Jag har bara spelat spelet några gånger och har aldrig direkt spelat D&D innan.
Björn den gode said:
[*]Vad behövs för rekvisita (det här står säkert i spelet men se fråga 2 så förstår ni varför jag frågar det här)?
Jag skulle rekommendera att du har en spelplan och markörer. Man förflyttar sig väldigt mycket i spelet och att använda papper och penna eller laminatplatta och vattenlösliga pennor fungerar mindre smidigt.
Det är
väldigt smidigt att ha en laptop med regelboken. Att kunna söka eller navigera sig via registret går riktigt snabbt. Se också till att spelarna skriver upp vilken sida som deras ras står på samt där deras class-powers börjar, så att ni sabbare kan slå upp dem.
[*]Behöver alla ha läst players handbook innan?
De måste ha läst sin class och sina level 1-powers samt specialmanövrarna i stridskapitlet. Det sista är rätt mycket att läsa. Låt inte någon få spela half-elf, för det kräver extra läsning då denna får välja en fri at-will power från en annan class. Wizard och warlock tyckte jag också var jättejobbig att läsa när jag började med spelet.
[*]Finns det några uppenbara svårigheter man bör tänka på när ingen i gruppen tidigare spelat spelet, stigar som man lätt går vilse på så att säga?
× Mängden text att läsa för att komma in i spelet.
× Sidan 277 är rätt viktig. Se till att ha en kopia av den.
× Se till att ha
vettiga formulär där man kan anteckna sina powers så att man slipper slå upp dem hela tiden. Vissa spelgrupper spelar med powers utskrivna på ett separat papper och jag har stött på en spelgrupp som använde spelkort som man kunde skriva upp sina powers på och ha på handen. När man använt en encounter- eller daily power så lade spelaren ned kortet på bordet.
/
Han som ska uppdatera formulären ikväll