Nekromanti What about Neogames?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag lider av feber och har svårt att sova på nätterna. Natten ägnades åt om jag skulle ta upp tae kwon don igen, hur vida det är idé att tjacka en superbra lägenhet för 3,4 mille om man får ut 2,2 för de två man ska sälja och Neogames samt lite åt Krille.

Lite åt Krille och hans mantra "det bästa sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en stor". Och lite tänkte jag på hans skepsis att nånsin kunna göra pengar på ett eget rollspel.

Låt se. target games brakade åt h-e. Som jag förstått av inlägg här växte de sig för stora. Neogames kom i skarven med Eon och "tog över".

Titta på deras Eonbok. Snygg som satan och kostar endast 300 buck. Hur många eon och neotech spelare kan vi ha i landet? Jag drog till med 20000. Om 50% av dem är ägare till spelet så är det 10000*300=3 miljoner.

Neogames har ju ett skönt kontor i göteborg (om det är centrala eller itne vet jag itne). Då har de hyra. De har också lön och arbetsgivaravgifter. Och tryckkostander!!! De kan inte fara billiga med tanke på att neogames har snygga produkter - det måste man säga.

Frågan är hur de överlever? 3 miljoner är iofs inte kattskit men det är grundboxen. och då har jag räknat på att 50% av alla som spelar dessa spel också köpt det. kanske är 20000 alldeles för litet. 50% för högt?

Men tre miljoner räcker inte så länge. Neogames pumpar ju ut nya saker hela tiden. Om ni det är så svårt att komma ut på marknaden och hålla sig där vilket det bevisligen är; hur lyckades det och vad är deras prognos för framtiden? Jag är bara så nyfiken.

Det andra jag funderade på är en fråga till er som lirade targets produkter. jag får känslan av att neogames känns lite träigare, mer slutna och stelare och target games var mer öppna, spontana och "jävlar annama". Jag vet inte om jag har rätt eller fel. Vad tycker ni? Ingenting är personligt menat så klart.

/Niklas som skulle göra mycket för att lägga några C4 under Krilles idéer om att försörja sig på sin hobby och se dem gå upp i en vacker slingrande rök...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Endast 1 anställd

Dom har endast en heltidsanställd, nämligen Carl-Johan Ström. Resten är underbetalda frilansare. Å just det, korrläsningen är helt obetald :gremgrin:
Det märks tyvärr i deras moduler.
Men men, hellre halvtjaskigt korrade moduler än inga moduler alls.

/Naug, ilar iväg till sin föreläsning

Eksem

Champion
"jag får känslan av att neogames känns lite träigare, mer slutna och stelare och target games var mer öppna, spontana och "jävlar annama"."

Jag har iofs förstått det som att Target sågs som träigare, mer slutna och stelare än säg Lancelot Games, då det begav sig. Å andra sidan är jag för ung för att ha någon aning om huruvida det stämmer eller inte, jag läste det i någon intervju någonstans.

Öhm... jag hade en poäng någonstans också, men den försvann när jag började författa ett annat inlägg samtidigt.

DAKRilla

Hero
Moduler

"Frågan är hur de överlever?"

Du glömde modulerna. De har säkert tjänat in minst lika mycket på dem som de har tjänat tack vare grundböckerna.

"jag får känslan av att neogames känns lite träigare, mer slutna och stelare och target games var mer öppna, spontana och "jävlar annama"."

I och med att ett flertal av deras "anställda" hänger på dessa forum så tycker jag att de är ganska öppna. Dessutom har de ju en hemsida som uppdateras lite då och då. Fast om Target var ännu öppnare eller inte, det vetjag inget om.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Säg så här

Om du har en rollspelsprodukt i Sverige idag som säljer bra, så säljer du 5000 ex. per större uppgradering av regelböckerna (Eon är ju uppe i åtminstone 4 versioner, DoD6 har Expert som nytändning).

Om du tar 200 spänn för din regelbok och säljer den i butik, tar butiken och distributören åtminstone hälften eller nått sånt. Kvar har du 100 spänn.

Dra ifrån en tredjedel av detta för tryckkostnader och reklam (en grov uppskattning). Du har kvar 66 spänn.

Med dessa 66 spänn ska du betala frilansare och illustratörer och layoutare och korrekturläsare, och så vidare. 66x5000 = 330 000.

