Version 3
Ett överlastat ospelbart elände. Visst finns det några smarta tankar kring design men sen har man helt gått bort sig bland alla kort och specialtärningar. Usch.
Jag håller fullständigt med.
Tänk er idén "men visst vore det bättre om WFRP funkade som Magic The Gathering, så att spelarna behövde köpa nya booster pack varje gång de bytte career eller lärde sig någonting nytt eller ens plockade upp en lanterna eller svärd!!"
Jag hade en av mina allra obehagligaste upplevelser (ur perspektivet "konnässör av elegant regeldesign") när jag läste igenom äventyret
The Edge of Night. En tunnare soppa har jag sällan skådat - eller tja, jag har ju givetvis läst sämre D&D äventyr.
Min poäng är
varför äventyret var så tunt och blodlöst - det berodde på hur WFRP3 insisterade på att göra den enklaste grej till en komplicerad historia med markörer och specialbrickor. Till och med en så självklar sak som att "Goblinsen anfaller om 7 rundor" blev sida upp och sida ner av katastrofalt överförklarade regler för vad som i slutändan bara var en bricka med sju steg och en markör för att hålla reda på hur många steg som redan tagits.
Ett äventyr som skulle fått plats på 2 A4 sidor blev en hel box(!) med inte mindre än - och jag måste ta fram lådan för att själv tro på vad jag nu ska skriva: ett helt ark med markörer att stansa ut (ungefär 50 av dem!), en liten påse med komiskt små kartor tryckta som brickor(!!), över hundra kort av olika sorter och i olika storlekar (inklusive den hjärndöda iden att trycka upp varje NPCs beskrivning på ett litet kort så det vare sig finns plats för stats eller bild): varje föremål, ny spell, taktik(dvs nya handlingar eller "feats") eller trollformel finns på sitt eget kort. Överblicken blir noll.
Mer värdelös produkt från egentligen kompetenta rollspelsskribenter har jag nog aldrig upplevt.
---
FFGs tanke att dyrt sälja specialkrafs för även fullständiga självklarheter sticker fortfarande i ögonen trots att det gått ett helt decennium.
"Usch" är att uttrycka sig väldigt artigt.