Nekromanti What's The Buzz? eller Hur börjar man (D&D4)?

Björn den gode

Swashbuckler
  • Vi har alla spelat mycket rollspel men ingen version av D&D
  • Flera av oss har också erfarenhet från diverse taktiska brädspel
  • Målet är att pröva på spelstilen där det fokuseras på ett nästan brädspelsaktigt grottröj med encounter efter encounter och kanske lite rollspelande däremellan
  • Vi äger för tillfället de tre grundböckerna men kan få tillgång till fler om det behövs

CapnZapp

Myrmidon
Har ingen spelat D&D förut kan nog grottröj vara en bra ingång. Att ni spelat brädspel innan är ju också bra. Då blir grottröjet ingen besvikelse.

För en renodlat grottröjig introduktion, prova "Dungeon Delve"-boken som just kommit ut. Annars fungerar exempeläventyret längst bak i Dungeon Master's Guide rätt bra för att lära sig grunderna.

Sedan kan ni lägga till fler och fler renodlat "rollspeliga" element allt efter som ni blir varma i kläderna. (Och så många timmars spelande tar det ju inte att få häng på det).

Right-O. Frågor.
1) Det blir mycket lättare om det finns flera exemplar av Player's Handbook. Ni kommer märka att ni vill referera till era karaktärers "powers" samt stridsreglerna gång efter annan. Penna och rutpapper. Givetvis kan man använda figurer, golvplaner och så vidare med.
2) D&D är ett spel där det går snabbare om spelarna kan reglerna. Men ni är ju brädspelare, så det visste ni redan.
Låt spelarna välja klass i förväg, så de kan läsa på om sina level 1 powers. Att ha bläddrat igenom kapitlet om strid skadar inte heller.
3) Se ovan
4) Wizard-klassen fungerar inte som i andra fantasyrollspel. Välj inte spela Wizard utan att sätta sig in i hur det fungerar, då blir du besviken. Warlock-klassen är kanske den pilligaste klassen där det är lätt hänt karaktären kan kännas sämre om spelaren inte är helskärpt.

Det finns fler svar, detta bara som jag kom tänka på just nu...

Necross

Swashbuckler
Vad behövs för rekvisita?
Japp, det står i spelet. Jag rekommenderar en spelmatta som du kan rita och sudda på, eller Wizards of the Coasts egna, förvånandsvärt prisvärda Dungeon tiles.

Behöver alla ha läst players handbook innan?
Nej, bara combat-kapitlet och så klart allt som berör den egna classen och rasen.

Om man skulle vilja börja med ett utgivet äventyr (vilket spontant känns bäst både då det torde vara enklast för DM-en och för att få spela spelet som det är tänkt), vilket skulle detta vara?
Det vet jag inte. Undvik "Keep on the Shadowfell" bara. Antar att det finns nåt i Dragon Magazine, eller så kan DM trolla ihop ett gäng encounters med
http://asmor.com/scripts/4eEncounterGen/planner.php tillsammans med nån lagom trovärdig bakgrundshistoria :gremsmile:

Finns det några uppenbara svårigheter?
Man bör ha klart för sig att det främst är ett brädspel och inget rollspel i vanlig mening. Sen bör man "träna" gruppen, dvs de bör snacka ihop sig hur de ska ska strida, kanske lära sig varandras powers lite åså. Annars blir det lätt PC-slakt (beroende på hur hård encounter man möter iofs).

Rickard

Urverk speldesign
Jag har bara spelat spelet några gånger och har aldrig direkt spelat D&D innan.

Björn den gode said:
[*]Vad behövs för rekvisita (det här står säkert i spelet men se fråga 2 så förstår ni varför jag frågar det här)?
Jag skulle rekommendera att du har en spelplan och markörer. Man förflyttar sig väldigt mycket i spelet och att använda papper och penna eller laminatplatta och vattenlösliga pennor fungerar mindre smidigt.

Det är väldigt smidigt att ha en laptop med regelboken. Att kunna söka eller navigera sig via registret går riktigt snabbt. Se också till att spelarna skriver upp vilken sida som deras ras står på samt där deras class-powers börjar, så att ni sabbare kan slå upp dem.

[*]Behöver alla ha läst players handbook innan?
De måste ha läst sin class och sina level 1-powers samt specialmanövrarna i stridskapitlet. Det sista är rätt mycket att läsa. Låt inte någon få spela half-elf, för det kräver extra läsning då denna får välja en fri at-will power från en annan class. Wizard och warlock tyckte jag också var jättejobbig att läsa när jag började med spelet.

[*]Finns det några uppenbara svårigheter man bör tänka på när ingen i gruppen tidigare spelat spelet, stigar som man lätt går vilse på så att säga?
× Mängden text att läsa för att komma in i spelet.
× Sidan 277 är rätt viktig. Se till att ha en kopia av den.
× Se till att ha vettiga formulär där man kan anteckna sina powers så att man slipper slå upp dem hela tiden. Vissa spelgrupper spelar med powers utskrivna på ett separat papper och jag har stött på en spelgrupp som använde spelkort som man kunde skriva upp sina powers på och ha på handen. När man använt en encounter- eller daily power så lade spelaren ned kortet på bordet.