De 330 000 ska allstå täcka alla andra kostnader, som de ovan och hyra och kaffe och datorer och papper och så vidare. Värt att tänka på är också att det kostar en (visserligen generös med olika förmåner) arbetsgivare 20000 spänn att ge en anställd en lön på 10000, så 330 000 räcker alltså till en lön på 165 000 om året. Cirka. För en person. Utan att något av det andra är betalt.

Och supplement (alltså inte regelboxar) säljer kanske 1500 ex. Så hur fan går det hela ihop?

Alltså hamnar man i fällan ett ge ut fler och fler moduler, med kortare utvecklingscykler, och fler och fler upplagor av reglerna, som med D&D ungefär.

Lite osammanhängande tankar såhär i min egen privata febersfär.

Magnus

Krille

Super Moderator
"/Niklas som skulle göra mycket för att lägga några C4 under Krilles idéer om att försörja sig på sin hobby och se dem gå upp i en vacker slingrande rök..."

...du, det skulle jag också. Men om du inte tror på Magnus räkneexempel så kan du ju titta på historien istället:

Target gick i konkurs.
Lancelot gick i konkurs.
101 Productions är ett minne blott.
Cell Entertainment slutade med rollspel.
Rävspelsfolket försörjer sig inte på rollspelen, utan på annat.
Likaså Järnringsfolket.
Likaså RiotMinds.
Peregrin Games kom knappt ens ut.

Tittar man på utlandet så ser det inte bättre ut:

Hogshead lade ner i höstas.
WotC bantades stenhårt för en tid sedan.
Chaosium har aldrig haft mer än ett par anställda.
Atlas Games har en anställd.
R. Talsorian Games består huvudsakligen av Mike Pondsmith.
Steve Jackson Games består av... tja, Steve Jackson.

...och så vidare. Detta trots en engelskspråkig och därmed bra mycket större marknad.

Så jo, jag skulle också gärna lägga hur mycket C4 som helst under ordstävet "det bästa sättet att skapa en liten förmögenhet från rollspel är att börja med en stor", men att Neogames lyckas hålla sig flytande (vilket inte är samma sak som att gå med vinst) när alla andra sjunker eller får flythjälp från annat håll visar bara än mer på hur hemskt rätt det där ordstävet egentligen är.

Troberg

Sinister eater
Steve Jackson Games består av... tja, Steve Jackson.
Nu är du väl lite orättvis. Se vad Steve själv säger:

SJ Games staff and titled freelancers who can be contacted online include:
(alphabetically)

Michelle Barrett (michelle@sjgames.com) Warehouse 23 Manager
Gail Barton (gail@sjgames.com) Business Office
Jason Blair (jason@sjgames.com) Art Director
Lincoln Cargill (lincoln@sjgames.com) Inventory Control Supervisor
Monique M. Chapman (moe@sjgames.com) Project Administrator
Paul Chapman (paul@sjgames.com) Miniatures Division Manager
Graeme Davis (graeme@sjgames.com) JTAS Editor
J.R. "Bob" Dobbs (bob@sjgames.com) Special Consultant
Ralph Eiken (ralph@sjgames.com) Warehouse 23 Customer Liaison
Alex Fernandez (alex@sjgames.com) Production Artist
Andrew Hackard (andrew@sjgames.com) Managing Editor, GURPS Deadlands Line Editor
Kellar Hall (kellar@sjgames.com) Production Manager
Scott Haring (scott@sjgames.com) Editor
Steve Jackson (sj@sjgames.com) President / Editor-in-Chief
Ross Jepson (ross@sjgames.com) Sales and Marketing
Richard Kerr (richard@sjgames.com) Chief Sculptor
Jeremy Lejeune (no email address) Mold Maker
Steven Marsh (smarsh@sjgames.com) Pyramid Editor
Beth McCoy (archangel@sjgames.com) In Nomine Line Editor
John Northrup (northrup@sjgames.com) Shipping Clerk
David Pulver (dlpulver@sjgames.com) Transhuman Space Line Editor
Sean Punch (kromm@sjgames.com) GURPS Line Editor
Philip Reed (phil@sjgames.com) Director of Special Projects
Christopher Rentz (no email address) Casting Machine Operator
Gene Seabolt (seabolt@sjgames.com) GURPS WWII Line Editor
Mark Schmidt (schmidt@sjgames.com) Volunteer Coordinator, Convention Manager
Mia Sherman (mia@sjgames.com) Assistant to the President
Monica Stephens (monica@io.com) Executive Assistant
William Toporek (william@sjgames.com) Traffic Manager
Scott Weber (sage@sjgames.com) Information Systems Administrator / Webmaster
Cynthia Westrich (cyndy@sjgames.com) Direct Mail Clerk
Loren Wiseman (lkw@io.com) GURPS Traveller Senior Line Editor
Jon F. Zeigler (jon@sjgames.com) GURPS Traveller Line Editor
Visst, en del av dem är frilansare, men det är ändå en hel del folk som är direkt anställda.

