Nekromanti Wh40K-böcker, tack

Storuggla

Champion
Okej, jag har haft noll intresse av 40K. Blä, sa jag. Men nu har jag läst en recension och sådär och måste väl i alla fall läsa det när det kommer ut, antar jag. Men, eftersom jag är gravt eftersatt när det gäller 40K-universumet och dess illaluktande innevånare så har jag inget källmaterial.
Och det är ju en stund tills spelet släpps, så vad ska jag läsa? Är novellerna något att ha?

Storuggla, i wants thems raspberries

Balderk

Swashbuckler
Det här är verkligen skäms-litteratur för mig, eftersom jag faktiskt gillade vissa 40k-böcker för sisådär 6-8 år sedan.

Den bästa serien är i alla fall Gaunt's Ghosts av Dan Abnett. Börjar med First and Only, sedan Ghostmaker och Necropolis, dessa finns tydligen i en samlingsvolym kallad The Founding. Där finns info om alla 11 Ghaunt's Ghosts-böcker. Har även läst alla i samlingen "The Saint": Honour Guard, The Guns of Tanith, Straight Silver och Sabbat Martyr. Men på min tid fanns inga samlingsavolymer.

Tror inte jag skulle gilla dem idag kanske, men bra action och några karaktärer som funkar och så. Väldigt lättläst i alla fall.

Men under min 40k-period diggade jag dem stenhårt.

Vill du inte läsa Ghaunt's Ghosts har jag för mig att Space Wolf-böckerna var rätt hyffsade också.

/Jonas, om du payar frakt kan jag skicka en hög böcker till dig. Tror dom skräpar i en låda hos mina föräldrar för tillfället.

Balderk

Swashbuckler
Spelet verkar ju kretsa kring inkvisitionen, i sådana fall är nog Abnetts Eisenhorn-serie att föredra. Men jag tycker nog inte att den är lika bra som Ghaunt's Ghosts, som jag när det begav sig fastnade stenhårt i.

/Jonas

Simon

Swashbuckler
Precis som föregående talare säger så är det bara att gå rakt på Dan Abnett. Man behöver inte längre bry sig om de små böckerna alls, för det finns samlingar nog.

Mina rekommendationer i ordning:
1. Eisenhorn
2. Ravenor (småbok, med uppföljarna Ravenor Returned och Ravenor Rogue)
3. The Founding (med uppföljaren The Saint)

Om det inte är inspiration för just Dark Heresy så byter jag plats på tvåan och trean i min lista...

Balderk

Swashbuckler
Har du läst fler Ghaunt's Ghosts efter The Saint? Blir det mycket sämre?

/Jonas, som nog ändå måste erkänna att han verkligen gillar de där böckerna.