/Han som ska uppdatera formulären ikväll

Hellzon

Långsamma Vargen
Björn den gode said:
Vad behövs för rekvisita (det här står säkert i spelet men se fråga 2 så förstår ni varför jag frågar det här)?
Utöver böckerna och tärningar (duh): Battlemat, nån sorts minis (kan vara glaspärlor), gärna något att lägga under minis för att symbolisera conditions. Couronnebrickor funkar bra till det sistnämnda, men finns iofs bara i två färger.

Behöver alla ha läst players handbook innan?
Stridskapitlet förstås, men är ni smarta så skriver ni upp precis vad alla krafter och rasförmågor gör på karaktärsbladet så ni inte behöver referera till den delen av PHB under spel. Här har du ett bra exempel på hur det kan se ut.

Om man skulle vilja börja med ett utgivet äventyr (vilket spontant känns bäst både då det torde vara enklast för DM-en och för att få spela spelet som det är tänkt), vilket skulle detta vara?
Rescue at Rivenroar är gratis och börjar på level 1. Kan ni tänka er att börja på högre level så finns det fler gratismoduler, men Dungeon Magazine börjar kosta glod från nr 159 och framåt.

Dimfrost

Special Circumstances
Necross said:
Undvik "Keep on the Shadowfell" bara.
Varför det? Vi har precis börjat spela det, nämligen, så jag blir nyfiken. Folk gillade väl det när det kom ut och det var det enda som fanns, i alla fall? Jag kommer att dela med mig av mina tankar på krönikeforumet, för övrigt.

Necross

Swashbuckler
Jag tyckte det ballade ur på slutet. Framförallt var det löjligt att fienderna i olika rum inte kommunicerade med varann. Fällorna var dåliga också, och vissa fiender var på tok för svåra för nybörjarspelare.

Dimfrost

Special Circumstances
Okej. Det ska bli kul att se hur vi kommer att uppfatta saken framöver. :gremsmile:

Och jag tar hellre ett balanserat äventyr där fienderna inte kommunicerar med varandra, än att alla kommer springande samtidigt för att det vore mer "realistiskt". Naturligtvis är det bästa om man kan få in kommunikationsaspekten utan att det rubbar spelbalansen, dock. Men "realism" står väldigt långt ned på listan över vad jag vill ha när jag spelar D&D, och taktiska utmaningar står högst.

Eksem

Champion
Fast de skall kommunicera med varandra när det är möjligt, och nästan alla encounters sträcker sig över flera rum. På det viset (och fler vis, faktiskt) är det en av de mer realistiska dungeons jag spelat i. Spelet hade ju som ett av sina designmål att det skulle fungera bra att länka ihop encounters över större ytor för att undvika sådana fånigheter som att motståndarna bara står still och aldrig pratar med varandra.

Så det där verkar uppenbarligen bero en väldig massa på vilken DM man har.

Arfert

Facit
Ja, det står ju faktiskt här och där att vissa "monster" kommer försöka fly för att hämta förstärkningar. Så då får man väl köra på det, och inte spela dem som idioter.

Så jag uppfattade givetvis rumsbeskrivningarna som hur det ser ut om äventyrarna på nåt sätt lyckats ta sig fram dit obemärkta.

Och i uppföljaren Åskspiran står det faktiskt uttryckligen här och var vad monstren gör om de vet att äventyrarna är på väg.

Pom

Swashbuckler
Necross said:
Man bör ha klart för sig att det främst är ett brädspel och inget rollspel i vanlig mening.
Man bör ha klart för sig att detta är skitsnack. :gremsmile:

Men om du menar allvar och har argument kan vi prata om det i en egen tråd.

DarkMystic

Swordsman
Allt ni behöver i rekvisita är en battlemap och nånting som symboliserar monster och spelare. Skaffar ni whiteboard pennor kan ni även måla upp terrängen. Vi har använt minis men jag föredrar tärningar för monster, siffrorna that is. Lättare att hålla koll på vilket monster som får spö.

Att behövet läsa players hand book? Nej det behövs inte men det är att föredrar, räcker man bläddrar lätt i för att få grepp om spelet om man har erfarenhet med spel.

E faktiskt lättare att göra egna äventyr, har läst dem färdiga äventyren men dem är bara konstiga...

Necross

Swashbuckler
Skitsnack kan du vara själv. Jag menar allvar och har argument, men det känns som ett uttjatat ämne.

Sodivra

Champion
Definitivt battlemat (=rutnät), D&D-strid handlar om manövrering.

Multipla PHB, eller att man läst in sig på dem, kan vara bra om man inte gör rollpersonerna i förväg. Jag kan starkt rekommendera Character Builder:
http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/insider/characterbuilder
Den gör rollpersonsgenererande susande lätt, plus att spelarna kan sitta och trixa och fundera lite hemma. Demot funkar upp till level 3.

Jag designade egna äventyr (och monster!) till mitt första spelledande. Det går, om man är sugen alltså.

CapnZapp

Myrmidon
Pom said:
Necross said:
Man bör ha klart för sig att det främst är ett brädspel och inget rollspel i vanlig mening.
Man bör ha klart för sig att detta är skitsnack. :gremsmile:

Men om du menar allvar och har argument kan vi prata om det i en egen tråd.
Klart det är skitsnack.

Däremot KAN man spela spelet som ett brädspel. Och inget fel i det.

Bara man inte tror det är allt spelet har att ge. Men det får diskuteras i annan tråd (om ni ens orkar längre).