Winchester
Veteran
Nu när vårt kära forum äntligen är tillbaka (efter en hel vecka utan nån info, grrrr), kan jag meddela att jag kommit en bra bit på väg med mina SWD6-konversioner av Warhammer-fordonen. Jag håller fortfarande på att snickra lite på specialgrejorna, eftersom jag av nån anledning inte hittar reglerna för "fire linked" vapen i min regelbok - jag vill minnas att det nånstans står hur man räknar ut skadan för enstaka vapen, alternativt hur skadan förändras när man lägger ihop vapen. Antagligen är jag bara blind. (Min regelbok är en Revised & Expanded-upplaga).
Jag blir något lätt irriterad på en grej med D6-reglerna - av någon anledning räknas starfighters som tyngre fordon än walkers. För att illustrera effekterna av detta, ta exemplet AT-AT vs. X-wing. AT-AT'n är i Walker-skala, och har 6D i Body Strength, samt en dubbel laserkanon som gör 6D i skada. En X-vinge, som är ungefär hälften så lång som en AT-AT, och flera gånger mindre volymmässigt, har en Hull på 4D, och fyra laserkanoner som tillsammans gör 6D i skada. Gångaren har 2D i fire control och 0D i Maneuverability; X-vingen har 3D i fire control och 3D i maneuverability.
Enligt gällande regler, så när en AT-AT och en X-wing skjuter på varandra, har de följande värden:
X-wing: Hull 6D, Damage 8D, Fire Control 3D, Maneuverability 3D
AT-AT: Hull 6D, Damage 6D, Fire Control 4D, Maneuverability 2D
AT-AT'n har alltså ungefär lika lätt att träffa X-vingen, som är brutalt mycket mindre och snabbare, och måste ha extrem tur för att kunna skada jaktskeppet allvarligt. AT-AT'n kan ducka undan(!). Om X-vingen får in en träff, däremot, är gångaren ganska illa åtgången med en gång.
Vänder vi på skalorna, får vi följande resultat:
X-wing: Hull: 4D, Damage: 6D, Fire Control: 5D, Maneuverability: 5D
AT-AT: Hull 8D, Damage: 8D; Fire Control: 2D; Maneuverability; 0D.
Nu kan X.vingen peppra loss ordentligt på gångaren, utan att ha nån större effekt om inte man har kollossal tur. Träff däremot är mer eller mindre garanterad, samtidigt som de enorma kanonerna på AT-AT'n inte har en chans att träffa så länge piloten kommer ihåg att undvika... Sen kan man alltid använda protontorpederna på x-vingen, som gör 9D i skada, till det de är till för.
SP
(Nån som vill ha en zip-fil med alla fordonen hittills? Hojta, så laddar jag upp den.)
Jag blir något lätt irriterad på en grej med D6-reglerna - av någon anledning räknas starfighters som tyngre fordon än walkers. För att illustrera effekterna av detta, ta exemplet AT-AT vs. X-wing. AT-AT'n är i Walker-skala, och har 6D i Body Strength, samt en dubbel laserkanon som gör 6D i skada. En X-vinge, som är ungefär hälften så lång som en AT-AT, och flera gånger mindre volymmässigt, har en Hull på 4D, och fyra laserkanoner som tillsammans gör 6D i skada. Gångaren har 2D i fire control och 0D i Maneuverability; X-vingen har 3D i fire control och 3D i maneuverability.
Enligt gällande regler, så när en AT-AT och en X-wing skjuter på varandra, har de följande värden:
X-wing: Hull 6D, Damage 8D, Fire Control 3D, Maneuverability 3D
AT-AT: Hull 6D, Damage 6D, Fire Control 4D, Maneuverability 2D
AT-AT'n har alltså ungefär lika lätt att träffa X-vingen, som är brutalt mycket mindre och snabbare, och måste ha extrem tur för att kunna skada jaktskeppet allvarligt. AT-AT'n kan ducka undan(!). Om X-vingen får in en träff, däremot, är gångaren ganska illa åtgången med en gång.
Vänder vi på skalorna, får vi följande resultat:
X-wing: Hull: 4D, Damage: 6D, Fire Control: 5D, Maneuverability: 5D
AT-AT: Hull 8D, Damage: 8D; Fire Control: 2D; Maneuverability; 0D.
Nu kan X.vingen peppra loss ordentligt på gångaren, utan att ha nån större effekt om inte man har kollossal tur. Träff däremot är mer eller mindre garanterad, samtidigt som de enorma kanonerna på AT-AT'n inte har en chans att träffa så länge piloten kommer ihåg att undvika... Sen kan man alltid använda protontorpederna på x-vingen, som gör 9D i skada, till det de är till för.
SP
(Nån som vill ha en zip-fil med alla fordonen hittills? Hojta, så laddar jag upp den.)