Nekromanti Whats up

Storuggla

Champion
Men jag då?

Men vi gladjazzare och bluestomtar då? Får vi vara med?

Storuggla, lite tradjazz har aldrig skadat

Morgoth

Swashbuckler
Re: Vad är det för fel på hårdrockare? [ot]

"Däremot kanske vi inte tycker om hip-hop, pop och dansband m.fl."

Just den där meningen tyder på en skräckinjagande, insektoid intelligens. Vad gör ni om en hårdrockare börjar lyssna på hiphop?

Storuggla

Champion

Vad gör ni om en hårdrockare börjar lyssna på hiphop?

Då kör de över honom med scootern! :gremwink:

Storuggla, regionaljäklas

kalcidis

Hero
Re: Vad är det för fel på hårdrockare?

...och skillnaden gentemot hiphoppare är...?
mycket större än var du tror. För en hiphopare som påstår att hiphop är den enda rätta är knappast en person som håller koll på saker och ting. Hiphop är om man ska snacka Tina-termer: 1,5 dl spoken word i stil medthe last poets och gil scott-heron, 1dl funk (t ex george cxlinton och rick james), 1 tesked blues, 4 matskedar jazz, 1dl soul. Utvecklingen av musiken har ALLTID haft ett öga mot just de musikstilarna. Kan dock hålla med om att den stereotypa hiphopen ogillar det mesta som håller sig utanför den svarta musiksfären och inte accepterar den.

Måste påpeka att jag inte anser att hårdrockare vara 'zelottiska' då jag inte lägger ngn värdering på hur hårdrockare är men att hiphopare ska stämma under beskrivningen av 'zelottism' (ordet har redan börjat böjas) måste jag bestämt säga nej till.

kalcidis

Hero
Re: mer som inget?

Hip-hopare är väl ganska kaxiga av naturen, men (i min "hårdrockande" uppfattning) pågår inget sorts stilkrig dem emellan
Det är en heeeel del olika synpunkter på saker inom hiphopen. En av de vanligaste diskussionerna är t ex rappare som snackar om våld, pengar, knark, kvinnor kontra de som pratar om att utvecklas, kunskap, samhällskritik och poetiska ämnen.

kolla mitt tidigaste inlägg som ligger någonstans där nere för saker som diskuteras inom hiphop och får olika 'hip hopare' att hata varandra.

Man Mountainman

Storsvagåret

Eller så placerar de honom fastbunden mitt emellan ett gäng samer och ett gäng inlandssvenskar, lutar sig tillbaka och njuter av showen.

Man Mountainman

Storsvagåret
Och vi...

...som överhuvudtaget inte är särskilt intresserade av musik? Skall inte vi få ett eget rollspel.

Jag kan se det framför mig: "Ointresserad av musik! Rollspel i en värld som karaktäriseras av Frånvaron Av Subkultur".

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Och vi...

"Rollspel i en värld som karaktäriseras av Frånvaron Av Subkultur"

Det finns väl många subkulturer som inte är musikrelaterade i allt för stor utsträckning. Till exempel rollspelare , narkomaner och mjölkbönder.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Varför inte spänna honom mellan två renar? [Ant]

Några samer kan stå och jojka bredvid som stöd.

Ett spel där musik och underhållning är förbjudet, där spelarna fungerar som lagens långa arm ..... "Tar du dig ton" får då en annan mening

Man Mountainman

Storsvagåret

Ja, Walium, som vanligt har du förstås helt rätt och har gjort bort mig fullständigt. Jag fattar inte att jag inte insåg det själv, jag menar, jag var ju själv på senaste VigillarintemusikCon.

Narkomanen Nisse: Så, vad diggar du Frånvaron av Musik?
Mjölkobonden Morgan: Hä ä jävlit bra! Hä finns int' nå bätter än å kom' hem etter en lång dag i laggårn å avstå från å lägg' på en skiva med sitt favoritband.
Dnalor: Har ni avstått från att lyssna på Håkan Hellströms senaste? Där kan man snacka skön frånvaro av melodiskt ljud!
Nisse: Jag menar det! Ni borde avstå från att besöka "Tjoppes krypin" på Larvavägen i Fnockholm. Där kan man verkligen låta bli att hitta några verkliga pärlor.

o.s.v.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det alternativ som gör mest ont, naturligtvis[NT]

Det fattar du väl. :gremlaugh:

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Varför inte spänna honom mellan två renar? [Ant]

Det mest effektiva tror jag är att klä ut honom till vargen John, placera honom i en renhjord medelst helikopter och vänta och se.

Baron Marak

Swordsman
Re: Vad är det för fel på hårdrockare?

Jag är väl i grund och botten hårdrockare. Det här med zelotism är väl för mig mer en plojgrej. Ungefär som att flaxa med armarna och säga "Eyyy!!! Mannen!!!". Bägge sakerna kommer från någon stereotyp någonstans långt bak i tiden.

Vad gäller vad jag lyssnar på så blir det mer och mer progressivt. De flesta band vill inte hålla sig kvar vid sin image då de vuxit ifrån den musikaliskt. I takt med att progressionen fortskrider :gremwink: så blir blandningarna fler och fler. Element som Jazz, Orkestral musik, opera och hip/trip-hop börjar blandas friskt. Det kommer och går folk åt bägge hållen vid dessa knytpunkter. Folk som lyssnar på Jazz kan börja lyssna på hårdrock, hårdrockarna upptäcker jazzen och på den där riktigt underliga grenen upptäcker man att det faktiskt finns de som har lyckats göra en hiphop som inte innehåller texter om förort och svår barndom som rätt så ofta är en överdrift.

Dumt att hacka ned på någon musikstil egentligen. (Förutom r&b som skapas med hjälp av en musikslinga på 30 sekunder och två bitar sång på 2 minuter respektive 30 sekunder) :gremwink:

Insignia

Swashbuckler
En icke-hiphoppares synpunkt

"Om du menar som kommersiellt rollspel: In your dreams.
Om du menar som gratis rollspel för den stora massan rollspelare: Inte en chans.
Om du menar som gratis rollspel för hiphoppare: You bet!"

Jag är närmare hårdrockare än hiphoppare, men jag skulle spela det ändå. Man behöver inte vara ett monster för att spela Vampire, till exempel.

Morgoth

Swashbuckler

"Ni borde avstå från att besöka "Tjoppes krypin" på Larvavägen i Fnockholm. Där kan man verkligen låta bli att hitta några verkliga pärlor."

Varför avstå när man där kan avstå att lyssna på pärlor?

/Mogge, undrar egentligen inte, men försöker vinna retoriska poäng