WFTP 4 -tips inför spelstart

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
457
Vi ska snart dra igång lite Warhammer fantasy roleplay (WFRP) 4th, och då jag vet att det finns en hel del inbitna fans på forumet (bla Magnus Seter och Theo) tänkte jag se om det finns lite tips att få inför spelstart. Spelet -om än inte världen - är ny för oss alla i gruppen. :

Förutom lite allmänna tips så undrar jag främst:

- Det finns rätt mkt äventyr utgivet, både i skrift och pdf. Om vi lämnar enemy within-kampanjen därhän för en stund: vilka äventyr tycker ni är bäst? Har någon tom en "lista" på vilka som är värda och spela, och i vilken ordning som vore optimalt att ta sig an dem för att kanske om ett tag bygga upp till start av enemy within-kampanjen? Några som borde undvikas?

- Husregler som ni har märkt är av stor vikt och lika bra att fundera på direkt?

- förutom cubicle 7 hemsida, vad finns det för bra resurser på nätet?

Tackar och bockar
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Jag har själv varit spelare i nått äventyr där man blir indragna att jobba som stadsvakt som varit riktigt kul. Vi har också kört rough night at three feathers, och jäklar i min lilla låda vad jag gillar det äventyret! Men man är helt slut efteråt =D

Själv ser jag inga husregler som direkt nödvändiga, men två olika husregler vi prövat som jag ändå tycker funkat rätt bra och har sina poänger:

Den första är helt enkelt att räkna "success levels" från 0 istället för från färdighetsvärdet. Dvs har du färdighetsvärde 40, och slår 30 på slaget, så har du 3 successlevels istället för 1. Dels blir det mindra att räkna, dels inför det en naturlig begränsning på advantage, för det spelar ingen roll hur många advantage du har: du kan ju aldrig få mer än 10 sucesslevels (eller 9, rättare sagt, för 96+ är väl alltid ett misslyckande har jag för mig?). Om man misslyckas behöver man dock fortfarande räkna differensen. Det finns fortfarande ett värde i att samla på sig advantage så klart, för det negerar ju fortfarande eventuella negativa modifikationer du får från andra håll.

En annan variant är att man avgör om någon får advantage först i slutet av varje runda. Dvs i slutet av varje runda gör man en helhetsbedömning om man tjänat ihop ett advantage eller inte (och har det hänt något under rundan som gör att advantage ryker så får man inget alls). Dels blir det mycket mindre bokföring under varje runda, dels får man advantage i långsammare takt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,724
Rough days & Hard nights blev jag lite besviken på (bara läst, inte spelat). Äventyren är gedigna men har väldigt lika struktur och kampanjtråden är rätt svag.

Introt till Übersreik i Starter set tycker jag är bra och det fylls på med fler äventyr sen. Ingen koll på dem dock.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,804
Location
Stockholm
Vi ska snart dra igång lite Warhammer fantasy roleplay (WFRP) 4th, och då jag vet att det finns en hel del inbitna fans på forumet (bla Magnus Seter och Theo) tänkte jag se om det finns lite tips att få inför spelstart.
1. Jag har ingen lista på äventyr som är värda att spela men jag rekommenderar att ni börjar med If looks could kill och Night of Blood som finns att ladda ner från DrivethruRPG. Slå fram några testrollpersoner och spela igenom dem för att bekanta er med systemet.

Sen kan ni plocka upp Übersreik Adventures I eller II, där finns ett antal kortare äventyr som ni sedan kan ta er an, eller Rough Nights and Hard Days, som är en minikampanj som visar upp lite olika saker som gör WFRP kul.

2. Jag gillar att köra så nära RAW som möjligt, men det som Rymdhamster skriver ovan låter väldigt bra. Advantage är knepigt att hålla reda på så allt ni kan göra för att förenkla det för er är bra.

3. Några bra sajter att ha koll på:

https://www.windsofchaos.com/ (mest forumet)

http://dailyempire.guildredemund.net/downloads/wfrp4 (har en sida med grejer till WFRPv4)

Annars är "Ratcatcher's Guild" på Discord "the place to be" för de som spelar WFRPv4. Där hänger också Cubicle 7. Värt att kolla där är en kanal som heter "the-ratter-downloads" som är länkar till deras fansin. De har också en kanal som heter "useful-links" som är värd att kolla.

