Nekromanti whatarestorygames.com på svenska

Genesis

Ni dés ni maître
Så Brennen Reece har satt upp en sida som heter whatarestorygames.com. Det finns inte så mycket där ännu, men det finns en text, och den har jag översatt, eftersom det kommer att skapas en /se eller liknande på svenska. Detta för att ha något att peka mot när folk frågar vad man sysslar med och något att skriva med i spel för att underlätta för folk som behöver en ordentlig introduktion. Såhär ser originaltexten ut:

What Are Story Games?
Stories you play with your friends.

Grab your friends. Meet someplace comfy. Have some snacks. And get ready for something exciting and new! You don’t need a computer, funny costumes, special toys, or a lot of time and money to play.

Playing is like acting in a movie with no script. We write the movie as we play it. Using our imaginations we explore new worlds, overcome challenges, and have adventures. Using the game we twist the story in unexpected and thrilling directions.

First we pick what kind of story we want to play. Like choosing what movie or TV show we want to watch. Then we decide who we want to play in that story. And then we play! When we’re done, we will have experienced a story as entertaining as any movie or book. A story we made together.

Story Game Are Social, Smart, and Creative!

Social: Story games promote collaboration, build confidence, and bring friends closer together.

Smart: Story games promote reading, problem solving, and strategic thinking.

Creative: You are a creative person. More creative that you think. Artists don’t own creativity. It’s for everyone! Story games help you be more creative.

How Do They Work?
Story games provide rules to inspire, fuel creativity, and bring a group’s ideas together. The rules help structure and guide you. And different story games have different rules to help you make different kinds of stories.

There Is A Story Game For Everyone
If you’ve seen it on TV, in a movie, or read it in a book, there’s probably a story game about it. Story games have inspired bestselling novels, TV shows, and movies. Millions of people all over the world play story games.
Här är min översättning:

Vad är berättarspel?
Berättelser man spelar tillsammans.

Ta med ett par kompisar. Träffas på något mysigt ställe. Ta med lite snacks. Och förbered er på något nytt och spännande! Ni behöver ingen dator, konstiga kostymer, special-leksaker eller särskilt mycket tid eller pengar för att spela.

Att spela berättarspel är som att spela en roll i en film utan manus. Vi skriver filmen medan vi spelar. Med hjälp av vår fantasi kan vi utforska nya världar, vinna mot alla odds, och uppleva äventyr. Med hjälp av spelet tar vi berättelsen i oväntade och intressanta riktningar.

Först väljer vi vilken sorts berättelse vi vill spela. Det är som att välja vilken film eller vilket tv-program vi vill titta på. Sedan bestämmer vi vem vi vill spela i den berättelsen. Och sedan spelar vi! När vi är klara har vi upplevt en berättelse lika underhållande som vilken film eller bok som helst. En berättelse vi skapade tillsammans.

Berättarspel är sociala, kluriga och kreativa!

Sociala: Berättarspel uppmanar till samarbete, bygger självförtroende och för vänner närmare varandra.

Kluriga: Berättarspel uppmuntrar läsning, problemlösning och strategiskt tänkande.

Kreativa: Du är en kreativ person. Mer kreativ än du tror. Konstnärer äger inte kreativitet. Den är till för alla! Berättarspel kan hjälpa dig att vara mer kreativ.

Hur fungerar de?

Berättarspel har regler som inspirerar, eldar på kreativiteten och får gruppen att samsas om idéer. Reglerna hjälper till att strukturera och guida er. Och olika berättarspel har olika regler för att hjälpa er att skapa olika sorters berättelser.

Det finns ett berättarspel för var och en

Om du har sett det på tv, i en film eller läst det i en bok, så finns det antagligen ett berättarspel om det. Berättarspel har inspirerat bestseller-romaner, tv-serier och filmer. Millioner människor över hela världen spelar berättarspel.
Ser den okej ut? Observera att jag inte skrivit originaltexten, så vill ni veta vilka bestsellerromaner som inspirerats av berättarspel så får ni fråga Brennen.

Jag behöver också tips på spel att länka till. Jag kommer nog att ha en sektion för engelska och en för svenska, för det finns inte så många svenska ännu. Men vilka finns (engelska behöver jag inga tips på)?

GnomviD

Heresiark
Vilket nöje! Allt som allt ser det bra ut, men några grejer kan putsas upp.
Jag ger ett förslag på en översättning, som utgår från din, som inte är helt sann till Reeces text och ändrar lite grejer, men inte alla (Reeces tendens att bara skriva huvudsatser lämnar jag, för att vara sann till källmaterialet). Ändringar är i rött, motiveringar i blått.
Vad är berättarspel?
Berättelser man spelar tillsammans.

Ta med ett par kompisar. Träffas på något mysigt ställe. Ta med lite snacks.
Förbered er på något nytt och spännande! Ni behöver ingen dator, konstiga kostymer, speciella leksaker eller särskilt mycket tid eller pengar för att spela.

Att spela berättarspel är som att spela en roll i en film utan manus. Vi skriver filmen medan vi spelar. Genom fantasin utforskar vi nya världar, besegrar utmaningar, och upplever äventyr. Med hjälp av spelet tar vi berättelsen i oväntade och intressanta riktningar.

Först väljer vi vilken sorts berättelse vi vill spela. Det är som att välja vilken film eller vilket tv-program vi vill titta på. Sedan bestämmer vi vem vi vill spela i den berättelsen. Och sedan spelar vi! När vi är klara så kommer vi ha upplevt en berättelse lika underhållande som vilken film eller bok som helst. En berättelse vi kommer ha skapat tillsammans. (Din översättning är en bra översättning, men jag upplevde att texten byggde förväntningar bättre genom att ändra tempus)

Berättarspel är sociala, kluriga och kreativa!

