Nekromanti WFRP: Vad gör en stadsvakt?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hej!

Igår drog Repetitikons WFRP-kampanj igång. Alla spelar stadsvakter och alla heter Wilhelm.

Men vad gör egentligen stadsvakter? Vilka krav ställs på dem? Snacka med folk? Kolla låsta dörrar? Ta emot mutor?

Några tankar på återkommande arbetsuppgifter som kan utföras/undvikas av the amazing Wilhelms?

/Magnus

Möller

Hubert Hortlax
Om vi ska dra paralleller till vår egna medeltid tror jag stadsvakterna hade två viktiga uppgifter:

(Hjälpa mer mattekunnig människa) ta tull av inpasserande vid stadens portar.

Vandra runt i stan på kvällen/natten för att se till att alla släckt sina eldar. Man vill ju inte att hela stan brinner ner till grunden (att flera städer ändå gjorde just det visar dock på kompetensen hos dessa vakter ...)

Cybot

Mest spelbar
Möller said:
Om vi ska dra paralleller till vår egna medeltid tror jag stadsvakterna hade två viktiga uppgifter:

(Hjälpa mer mattekunnig människa) ta tull av inpasserande vid stadens portar.

Vandra runt i stan på kvällen/natten för att se till att alla släckt sina eldar. Man vill ju inte att hela stan brinner ner till grunden (att flera städer ändå gjorde just det visar dock på kompetensen hos dessa vakter ...)
I många länder så skulle stadsvakten också hjälpa sheriffen om så behövdes och hålla utkik efter tjuvar, främlingar och annat pack när de patrullerade nattetid.

Mundo

Myrmidon
Ta emot mutor är ju en otroligt viktig arbetsuppgift. Även kanske att kasta ut fattiga människor från de rikare områdena så att de inte hittar på något skumt.
Misshandla tiggare.
Patrullera under torgmarknader.

Som sagt ovan vara med vid portarna när folk lämnar / kommer in i staden om de har något att förtulla.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Att gå brandvakt är en synnerligen betydelsefull syssla. För-industriella städer hade oftast mycket detaljerade regelverk för hur eld skulle hanteras. Eftersom brandsläckning var svårt, var preventiva åtgärder av stor vikt. Det gäller till exempel att kontrollera att smedjor och liknande inrättningar sköttes enligt regelverket.

Fyllebråk var vanligt. Tänk på hur många krogar det finns i en gammal stad. Stadsvakterna skulle bland annat förhindra att gruff eskalerade till kravaller.

När skattmasen skulle driva in skatterna behövdes nog en eskort för att avskräcka från bråk och rån.

G

Guest

Guest
Möller said:
Kalas! Det har vi ju viss erfarenhet av nu. Jävla astronomjävlar.

Wilhelm blev så sur på dem att han stal en bomb.

w176

Förlorad dotter
Eldvakt är rätt centralt.

Sedan skulle det säker kunna hjälpa till vid tvister och bråk, familjer i mellan. Kanske inte för att det är historisk korrekt utan för att det get bra äventyrsuppslag.

Har stan ingen bödel kan de också chefa för skamstocken m.m.

Möller

Hubert Hortlax
w176 said:
Har stan ingen bödel kan de också chefa för skamstocken m.m.
Om inte annat kan det väl bli endel av att hämta folk till skamstock och galge samt hålla borta allt för upphetsade folkmassor från samma redskap.

solvebring

Superhero
Patrullera gator/Hålla ordning: bråk, fyllon etc.
Brand: Brandvakt, tända/släcka facklor etc.
Vaktpost: Stå på post vid viktiga byggnader, stadsportar, muren etc.
Översyn: Se över förråd, att dörrar är låsta, kanske se till att vårdkasarna är i skick osv.
Assistera högre lag: Som andra har sagt... Eskortera fogdar, övervaka rättegångar, avrättningar osv. Man kanske assisterar vid vräkningar, utmätningar och sådant också. Assistera vid arresteringar. Osv. Osv.