4. Sen ett allmänt tips: bestäm vilken nivå av humor ni vill ha och vilken typ. Det varierar enormt vad man är ute efter men det är lätt att hamna i fällan att "alla är skitiga och smutsiga och luktar illa och så ramlar alla omkull i en koblaffa" eller nått sånt. Jag är lika skyldig till det som mången andra. Men WFRP kan vara så mycket mer än så.

Lyssna på några poddar, bäst är Red Moon Roleplaying som spelar The Enemy Within nu. En podd som heter Grim podcast of perilous adventures är rätt okej men drar väldigt mycket på "humor". Men bra att lyssna på för att höra om man tycker om det eller inte.

5. Och till slut ... låt rollpersonerna lyckas med saker ibland. WFRP är känt för att vara tufft och hårt och omöjligt att göra nått bra eller att lyckas med något. Det är kul en stund, sen vill spelarna få lite resultat av sina försök. Det kan vara saker som går fel ändå, men nån gång måste det gå bra också annars blir det bara mörker ... och det har vi ju Kult till. :D Så tryck inte ner spelarna genom att göra saker omöjliga för deras rollpersoner.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Jag är väl egentligen inte ett fan av WFRP 4E som regelset, men å andra sidan tycker jag inte någon WFRP-utgåva är något vidare som regelset. :) 4E är den krångligaste och mest fiddly av alla utgåvorna, men jag har förstått att det är ett mindre problem om man spelar med t ex Foundry VTT som sköter rätt mycket av matten åt en.

- Det finns rätt mkt äventyr utgivet, både i skrift och pdf. Om vi lämnar enemy within-kampanjen därhän för en stund: vilka äventyr tycker ni är bäst? Har någon tom en "lista" på vilka som är värda och spela, och i vilken ordning som vore optimalt att ta sig an dem för att kanske om ett tag bygga upp till start av enemy within-kampanjen? Några som borde undvikas?
Starter Set kan vara värt att kolla upp. Där finns en minikampanjsetting i form av staden Übersreik och några små äventyr; de flesta av C7s egna äventyr utspelas också i eller omkring den staden. Jag har inte studerat starter-setet så noga men det ser rätt gediget ut.

If Looks Could Kill (gratis!) och Hell Rides to Halit är ett par småtrevliga äventyr med lite olika twister på klassiska element. Night of Blood är väldigt kliché-WFRP men kan få vara ursäktat då det i mångt och mycket är äventyret som skapade WFRP-klyschorna (det är ett av de äldsta äventyren från 1E i regeluppdaterad version).

Utöver ovannämnda och TEW har jag rätt dålig koll på äventyr till 4E, men det finns en hel del nu, de flesta korta. Det finns också en del bra (och en del väldigt dåliga) äventyr från äldre upplagor man kan kolla upp.

- Husregler som ni har märkt är av stor vikt och lika bra att fundera på direkt?
Jag använder som sagt inte 4E, men av det jag sett: kör definitivt med "fast success levels"! Alltså att SL = tiotalstärningens utfall i stället för att hålla på och subtrahera utfall från skill level (vem orkar med sånt??). Det är som sagt fiddly nog som det är.

- förutom cubicle 7 hemsida, vad finns det för bra resurser på nätet?
Facebookgrupper: WFRP Game Masters, Warhammer Fantasy Role Play 4th Edition

Discordservern för The Rookery, där div f d WFRP4-medarbetare hänger, inkl Andy Law som var huvuddesigner för 4E. Där finns också en frågor-och-svar-kanal.

Inofficiell FAQ (på drygt 200 sidor...)

Om du sen ska ge dig på TEW finns det mer som är essentiellt, men en grej i taget. :)
 
Last edited:

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Rough days & Hard nights blev jag lite besviken på (bara läst, inte spelat). Äventyren är gedigna men har väldigt lika Struktur och kampanjtråden är rätt svag.
Att köra de fem äventyren som en minikampanj är absolut sämsta sättet att använda dem på, det lyfter fram deras svagheter (samma gimmick om igen + intriger som inte tar vägen någonstans) och inte deras styrkor. Det funkar mycket bättre att väva in dem, eller delar av dem, i en pågående kampanj och byta ut olika element mot sånt du redan har på gång i din kampanj.

