämnda någon fortsatt betydelse. Det här har, liksom de flesta välkända buggar med kampanjen, inte ändrats i den nya utgåvan.
Så jag har börjat på en serie poster på min engelskspråkiga blogg om att "öppna upp" finalen, göra den mindre linjär och - beroende på vad som händer - ge inflytandet som spelarna knyter till sig en verklig betydelse. Klara hittills är del I, där jag stolpar upp och analyserar finalen som den är skriven, och del II, där jag ger förslag på hur man kan "öppna upp" den och ge fler olika vägar till slutet och vidare. Så småningom ska det bli en del III där jag sammanfattar del II lite mer koncentrerat (flödesscheman och sånt, kanske...), men nu har vi börjat spela igen efter sommaruppehållet så det kanske dröjer lite tills det hinns med.
A Less Linear Power Behind the Throne Finale, Part I: The Finale As Written
A Less Linear Power Behind the Throne, Part II: Opening Up the Finale