Det är nog det jag kan komma på. Sedan kan man ju då peta in fula business med tjuvar, lönnmördare och smugglare som mutar en för att blunda, glömma att låsa en dörr och sådant.

w176

Förlorad dotter
Jag tror rövarband kan vara ett reellt hot också, som bor i trakterna utanför staden. Det finns många historiska berättelser om rövarband som är oerhört coola man kan få inspiration av.

Det ger också möjligheten att bege sig ut i skogen och sätta up bakhåll för rövarna.

solvebring

Superhero
w176 said:
Jag tror rövarband kan vara ett reellt hot också, som bor i trakterna utanför staden. Det finns många historiska berättelser om rövarband som är oerhört coola man kan få inspiration av.

Det ger också möjligheten att bege sig ut i skogen och sätta up bakhåll för rövarna.
Yeah, sant, man kan ju expandera lite. Det kan vara coolt.

Lite inspiration månne...
I de "bättre" civilisationerna i min DoD-setting har jag något jag kallar för vägknektar, vilket är patruller av knektar som till häst patrullerar landsvägen/handelsvägarna. Därför finns det med jämna mellanrum, utmed dessa vägar så kallade knektstugor. De är låsta - men inbrott sker - i vilka de här knektarna har som små stationer där de kan få en natts sömn inomhus, värma sig (stugorna underhålls med ved), fylla på vatten (där finns vattentankar/brunnar), skaffa mer färdproviant (om staten behagat fylla på) osv. Tja... En del av stugorna underhålls i alla fall. Andra är bara tomma stugor som kan erbjuda lite rast och vila från vildmarken.

Vad dessa gör är då just att hålla undan landstrykare och rövare från handelsrutterna. I den mån de kan då så klart. De patrullerar då handelsvägarna inom landets gränser. Sedan är det då lite olika beroende på om grannlandet har knektar eller inte, beroende på hur dessa samarbetar osv.

/solvebring som bara hasplar ur sig saker har har i bakfickan lite så där.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tack för alla svaren! Ni är bäst!

Jag tänkte sammanställa ett vaktschema som stadsvakterna har att förhålla sig till, med lite aktiviteter de förväntas genomföra och vilka de ska rapportera till när de gjort det de ska.

Så keep em coming!

/Magnus

G

Guest

Guest
w176 said:

Lämna Altdorf? Uhuhuuu... Wilhelm rädd. :gremcry:

solvebring

Superhero
Magnus Seter said:
Tack för alla svaren! Ni är bäst!

Jag tänkte sammanställa ett vaktschema som stadsvakterna har att förhålla sig till, med lite aktiviteter de förväntas genomföra och vilka de ska rapportera till när de gjort det de ska.

Så keep em coming!

/Magnus
Lova att dela med dig av det du sammanställer från detta. =)

solvebring

Superhero
  • Marknadsplatsen? Allmän ordning, stölder, bråk etc.
  • Stadsportarna under dagtid? Dvs. om folk med varor måste förtulla sina varor lär det ju finnas en del att göra det också.
  • De livligare inkvarteringarna? Kort sagt, folk ska komma överens, det serveras starkdrycker och ja, ni vet.
  • Slummen? Banditer och fanstyg, fattigjon som måste hunsas tillbaka til fattigstugan, tveksamma handlare osv.

G

Guest

Guest
Universitetet - galna professorer, studentfester, kaosdyrkande nördar.

Dvärgstaden - hedersmord, blodsfejder, stulna prylar

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Stänga stadsporten när mörkret faller och gå och kolla vad det är för skummis som knackar på mitt i natten och vill bli insläppt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
DeBracy said:
Stänga stadsporten när mörkret faller och gå och kolla vad det är för skummis som knackar på mitt i natten och vill bli insläppt.
HAH!

Briljant, det är ju äventyrare som bråkar med stadsvakten jämt. Nu är skon på den andra foten som tysken säger!

"Ni ser tungt beväpnade äventyrare med massor med guld. Vad gör ni?"

:gremgrin:

/magnus