Annars är "Ratcatcher's Guild" på Discord "the place to be" för de som spelar WFRPv4. Där hänger också Cubicle 7. Värt att kolla där är en kanal som heter "the-ratter-downloads" som är länkar till deras fansin. De har också en kanal som heter "useful-links" som är värd att kolla.
Jag har försökt doppa fötterna där, men tycker stället är helt hopplöst med sina ca 3000 underkanaler. Går inte att få nån överblick.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Jag älskar oxå warhammer både som Sl och som spelare. Jag är dock fast i version två med världsbild från version 1. Jag vill inte ha en kejsare som är en hjälte.
Dratta på ändan humor i rollspel förstår jag mig inte på. Men jag köper att orcherna är gröna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,300
Location
Göteborg
Att köra de fem äventyren som en minikampanj är absolut sämsta sättet att använda dem på, det lyfter fram deras svagheter (samma gimmick om igen + intriger som inte tar vägen någonstans) och inte deras styrkor.
De har också det klassiska problemet att en del intriger är låsta bakom lyckade tärningsslag (oftast mot Perception), vilket förstärks av att man i detta system aldrig får särskilt bra färdighetvärden.
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
457
Tack alla! Verkar som rymdhamster kört äventyret i startboxen och gillade det..kanske lika bra att börja där hmm
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
270
Jag har testat köra första delen av Enemy Within med en grupp relativa nybörjare för få avbrott från D&D5e.
Vi misslyckades väl med en hel del av reglerna antar jag så det lilla jag har att komma med kanske inte är relevant...

Advantage
Vi tyckte det gjorde striderna tråkiga. Eller efter att ha fått ett par Advantage så man fick +2-30 på sina slag så var det svårt att bryta sviten. Besvärligt att hålla reda på också. Kändes inte som det tillförde spelet något direkt så man kanske kan skippa det helt och hållet?

Skador
I och för sig roligt med kritiska skador men riskerar att bli långdraget spel. Efter en strid hade två PCs samma kritiska skada som tog 2 månader att läka. Jag skulle nog inte ta bort skadorna men förkorta tiden på dessa ett snäpp. För är man inte under tidspress så är det lätt hänt att man hellre två månader och bli frisk än vara ute på vägen. Alternativt att själva effekten av skadan avtar snabbt så man inte känner sig så hindrad mekaniskt.

Magi
Trots två gjorde magiker använde vi inte magi mycket. Verkar inte vara anpassat för låg level magiker. Men magin verkar intressant med att först channel upp tillräcklig kraft för att sedan kasta besvärjelsen. Vi tog bort det där med att om man misslyckades med channeling slaget så förlorade man sin uppbyggda kraft. Med så låg chans att lyckas så vore det i stort sett omöjligt kasta en besvärjelse.

Äventyren
Jag gillar hur de är gjorda. Inte kört mer än början av EW dock... Men min jämförelse är med senaste tidens 5e äventyr. Där man inte får någon information om världen och bara lite olika ställen att rensa så är Warhammer trevligt med massa information om området. Startäventyret innehåller ju en bok om en stad t.ex där 5e ger bakgrundsinfo på typ 2 sidor i sitt startäventyr.
EW var kraftigt rälsat och mina spelare misslyckades med första bossen då de hade liksom lärt sig att strider är farliga så de flydde och iofs överlevde det som hände sen... Jag skulle vilja köra EW kampanjen men har inte fattat vad den röda tråden är genom de olika böckerna. Men har bara första boken så kanske hjälper läsa de övriga. Dock så tycker jag det saknas en tråd i första boken också...
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Advantage
Vi tyckte det gjorde striderna tråkiga. Eller efter att ha fått ett par Advantage så man fick +2-30 på sina slag så var det svårt att bryta sviten. Besvärligt att hålla reda på också. Kändes inte som det tillförde spelet något direkt så man kanske kan skippa det helt och hållet?
Är inte väldigt mycket i stridssystemet och systemet i övrigt (olika förmågor/Talents/Traits etc) uppbyggt kring Advantage?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Är inte väldigt mycket i stridssystemet och systemet i övrigt (olika förmågor/Talents/Traits etc) uppbyggt kring Advantage?
Nä, de är uppbyggda kring "success levels". Advantage ger ju bara +10% på färdigheten man slår för, vilket förvisso ger chans till fler success levels, men att plocka bort advantage borde inte ställa till med så mycket, förutom att det ändrar dynimaiken i strid så klart.