Sociala: Berättarspel uppmanar till samarbete, bygger självförtroende och för vänner närmare varandra.

Kluriga: Berättarspel uppmuntrar läsning, problemlösning och strategiskt tänkande.

Kreativa: Du är en kreativ person. Mer kreativ än du tror. Konstnärer äger inte kreativitet. Den är till för alla! Berättarspel kan hjälpa dig att vara mer kreativ.

Hur fungerar de?

Berättarspel har regler som inspirerar, eldar på kreativiteten och får gruppen att samsas om idéer. Reglerna hjälper till att strukturera och guida er i berättelsen. Olika berättarspel har olika regler för att hjälpa er att skapa olika sorters berättelser.

Det finns berättarspel för alla (ändrar, då även den engelska texten har en annan innebörd än vad texten för fram. Det borde vara There are story games for everyone)
Om du har sett det på tv, i en film eller läst det i en bok, så finns det antagligen ett berättarspel om det. Berättarspel har inspirerat bestseller-romaner, tv-serier och filmer. Miljoner människor världen över spelar berättarspel.
En halvt relaterad fråga dock, är: Vad är definitionen på story game i sammanhanget? Hade för mig att det var små, fokuserade spel, men iom att BW, Trail of Cthulhu och TSOY nämns av Reece så blev jag förvånad. Är det helt enkelt spel där regelmekaniken hjälper till att driva handlingen?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
GnomviD said:
En halvt relaterad fråga dock, är: Vad är definitionen på story game i sammanhanget? Hade för mig att det var små, fokuserade spel, men iom att BW, Trail of Cthulhu och TSOY nämns av Reece så blev jag förvånad. Är det helt enkelt spel där regelmekaniken hjälper till att driva handlingen?
Mig veterligen så har de lärde inte tvistat klart utan bara kommit överens om att det nog inte ger nåt att försöka hugga det i sten.

Från Story Games (forumet) codex:

»Many story games have their roots in role-playing games such as Dungeons & Dragons, but usually have less emphasis on combat and more on storytelling, and likely have rules that are quite different.«

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag tycker det är en bra översättning. Jag hade nog översatt "guide" med "vägleda", och kanske försökt undvika att upprepa "ta med" två gånger i första stycket, men det är ju idiotiska smådetaljer.

Vad gäller det där med bästsäljande romaner: tror du inte han använder "story games" i en utvidgad bemärkelse som inkluderar traditionella rollspel? För i sådana fall finns det ju gott om fantasyromaner som baserats på författarnas D&D-kampanjer, för att inte tala om den litteratur som är skriven på direkt uppdrag av spelutgivarna (R.A. Salvatore etc.)

Christoffer

It's all pig.
GnomviD said:
Följande går att läsa på hemsidan http://www.story-games.com/forums/comments.php?DiscussionID=4&page=1#Item_4 :
What is a Story Game?

Story Games... is the name of this website/forum, dedicated to the discussion of playing Role-Playing Games.

A Story Game... is another word for A Role-Playing Game. Defined as "A game where you play a role". This covers a lot, A LOT, of ground.

Most of the games we discuss are tabletop roleplaying games, much more than live action roleplaying, or computer/console gaming (not the focus of the site).

While all role-playing games are kosher to talk about here at Story Games, you'll probably see a lot of discussion focused towards smaller press games, or "dirty hippie games", like roleplaying games that focus more on relationships, or story-building, or on "our story" over "my character". That's cause there's not a lot of other places to discuss those sorts of things, so folks interested in that tended to gravitate here: Beyond that, exploring cool new ways to play any sort of game is a welcome topic here. The lesser-known games we discuss here often are no more important or "better" than other games or game styles (adventure games, etc). Nor by definition must the games we discuss here contain certain rules or playstyles, emphasis or de-emphasis on a central game-master, light/crunchy rules, etc.

Story Gamers are not better. We are not the Chosen Ones. We simply do things a little differently.

Arfert

Facit
The lesser-known games we discuss here often are no more important or "better" than other games or game styles (adventure games, etc). Nor by definition must the games we discuss here contain certain rules or playstyles, emphasis or de-emphasis on a central game-master, light/crunchy rules, etc.

Story Gamers are not better. We are not the Chosen Ones. We simply do things a little differently.
Skönt att de har den inställningen... jänkare känns ofta mer öppna när det gäller olika spelstilar...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker att du skriver jättebra inlägg här på forumet. Genomtänkta och välformulerade.

Sådant ska man påpeka, även om det är OT för tråden.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag håller med. Tack för hjälpen, GnomviD! Och även Dnalor, vars påpekanden jag skall ta fasta på.

Gällande termer och namn, så finns det som påpekats knappast några definitioner. I princip är alla rollspel story games / berättarspel. Den egentliga anledningen till namnet, tror jag, är att såväl termen "Role Playing Games" som det svenska "rollspel" dras med ett visst bagage som ger vissa associationer (på engelska D&D och på svenska lajv). Genom att kalla det något annat kan man nå folk som inte vet hur mycket som ryms under termen "rollspel" och som därmed tror sig inte gilla det.

Och sedan är det ju ett något annorlunda fokus, även om det är svårt (och onödigt) att sätta någon definitiv skillnad.

GnomviD

Heresiark
Mitt nöje. Vad kommer att bli av den texten? vadarberattarspel.se?

Ah, då är det lite klarare (även om jag inte hoppar på det tåget). Definitionssoppan kring rollspel är ibland nästan värre än hårdrocksgenrer. :gremsmile: