Jag har spellett warhammer fantasy role-play i cirka 15 till 16 år. Kanske har detta påverkat mitt omdömme, men jag vill säga att regelsystemet är ok. Det har en del småknasigheter då det i grunden var tänkt som en expansion till WFB. Man känner igen grundegenskaperna från WFB i WFRP, plus att man har några till. Vissa grundegenskaper är på den bekanta skalan 1 till 10 medans andra är %, dvs 1 till 100.
Allt man gör baseras på dina grundegenskapers världen. Olika färdigheter ger sedan olika modifikationer till grundegenskapernas världen för de tester (slag för att avgöra om man lyckas eller ej).
Olika yrken som man kan ta del av ger en sedan nya färdigheter och advances, eller ökningar på olika grundegenskaper. Just advances och färdigheternas påverkan i ens chans att lyckas är något som är diffust och delvis svårtolkat för en nybliven SL. Om du bestämmer dig för att köra med WFRP och finner att du har frågor om vad som gäller, tveka inte att skriva och fråga.
Världen i WFRP skiljer sig också ganska markant i vissa aspekter mot den värld som presenteras i WFB. Framför att när det gäller vissa raser och länder framtoning och varande. Bretonnia och Greenskins är väl de jag kan komma på rakt av (greenskins har en mer komisk och humoristisk ton i WFB än i WFRP).
Jag ska göra en jämförelse med ett par olika spels regelsystem så att du kanske kan få en uppfattning om ungefär hur WFRPs regelsystem ligger i förhållande till dessa.
Stormbringer - Stormbringer är har ett smidigare system (BRP) som mångt och mycket gör sig bra till WFRP. WFRPs system har dock en styrka över Stormbringer, och det är att allt officiellt material och äventyr redan är skrivna för WFRP. Olika fan-sites och inofficiellt material använder sig dessutom av detta system. Så om man vill använda Stormbringer till att rollspel i The Old World har man en hel del arbete framför sig.
Eon - WFRPs regelsystem är enligt min åsikt mycket smidigare än Eons, dessutom är det ett av de dödligaste stridssystem jag har varit med om, utan att för den delen bli överdödligt (Gemini / Eon).
DoD6 - DoD6 må ha ett ganska trevligt regelsystem som en gång i tiden var någon form av BRP, men nu är en mix av BRP och AD&D. Jag tycker att spelleda WFRP när man väl har koll på vad olika färdigheter gör är bra mycket smidigare, men annars ligger komplexiteten i systemet på ungefär samma nivå.
D&D 3E - Dungeons & Dragons 3rd ed är ett ganska populärt spel och system. I grunden har det ett mycket smidigit system. Dock kräver det stora mängder bokföring från spelledarens sida för att hålla koll på levels för sina NPCs (om man inte freeformar dessa). Jag tycker att WFRP vinner även över detta system just på grund av att det är smidigare att improvisera fram NPCs. D&D 3E har annars ett i grunden mer genomarbetat och smidigare system.
Slutbedömningen för min del blir alltså; En del mer komplicerat än BRP, men mycket långt ifrån komplexiteten som Eon har. För min del anser jag att WFRPs regelsystem går lika bra som BRP. Jag använder det primärt för att jag har lärt mig det och jag tycker att det på något sätt förmedlar warhammerkänslan mer än BRP.
Slutligen;
"Så för att förtydliga det. Är det någon vits med att köpa wfrp bara för regelsystemet?"
Både ja och nej när det gäller regelsystemet. Är det värt det för all övrig information om warhammer världen som behövs för att ROLLspela i den och skapa en intressant kampanj istället för att genomföra fältslag, utan tvekan ja.