Själv tycker jag advantage är en av de roligaste bitarna med 4:th ed, även om det är lite bök.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,139
Nä, de är uppbyggda kring "success levels". Advantage ger ju bara +10% på färdigheten man slår för, vilket förvisso ger chans till fler success levels, men att plocka bort advantage borde inte ställa till med så mycket, förutom att det ändrar dynimaiken i strid så klart.

Själv tycker jag advantage är en av de roligaste bitarna med 4:th ed, även om det är lite bök.
Men är det inte diverse Talents och Traits som man måste ha eller spendera Advantage för att kunna aktivera? Snubblade över en del sånt när jag skulle konvertera en del monster och effekter från 4E.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
Men är det inte diverse Talents och Traits som man måste ha eller spendera Advantage för att kunna aktivera? Snubblade över en del sånt när jag skulle konvertera en del monster och effekter från 4E.
Hmm... det måste jag ta mig en närmare titt på! Det är inget jag träffat på hitills.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Vi har kört en del WFRP 4, framförallt enemy within. Ett tips är att låta spelarna hålla koll på reglerna för sina talents, det är rätt mycket små regler att hålla koll på. Vi har begränsat antalet advantage till max 3, tycker det har flutit på bra
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
270
Är inte väldigt mycket i stridssystemet och systemet i övrigt (olika förmågor/Talents/Traits etc) uppbyggt kring Advantage?
Inte den blekaste aning....
Men en spelare med 40% i WS fick efter en runda två advantage så startade nästa runda med 60%... när han var uppe i 90% kändes det bara löjligt och orättvist mot övriga spelare. Begränsa antalet hade ju varit smart...
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Jag tyckte vi fick bättre flyt när vi beräknade Success levels på tiotalstärningen (43=4 SL) och satte 3 advantage som Max. Alla slag över Skill fick SL 0.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Vi ska snart dra igång lite Warhammer fantasy roleplay (WFRP) 4th, och då jag vet att det finns en hel del inbitna fans på forumet (bla Magnus Seter och Theo) tänkte jag se om det finns lite tips att få inför spelstart. Spelet -om än inte världen - är ny för oss alla i gruppen. :

Förutom lite allmänna tips så undrar jag främst:

- Det finns rätt mkt äventyr utgivet, både i skrift och pdf. Om vi lämnar enemy within-kampanjen därhän för en stund: vilka äventyr tycker ni är bäst? Har någon tom en "lista" på vilka som är värda och spela, och i vilken ordning som vore optimalt att ta sig an dem för att kanske om ett tag bygga upp till start av enemy within-kampanjen? Några som borde undvikas?

- Husregler som ni har märkt är av stor vikt och lika bra att fundera på direkt?

- förutom cubicle 7 hemsida, vad finns det för bra resurser på nätet?

Tackar och bockar
Mitt bästa tips är att köra med så få av WFRP4 reglerna som möjligt.

Grunden, som är samma som i WFRP2, är sund.

Everything else, not so much.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
778
Vi kör på de reviderade relgerna från Up In Arms (regler för strid och Advantage) och Winds of Magic (magi). De känns bättre än originalet, till stor del. Utöver det kör vi RAW. Vi kommer snart att börja publicera WFRP i Svartviken Rollspelspodd, där vi börjar med Making the rounds (äventyret i Starter set) och sen går vidare till The Enemy Within.

En stor del av reglerna är tydligen skrivna med Fast SL i åtanke, men sedan ändrades hur man räknade ut SL senare i processen (enligt Andy Law som har skrivit majoriteten av spelet). Så det kan vara värt att köra med Fast SL-regeln (det är en alternativ regel som finns beskriven i Rules-delen av boken) av den anledningen. Jag tror att det är den som Swedish Chef hänvisar till ovan.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
778
Jag tyckte vi fick bättre flyt när vi beräknade Success levels på tiotalstärningen (43=4 SL) och satte 3 advantage som Max. Alla slag över Skill fick SL 0.
Att slag över ens skill räknas som 0 SL är ju jättevra! Då slipper man räkna ibland och bara ta tärningens värde ibland. Det här ska genast implementeras för att minska mängden matematiska kullerbyttor som vi behöver göra!
 
Top