Rosen

Myrmidon
Jag har iofs förstått det som att Target sågs som träigare, mer slutna och stelare än säg Lancelot Games, då det begav sig.

Jag skulle säga så här: Target drevs av spelande företagsfolk, Lancelot drevs av spelare med en bunt riskkapital. Lancelot var roliga att hänga med (deras kontor förvandlades t.ex ofta till en sorts spellokal/förfestlokal/ungdomsgård på kvällarna) men hade rätt dåligt hum om affärsplanering och strategier för att hålla firman levande.

Targets personal var klart mer av skjorta&slips och attachéväska, men att de hade arbetsdisciplin betyder ju inte att de inte var intresserade av att spela spel och att träffa spelare. När man träffade dem på konvent satte de sig gärna och småpratade över en kaffekopp... fast de övergav inte sin skärmutställning för att gå och vara med på AD&D-turneringen.

--
Åke

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Säg så här

Om du tar 200 spänn för din regelbok och säljer den i butik, tar butiken och distributören åtminstone hälften eller nått sånt. Kvar har du 100 spänn.

Oj, oj, inte ens det. Om butiken tar 200 spänn för den, får de ju egentligen bara in 160 spänn, resten är moms. Då köper de förmodligen in den från distributören för en hundring, och du kan vara glad om distributören är villig att ge dig 60-70 spänn för den. :gremcrazy:

Sedan kan man börja dra bort framställningskostnader från detta...

En variant är ju att skippa distributören och sälja direkt till butik, eller, ännu hellre, sälja direkt till kund över postorder/internet. Men det blir mer jobb.

/Mikael

Niklas73

Skapare av Starchallenge
men Krille,

Hur överlever neogames då alla andra konkar inkl stora företag utomlands???

Så det du säger är att man som bäst kan gå plus minus noll på den här sysselsättningen? Med tur alltså? Av vilken anledning ger du ut Västmark om du iten vill tjäna pengar. jag menar du har ju den på din site - varför betala för trycket? Om du vill se den i tryck varför trycker du itne bara ett ex? Inget elakt menat men undrar. Jag går ju i samma tankar som du ju. :gremconfused:

Krille

Super Moderator
"Hur överlever neogames då alla andra konkar inkl stora företag utomlands???"

Genom att vara störst. Det är det överlägset bästa sättet att överleva i den här branschen.

"Så det du säger är att man som bäst kan gå plus minus noll på den här sysselsättningen?"

Typ. Om man inte är störst.

" Av vilken anledning ger du ut Västmark om du iten vill tjäna pengar. jag menar du har ju den på din site - varför betala för trycket?"

Ego. Det är ballare att hålla en bok i handen och sälja till andra än att bara klägga ut en PDF på en hemsida. Det är en egorusch som inte är av denna värld att veta att rollspelet man har skrivit finns i andras hem och spelas, och jag menar att veta detta i och med att man fysiskt sålt boken till dem.

Vindhand

Myrmidon
Hur överlever neogames då alla andra konkar inkl stora företag utomlands???

Tja, att de ger ut regelboken i smått utökad upplaga om och om igen måste ju hjälpa. Ju fler gånger man kan sälja samma material till samma kund desto mer pengar får man för samma produktionskostnad.

I övrigt verkar Neogames helt enkelt ha en välgenomtänkt affärsmodell (hög detaljnivå -> det finns alltid fler moduler att ge ut som folk tycker de "måste ha" för att ha ett komplett spel, "speciella utgåvor" -> uppmuntra till samlarmentalitet).

Sedan är det ju ganska svårt att uttala sig om hur bra eller dåligt det egentligen går för NG. De enda som vet är nog NG själva och de har inte världens bästa track-record när det gäller raka svar på den fronten.

