Nekromanti What Is The Matrix?

Mr Gadsby

Veteran
Jag håller med O.J. om att världen är mycket viktigare än vapen och jag väntar med spänning på NeoGames framtida släpp i den riktningen. Men när jag läste om Burning Chrome häromdagen så kom jag att tänka på hur torftig matrisen (cyberrymden) är i NeoTech. Reglerna som de är nu är rätt platta och ger inte så mycket information om vad man faktiskt gör. N1-reglerna var faktiskt mer inspirerande än dagens. Där fanns det ju till och med små roliga diagram som visade hur isbrytare funkar, ti-hi!
Men reglerna är verkligen inte allt. Det stora problemet (förutom hur man visualiserar matrisen, men det skiljer sig nog från spelgrupp till spelgrupp) är att man inte har nån koll på vad man kan göra i matrisen/med hjälp av matrisen. Som jag ser det så kan man teoretiskt sett göra vad som helst. I praktiken fungerar det sällan så eftersom man inte är tillräckligt skicklig och/eller har den topputrustning som krävs.
Men det vore intressant att veta vad jag som cowboy kan göra för att påverka världen med hjlp av matrisen. Kan jag till exempel öppna de där låsta dörrarna så att mina kumpaner kan smyga in, stäna av bevakningskamerorna, ändra vakternas rundor, höja volymen på chefens kontor, kapa en blimp fullastad med kylskåp, göra ett uttalande i tv via en sim-stimstjärna samt göra en tuna on toast? Detta är ju förstås mycket upp till spelledaren, men det vore trevligt med lite riktlinjer samt mer info om hur det fungerar.
Detta kommer utan tvekan (nej förresten, med tanke på Offensiv och det faktum att de flesta diskussioner här på forumet handlar om vapen så säger jag nog med tvekan) att täckas i en framtida modul men det vore kul att redan nu höra vad folk tycker.

Appropå det, vad tycker ni om cybrerymden rent allmänt? Personligen så älskar jag konceptet Och tycker det är ett grymt underutnyttjat område, men jag är å andra sidan ett Gibson-freak...

Be happy, go Lucky. Buy a carton...
/Mr Gadsby

GrottrolletNaug

Swashbuckler
moduler och SLs ansvar

Om man jämför med NeoGames andra stora spel, Eon, så har NeoTech väldigt väldigt få moduler. Borträknat äventyr så har NeoTech (inkl 'gamla' moduler) 3 st moduler(offensiv, Nippon och HardWare). Medans Eon har 13 st moduler (orkar inte lista alla...). Det är uppenbart vart NeoGames väljer att placera sitt krut så att säga, och NeoTech kommer nog aldrig få lika mycket uppmärksamhet från NeoGames som Eon får, trist kanske men förståeligt. Detta innebär att det aldrig kommer att komma lika mycket information om spelvärlden som det finns till Eon och därmed så ligger det på SLs ansvar att måla upp en trovärdig värld, med hjälp av det tillhandahållna matrialet. Jag tror faktiskt att SL har betydligt mer jobb framför sig om han bestämmer sig för att SLa NeoTech över Eon där man får allting serverat. I NeoTech så får man hitta på det mesta själv.
Så SLs inställning när han sitter och gör äventyr till NeoTech bör vara "Jag vet f-n bäst !".

Så, det är helt upp till er SL att avgöra vad man kan och inte kan göra i 'strömmen'(jag kallar det för strömmen (eller kanske flödet) som i informationsström, 'cyberrymden' låter så himla torftigt) är helt upp till SL.

Och om den frågan skulle falla på mina axlar så skulle jag (I funktion av SL) svara att man kan med tillräcklig förmåga samt utrustning manipulera allt som har med datorer att göra.

Ganska generell beskrivning men mer precist än så behövs faktiskt inte /images/icons/smile.gif

Mr Gadsby

Veteran
Betongmatris

Så, det är helt upp till er SL att avgöra vad man kan och inte kan göra i 'strömmen'(jag kallar det för strömmen (eller kanske flödet) som i informationsström, 'cyberrymden' låter så himla torftigt) är helt upp till SL.

Och om den frågan skulle falla på mina axlar så skulle jag (I funktion av SL) svara att man kan med tillräcklig förmåga samt utrustning manipulera allt som har med datorer att göra.

Jag håller med, jag kör på samma sätt och skulle fortsätta att göra det även om det kom ut en modul där det stod annorlunda. Men den största anledningen till att jag skulle vilja ha en modul är för själva informationen om matrisen. För nu är den nåt väldigt flummigt (precis som världen i övrigt iofs) och spelarna allra minst vet hur de ska handskas med den.
De gånger vi har kört och någon har velat vara en hacker så har det enkom varit för att han/hon har läst Gibson och tycker att det är ballt. De flesta andra ser lite mening med att spela hacker eftersom de inte vet och inte heller kan läsa sig till vad en hacker gör och kan göra. Matrisen måste konkretiseras helt enkelt.

Hmm... byter man bar ut ordet matrisen och hacker så handlar detta inlägg om världsmoduler istället. Compact writing!

Jag håller för övrigt med dig om att 'cyberrymden' låter rätt keff. Jag kör på matrix eller matris. Problemet med detta är att folk väntar sig att saker och tinga ska vara som i Matrix, filmen alltså.

Kollosalt!
/Mr Gadsby

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Metaverse

personligen gillar jag den beskrivning av cyberrymden som finns i Neal Stephensons bok Snow Crash, bra mycket tuffare än Gibsons cyberrymd. Har du inte läst Snow Crash så gör det!

Deminus

Veteran
Håller med cyber rymden är mycket begränsad beskriven (som värden) ta bara strid mellan två personer bäst effekt kastar ut den andre ur saiten (inte precis imponerande )
Tänkte göra om reglerna enligt ett data spel jag hittade "Decker" http://www.caro.net/dsi/decker/
Men efter den första brain stormen så fick jag en total flat line (sanningen är att jag mest bara blev lat ) får se om jag blir kvitt skriv krampen iså fall postar jag det på forumet.

Men testa spelet det är skrivet av en kille som har spelat Shadowrun och kan ge några idéer .

Jerry Sköld

Veteran
NeoTech KRIM

Jag håller med dig på många punkter; de allra flesta beskrivningar vi har fått till N1/N2 har behandlat militära operationer, alternativt regler för likaledes militära leksaker. deta förutom att 75 % av bilderna är foton på SWAT:s, GSG-killar och balla SAS:are; det finns ingen hejd på militära akronymer.

Litet väl mycket? Japp, och detta leder mig i en (bildlig) ellips tillbaka till ett tidigare förslag: neotech KRIM - modulen med beskrivningar av N2-världens skuggsida. Svarta marknader, ghost hacks, jockeyallianser, slavhandel mm; detaljer om såväl stämningsplatser som kriminella organisationer och rena fakta om allt som hör till.

Jag och en vän/kollega håller just på med ett första utkast; återstår att se om Neogames-killarna är intresserade. Håll tummarna...

Mr Gadsby

Veteran
Re: NeoTech KRIM

Hmm... ja det är ju faktiskt en bra idé. Visserligen använde jag inte Krim till "Nya" Mutant i någon större utsträckning men konceptet i sig har hög potential. För visst är det väl så att karaktärerna ofta är småkriminella? Och även om så inte är fallet så måste de i regel använda sig av illegala metoder när de utför sina uppdrag (eller vad det nu kan vara). En hacker är alltid en hacker oavsett om han arbetar för en megacorp eller Fisk-Gunnar.

Kort sagt så tycker jag att det är mer relevant att utforska den kriminella värlen i Neotech än den militära. Folk spelar förstås olika, men det är väldigt sällan soldater och insatsstyrkor dyker upp i mina kampanjer.

/images/icons/spook.gif <--- Den här är sällan man ser. Här är mitt bidrag.
/Mr Gadsby

Mr Gadsby

Veteran
Put me in a rig and call me Count Zero!

Ha ha! Stenhårt spel! Tack för tipset mannen.

Du har helt rätt, man får inspiration fill att skriva om nätet efter att ha suttit och klurat i en halvtimme.

Varför återanvänder rollspelsmakare (och spelare) alltid samma gamla namn och uttryck?
/Mr Gadsby

nexussix

Warrior
Re: Metaverse

Läs också "Only Forward" (kommer ej ihåg författaren). Inte ren Cyberpunk, men mycket bra!

smaffy

Hero
netrunner!

som jag ser cyberrymden i neotech ett och två så ser verkar det inte längre kompatibelt med dagens internet. någonting som html, web, telnet, zchatever finns inte.
internet idag ser ut på ett visst sätt. det är html och java som står för det mesta av synintrycken. i neotech's cyberrymd är det nått mysko 3d-dataspelsknep som står för större delen av nätets/nätens utseende. cyberrymden tycker jag är rätt bra beskriven - den ser hemsk ut. den är komersiell och man blir lätt hetsad (till döds?) av elaka finax telefonlån's-reklamer.

med cyberrymden kan man göra det mesta. dvs. om det är uppkopplat. man kan inte höja volymen på bossens stereo, men man kan bestämma hur hissarna, bilarna (om de är styrda av detdär bil-nätet), alla former av säkerhetsanordningar (utfällbara gattlingkulsprutor i taket är kul..) och man kan mixa med alla former av nät-utrustning. det går exempelvis att ringa upp 6 miljoner fransoser kl 0300 och låta en demon upprepa "packman, packman, packman.." hela tiden.

de flesta saker går att köpa uppkopplingsbara. se bara på bluetooth, det är skrämmande (och äckligt). jag kollade på en dokumentär där det var en galen gubbe med tjocka glasögon som på allvar trodde att han skulle kunna bli rik på att sälja internet-strykjärn! det enda jag tänker på då är hur kul det skulle vara att bränna ner en massa hus..

aja.. cyberrymden och datorer i allmänhet tänker jag mig som de som är i filmerna (dvs. sateliter och krypton och fina och onödiga gränssnitt till allt) när jag spelar neotech. kanske inte såå verklighetstroget (kanske, om världen blir bara aningen sjukare än den redan är?) men kul.

låt hackern göra det han vill.. annars blir det lätt så att swat-rp'na gör allt kul.

http://home.swipnet.se/smaffy/rpg/xi3.html <-- kass novell om n2's cyberrymd. (kolla resten av novellerna, de är bättre!)