Så Brennen Reece har satt upp en sida som heter whatarestorygames.com. Det finns inte så mycket där ännu, men det finns en text, och den har jag översatt, eftersom det kommer att skapas en /se eller liknande på svenska. Detta för att ha något att peka mot när folk frågar vad man sysslar med och något att skriva med i spel för att underlätta för folk som behöver en ordentlig introduktion. Såhär ser originaltexten ut:
Jag behöver också tips på spel att länka till. Jag kommer nog att ha en sektion för engelska och en för svenska, för det finns inte så många svenska ännu. Men vilka finns (engelska behöver jag inga tips på)?
Här är min översättning:What Are Story Games?
Stories you play with your friends.
Grab your friends. Meet someplace comfy. Have some snacks. And get ready for something exciting and new! You don’t need a computer, funny costumes, special toys, or a lot of time and money to play.
Playing is like acting in a movie with no script. We write the movie as we play it. Using our imaginations we explore new worlds, overcome challenges, and have adventures. Using the game we twist the story in unexpected and thrilling directions.
First we pick what kind of story we want to play. Like choosing what movie or TV show we want to watch. Then we decide who we want to play in that story. And then we play! When we’re done, we will have experienced a story as entertaining as any movie or book. A story we made together.
Story Game Are Social, Smart, and Creative!
Social: Story games promote collaboration, build confidence, and bring friends closer together.
Smart: Story games promote reading, problem solving, and strategic thinking.
Creative: You are a creative person. More creative that you think. Artists don’t own creativity. It’s for everyone! Story games help you be more creative.
How Do They Work?
Story games provide rules to inspire, fuel creativity, and bring a group’s ideas together. The rules help structure and guide you. And different story games have different rules to help you make different kinds of stories.
There Is A Story Game For Everyone
If you’ve seen it on TV, in a movie, or read it in a book, there’s probably a story game about it. Story games have inspired bestselling novels, TV shows, and movies. Millions of people all over the world play story games.
Ser den okej ut? Observera att jag inte skrivit originaltexten, så vill ni veta vilka bestsellerromaner som inspirerats av berättarspel så får ni fråga Brennen.Vad är berättarspel?
Berättelser man spelar tillsammans.
Ta med ett par kompisar. Träffas på något mysigt ställe. Ta med lite snacks. Och förbered er på något nytt och spännande! Ni behöver ingen dator, konstiga kostymer, special-leksaker eller särskilt mycket tid eller pengar för att spela.
Att spela berättarspel är som att spela en roll i en film utan manus. Vi skriver filmen medan vi spelar. Med hjälp av vår fantasi kan vi utforska nya världar, vinna mot alla odds, och uppleva äventyr. Med hjälp av spelet tar vi berättelsen i oväntade och intressanta riktningar.
Först väljer vi vilken sorts berättelse vi vill spela. Det är som att välja vilken film eller vilket tv-program vi vill titta på. Sedan bestämmer vi vem vi vill spela i den berättelsen. Och sedan spelar vi! När vi är klara har vi upplevt en berättelse lika underhållande som vilken film eller bok som helst. En berättelse vi skapade tillsammans.
Berättarspel är sociala, kluriga och kreativa!
Sociala: Berättarspel uppmanar till samarbete, bygger självförtroende och för vänner närmare varandra.
Kluriga: Berättarspel uppmuntrar läsning, problemlösning och strategiskt tänkande.
Kreativa: Du är en kreativ person. Mer kreativ än du tror. Konstnärer äger inte kreativitet. Den är till för alla! Berättarspel kan hjälpa dig att vara mer kreativ.
Hur fungerar de?
Berättarspel har regler som inspirerar, eldar på kreativiteten och får gruppen att samsas om idéer. Reglerna hjälper till att strukturera och guida er. Och olika berättarspel har olika regler för att hjälpa er att skapa olika sorters berättelser.
Det finns ett berättarspel för var och en
Om du har sett det på tv, i en film eller läst det i en bok, så finns det antagligen ett berättarspel om det. Berättarspel har inspirerat bestseller-romaner, tv-serier och filmer. Millioner människor över hela världen spelar berättarspel.
Jag behöver också tips på spel att länka till. Jag kommer nog att ha en sektion för engelska och en för svenska, för det finns inte så många svenska ännu. Men vilka finns (engelska behöver jag inga tips på)?