Nekromanti What about FN?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Någon som har en idé om FN:s utveckling och roll i Neotechs hårda värld?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
FN och Interpol i mitt Neotech.

Jag vet inte hur mycket det här skiljer sig åt det officiella materialet, men det här är min variant av FN i mitt Neotech.

FN kollapsade någon gång under det tidiga 2000-talet. FN som aldrig haft någon reell makt förlorade sin trovärdighet när dels USA och dels stora europeiska länder (och slutligen EF, när det bildades) helt enkelt började strunta i FN och se det som en översittarinstitution utan makt och utan resurser att åstadkomma någonting vettigt.

FN får inte varken medlemsskapsavgifter eller någon samarbetsvilja från de större länderna. Detta gör att FN blir maktlöst och vekt och slutar fungera.
FN övergår till att vara en övervakande instans som mestadels skriver rapporter och påpekar orättvisor för den lilla allmänhet som orkar lyssna. De får sina pengar från Skandinavien och vissa rikare länder i tredje världen.
När USA väl splittras så börjar även vissa av dom nya länderna i gamla USA stödja FN ekonomiskt och politiskt.

Det tar ett antal deccennier innan FN växer sig starkt igen, men den viktigaste händelsen var när EF gick med på att hjälpa till att återupprätta FN som den världsorganisation som den en gång i tiden var, och mer därtill.
I och med att EF hjälpte FN komma på fötter igen (nån gång under det sena 2040-talet) så såg FN till att med hjälp av EF bygga om Interpol till den organisationen som vi ser idag i Neotech. En mycket stark polisiär organistion som endast svarar inför FN, som ska verka över hela världen för att mestadels spåra ner och bekämpa terrorister.
Att Interpol sedan utvecklades till att även övervaka rymden och företag var kanske inte vad EF hade hoppats på, men dom var glada ändå, för dom var i stort behov av en stark terroristbekämpningsstyrka som dessutom hade jurisdiktion över (nästan) hela världen.

Interpol har jurisdiktion i alla länder som är med i FN. Det finns dock ett par länder som inte är medlemmar i FN. T.ex. Texas, Madagaskar och Sydafrikanska unionen. Många länder är med i FN för "syns skull", men vill inte riktigt samarbeta med dom fullt ut. T.ex. Japan är notoriskt dåliga på att samarbeta med Interpols företagspolis.

FNs vetosystem är borttaget och ersatt med att permanenta medlemmarna i säkerhetsrådet har röster som väger tyngre än de andra medlemmarna. Således är det fortfarande mycket svårt att göra någonting om en permanent medlem från säkerhetsrådet säger emot, men det är fortfarande möjligt.

/Naug, skriver från minnet

ripperdoc

Myrmidon
Re: FN och Interpol i mitt Neotech.

Låter mycket bra i mina öron i alla fall.

Jag skulle dock vilja tillägga att det är en oerhörd skillnad mellan olika underorganisationer i FN gällande effektitivet, budget och annat. Interpol och FN:s registerorgan är erkänt effektiva och "ses upp till" av alla motsvarande myndigheter och organisationer världen över. Å andra sidan spelar FN liten eller mycket liten roll när det gäller att agera fredsvbevarande (vilket hellre görs av länder som känner sig inblandade, exempelvis EF) eller att försöka styra ekonomisk politik och värdshandel (sköts helt av företagsdominerade organisationer, som Koalitionen).

Så FN är snarare en paraplyorganisation för ett antal välbehövliga internationella organisationer, snarare än det fredsbevarande globala parlamentet som tanken var från början.

När det gäller vilka länder som är med i FN så kan man titta på följande lista: http://www.un.org/Depts/Cartographic/english/geoname.pdf. Det står att listan skall ta med både medlemmar och icke-medlemmar; jag hittar dock bara medlemmar på denna listan. Sedan så kan ju förstås listan ha ändrats en hel del efter FN:s kollaps och återuppbyggnad.

/RipperDoc

walium

Ganska töntig, faktiskt
Into the underdark.

Varför måste FN resa sig igen? Cynisk som jag är tilltalas jag egentligen mer av en modell där FN alltmer blir infiltrerat av företag och länder med tveksamma motiv och intressen. Kanske inte direkt märkbart för den I-länder där FN sällan eller aldrig verkar, men dessto mer påtagligt i U-länderna.

Charlemagne

Veteran
Re: FN och Interpol i mitt Neotech. [Lite OT]

Jag undrar om den där listan är korrekt...
Schweiz är så vitt jag vet inte med i FN, men på listan står det att de är med.
Samma sak är det med Tonga och en del andra länder.

ripperdoc

Myrmidon
Re: FN och Interpol i mitt Neotech. [Lite OT]

Njae. Schweiz har faktiskt gått med i FN ganska nyligen, läste jag. Listan är direkt från FN själva och är uppdaterad rätt nyligen, så den skall vara helt korrekt.

/RD

ripperdoc

Myrmidon
Re: Into the underdark.

Men det är ju effekten av vad som hänt. Det står på flera ställen att det är Koaltionen som tagit över. Det finns cynism så det räcker och blir över, IMHO. FN:s budget lär dessutom inte alls vara vad den brukar vara, vilket per automatik gör att välfärd inte sköts primärt av FN utan av "vänliga" företag.

/RipperDoc

Lord Renisis

Warrior
Renisis answer

FN's fredsbevarande del har nog farit raktut igenom fönstre.Men FN har nog makt på annat håll.T.ex deras polis Interpol har nog en hel del makt över både fattiga och rika länder.Dom små länderna har inte råd med en egen polisstyrka och måste därför anta FN's krav och på det sättet få orning i landet.De rika länderna vill komma in i FN både för att få bra rykte om sig och sedan få FN's Interpol att fixsa de riktigt stora fallen som kostar MYCKE med pengar.
o FN är ju faktiskt inte helt maktlöst.

Renisis has now spoken.