F.ö. är finns det fler företag som överlever bra. Chaosium har hållit sig flytande i 20 år t.ex.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OK! Men om du hade lanserat Västmark och ingen känt till det då? Menar du marknadsför det som ett nytt rollspel (och det är det väl i sanning)... Skulle du då inte ha chansen att slå dig in på en liten bit och försöka bryta mark genom att vara unik. Jag har förstått att rävsvans filosfi är att vara smått unik. Eller?

/Niklas som just sett TV3 dokumentären om de unga IT entrepenörena 1996 och de som tjänade SÅÅÅÅÅ mkt och de som loosa sååå mkt. Det där hade passat mig grymt bra. Krille varför var du itne där? :gremwink:

Krille

Super Moderator
"Men om du hade lanserat Västmark och ingen känt till det då?"

Tacka gudarna för print-on-demand. :gremwink:

Men nej, Västmark är inte ett nytt rollspel och marknadsförs inte som sådant. Officiellt sett heter det Västmark Tredje Utgåvan eller V3 (eller egentligen "Västmark: vistfarði þridda entebyrdnes"). Det ligger sex års marknadsföring och utveckling bakom Västmark, och nu känns det som att det är kundbasmässigt möjligt att släppa det. Eventuella andra rollspel får följa på samma varumärke. "From the producers of", du vet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Så det finns inget annat att tillägga än "we're fucked?" :gremwink: Jaja... Jag missade den stora eran 83 och jag missade IT guldruschen 96; nåra förslag? :gremwink:

/Niklas som aldrig skulle lägga nån C4 förutom kanske just uinder det hemska men sanna uttrycket "det bästa sättet...".

Krille

Super Moderator
"Så det finns inget annat att tillägga än "we're fucked?""

Jo, en sak: gör det ändå, men inte för att tjäna pengar utan för att du brinner för hobbyn. Skulle det bekosta sig självt, vilket inte är en orimlighet, så är det bra. Skulle du faktiskt tjäna pengar på det så se det som en positiv överraskning.

"Jaja... Jag missade den stora eran 83 och jag missade IT guldruschen 96; nåra förslag?"

Biotech? Rymdturism? Sex, vapen och droger?

"Niklas som aldrig skulle lägga nån C4 förutom kanske just uinder det hemska men sanna uttrycket "det bästa sättet..."."

Tråkmåns! Det är ball att spränga!

Troberg

Sinister eater
Jo, en sak: gör det ändå, men inte för att tjäna pengar utan för att du brinner för hobbyn. Skulle det bekosta sig självt, vilket inte är en orimlighet, så är det bra. Skulle du faktiskt tjäna pengar på det så se det som en positiv överraskning.
Dessutom finns ju alltid möjligheten till publicering via internet.

Detta fick mig spontant att fundera. Hur mycket tappar spelbolagen på att det finns så mycket gratismaterial lätt tillgängligt på internet?

Rymdturism?
Jag tror att haveriet härom veckan satte P för vinstmöjligheterna där...

Sex, vapen och droger?
Japp, det är vad jag tror lönar sig.

Krille

Super Moderator
"Hur mycket tappar spelbolagen på att det finns så mycket gratismaterial lätt tillgängligt på internet?"

Inte ett jota.

1) Gratismaterial är av undermålig kvalitet, väldigt smalt och/eller har en väldigt liten publik.
2) Istället för att köpa gratismaterialet (i och med att de slipper) så köper rollspelarna riktiga spel för de pengar de har.
3) "Gratissupporten" i form av gratismaterialet håller spel levande, vilket gör att folk faktiskt köper det.
4) Det är dyrt och jobbigt med gratismaterial.

Det är lite samma sak som film- och musikindustrins ångest för piratkopiering. Orsaken till att folk inte köper musik och filmerna är inte att de laddar hem den gratis, utan att musiken och filmerna är 1) för dyra, 2) skräp, samt 3) konsumenternas mängd pengar är mindre iom den ekonomiska recessionen. De pengar man har spenderas på den musik och de filmer som är tillräckligt bra istället.

Nightowl

Champion
Tja, att de ger ut regelboken i smått utökad upplaga om och om igen måste ju hjälpa.
Detta är för övrigt något som inte bara gäller NeoGames - det gäller flera stora bolag (tjaa, 'stora', alltså) i Staterna också.

Erik