Nekromanti WH40 RPG

DODswe4

Hero
verkar itnresant är det nån som vet nått mer, om detta spel företag gjort några andra rba spel

Storuggla

Champion
" verkar itnresant är det nån som vet nått mer, om detta spel företag gjort några andra rba spel"

Jovisst, de har gjort Freeport-serien, Skulls & Bones och Testament... eh, okej, Testament kanske int är ett bra tecken, men Green Ronin är ett gediget bolag som verkar pryttla ut en massa bra spel och supplement. Jag har gott hopp om det här :gremsmile:

Storuggla, optimist tills Waterloo

Storuggla

Champion
Testament [OT]

"Freeport och Skulls and Bones har jag hört om men Testament? vad är det?"

Det är ett rollspel i Gamla Testamentet. Alltså, man spelar visa män från Kaanans land, babylonier, egypiska ryttare och sådant. Lite annorlunda :gremwink:

Storuggla, Owl – Old Style!

DODswe4

Hero
Re: Testament [OT]

ååå, är itne det väldigt svårt? jag menar det mesta står ju redan i den där gamla boken om vad som hände. Så äventyr lär det finnas men dom har edan ett färdigt slut. Sen måste SL läsa gamla testamentet

Pom

Swashbuckler

ååå, är itne det väldigt svårt? jag menar det mesta står ju redan i den där gamla boken om vad som hände. Så äventyr lär det finnas men dom har edan ett färdigt slut. Sen måste SL läsa gamla testamentet
Det är väl inte svårare än med alla andra historiska kampanjer: SL får bestämma sig för om äventyrarna skall kunna påverka historiens gång, och om han säger nej får han snart börja leta nya spelare...
Jag har inte skaffat det men av recensionerna att döma verkar det riktigt spännande. De har ju inte bara använt Bibeln som källa - det verkar finnas tunga sjok om antikens Egypten och Babylonien.
Jag kör en gammaltestamentlig kampanj för närvarande, men väljer och vrakar vad jag tar med ur Bibeln. Stämningen är mer av Xena möter John Constantine än De tio budorden .

DODswe4

Hero

Jo. Men det finns liksom inget extra man kan tillföra till historien riktigt (eller så skiter man i bibeln å kör bara med reglerna)

Archer

Swashbuckler
Suveränt

WH40K har ju ett universum som ger en del möjligheter. Att till exempel Inquisitor har varit snudd på RPG är något som jag tidigare uppfattat som en trevare i den riktningen av GW. De vågade dock inte helt göra det till ett RPG, utan själva RPG delen var en frivillig sak som man kunde stoppa in mellan scenarierna man spelade.
Att få spela intrigfyllda scenarion bland The Empire's dekadenta aristokrati är något jag ser fram emot. Likaså möjligheten att spela en freetrader.

Pom

Swashbuckler

Jo. Men det finns liksom inget extra man kan tillföra till historien riktigt (eller så skiter man i bibeln å kör bara med reglerna)
Jovisst! Det är exakt som i vilken kampanj som helst. Vill man slänga in cyberpunk i Jeriko eller asagudar på Golgata så är det bara att göra det.

Troberg

Sinister eater

Jovisst! Det är exakt som i vilken kampanj som helst. Vill man slänga in cyberpunk i Jeriko eller asagudar på Golgata så är det bara att göra det.
Eller varför inte flytta fram det i tiden och byt ut romarna mot israeler, Goliat mot pansarvagnen som kommer rullande längs gatan och så vidare? Behåll koncepten, byt miljö.

Pom

Swashbuckler

Eller varför inte flytta fram det i tiden och byt ut romarna mot israeler, Goliat mot pansarvagnen som kommer rullande längs gatan och så vidare? Behåll koncepten, byt miljö.
Ni GURPS-spelare får det att låta så enkelt... :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Ni GURPS-spelare får det att låta så enkelt...
Äh, något sådant borde väl vara lätt att fixa i vilket nutida system som helst.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Äsch

Det är för att de faktiskt har en bok som heter GURPS: Testament 2000 redan.

De har ju böcker för allt. :gremlaugh:

M.

tobzombie_UBBT

Veteran
växjö; sveriges metropol och smålands juvel
Re: Suveränt

det första 40k jag la vantarna pá, var mer eller mindre efter nagra smärre ändringar lätt att köra som rpg, vilket vi oxa gjorde... (desstum kan det mesta fixas med en handvändning i GURPS)...(dock var det pa den tiden da det var tufft att spela en eldar med shurikencatapult dvs lite for mycket hacknslash for mej idag)
sen vill jag oxa minnas att det finns nagon gratisversion (dvs hemmabygge i wordformat) därute som bygger pá WFRP.
men jag hàller med om att det är en stenhàrd värld att spela i...

/tobzomvie

Archer

Swashbuckler
Re: Suveränt

Det finns en version som är hemmasnickrad som bygger på WFRP. Jag är dock inte riktigt förtjust i den, den är för mycket i stil med figurspelet, vilket gör att det ger väldigt lite möjligheter till att spela något annat än rent militära kampanjer.