WFRP är ett jäkligt trevligt litet spel, det är bara på 256 sidor för ett ganska högt pris men det rymmer en hel.
Dess främsta charm är världen, The Old World är en fantasy pastisch av Europa men en härlig sådan, särskilt kombinerat med de yrken (karriärer) som finns i boken.
Jag har inte kikat på miniatyr böckerna på flera år så jag kan inte göra någon direkt jämförelse av världen, men den är mörk, hemsk och jordnära. Stridsreglerna är lite nedtyngt av onödiga tabeller, det finns lite för lite besvärjelse (men mai och magikerna är härliga), boken överasskar på oväntade ställen. informationen om the Empire är kort men man behandlar gudar och deras tillbedjare och kyrkor, samt olika högtider.
Man har med sjukdomar (beskrivna så som de ter sig för invånarna i världen) och det finns ett system för galenskap som leder till otrevliga vanföreställningar, Detta leder till att spelet får en slags Cthulhu fantasy ton. Man kan bli botad från galenskap (förutsatt att du inte blivit tagen för demonbesatt och bränts på bål ) men det innebär ofta att låta en kvacksalvare borra hål i skallen på en.
Jag kan verkligen rekommendera WFRP, även om den ter sig tunn och dyr. Den ser verkligen till att stick ut jämfört med rollspel som använder tärningar med tjugo sidor.
-A