FFG verkar anamma de här formaten för sina framtida utgivningar. En bok med alla regler, inkl information för kort etc som gör det möjligt att spela "kort-löst" och en box med alla kort och tokens. Kommande Creture Guide och Creature Vault kommer i samma format. Jag tror inte det blir en halv sida "om du inte vill ha pluppar och kort, hitta på något", utan fullfjädrade regler hur man spelar WFRP kort-löst, precis som "Vanliga" rollspel. Jag har spelat 3:e utgåvan och i vår grupp lyfte spelet aldrig ordentligt. Det var för mycket rekvisita att hålla reda på. Det kanske säger mer om vårt dåligt organiserade och överfulla spelbord. Men det kändes ofta ganska krystat att använda kort och pluppar för saker som hade blivit mycket mindre pilligt med vanlig papper och penna.
Player's Guide och Game Master's Guide är egentligen inga nya regler som jag förstått det. Det kommer dock att finnas listor med data för alla kort, något som fattats tidigare. (Om du tappade bort ett kort för en förmåga eller besvärjelse var den information helt förlorad, för det fanns ingen annan referens i någon bok.) De har samlat alla regler utgivna så här långt (inkl Signs of Faith) i en och samma bok. Har du redan alla böckerna får du med andra ord inget nytt material, utan samma sak igen förpackat i ett nytt format (plus listor över korten, som tidigare nämnts).
Även om FFG prackar på oss samma sak igen, tror jag ändå det är ett bra beslut. Korten var i mitt tycke mer ett intressant koncept i teorin än vad de faktiskt tillförde i praktiskt spel. Bara en sån sak att alla careers kom i ett exemplar vardera. Det innebar att det bara kunde finnas en av resp. career i samma spelgrupp, med mindre att man själv gjorde kopior av career-korten.
Info om de nya formaten
Utgivningsplan och info om de nya formaten (pdf)