Nekromanti Wheeee for Vendetta! …

Krille

Super Moderator
Re: Wheeee for Vendetta! …

Vi får väl se hur mycket av resten av filmen som utspelar sig i rätt land. :gremgrin:

Men det såg ju onekligen riktigt bra ut. Jag hoppas att deras Matrixande var en läroperiod för tekniken, så att de har kunnat koncentrera sig på att göra filmen till en bra film av ett suveränt seriealbum.

Undrar om de har modet att ha Englandspremiär den femte november också... :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jo, det såg ju inte helt illa ut. Nu gäller det bara att inte tänka på hur tidigare Alan Moore-serier har blivit på film och hur bröderna Wachowskis två senaste filmer har tråkat mig till döds. Trailern var i alla fall bra, vilket väldigt få trailers jag sett på sista tiden varit.

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Wuj Wuj !!

Ännu en av dessa filmer som jag sätter upp på min att-se-lista... :gremlaugh:

Verkar riktigt spänande !

Krille

Super Moderator
V for Vendetta

Jag kan tala om vad serien handlar om: det är år 1997, och fascisterna styr England efter ett tredje världskrig. De har bland annat samlat ihop en del oönskade element, däribland "mentalt avvikande" personer som oppositionella, intellektuella och homosexuella i koncentrationsläger. De styr landet med järnhand, men har lyckats hålla England utanför atombranden. Det finns ingen lyx och samhället är totalitärt, men det är inte radioaktiv aska.

Plötsligt dyker det upp en mystisk terrorist, med kodnamnet V, som utför ett par spektakulära bombdåd den 5 november. Kodnamn V är klädd i kappa, hög hatt och en grinande papier mache-mask i Guy Fawkes avbild*. Det visar sig att Kodnamn V har utfört en hel serie mord, riktat mot personerna som arbetade på koncentrationslägret i Larkhill. Bombdåden den 5 november och efterföljande händelser är bara de sista i raden. Det är rätt störande för ledningen: har Kodnamn V haft ihjäl 100 personer för att hämnas, eller har han gjort det för att täcka igen spåren efter sig?

Ståryn berättas huvudsakligen ur Eve Hammonds ögon (hennes roll spelas av Natalie Portman), med V som "mentor" och "allierad" - de båda utgör så att säga protagonisterna i ståryn, och den fascistiska regimen är antagonisterna.

* Guy Fawkes försökte tillsammans med några andra konspiratörer spränga parlamentshusen i London den 5 november år 1605. Detta firas varje år i England som dess variant av Halloween, genom att bränna en docka föreställande Guy Fawkes.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: V for Vendetta

Klassiskt brittiskt ångestscenario: motståndskamp mot inhemsk reaktionär diktatur.

Big Marco

Läskig
Den är cool. Serien är en tydlig inspiration till mitt nuvarande projekt, dessutom, så det blir en spännande vinter.

Däremot stör det mig att trailern har musiken från Equilibrium, även om temat filmerna sinsemellan är en glimten i ögat-referens.

Organ

Out of time, out of mind
någon som har lust att tala om vad Vendetta handlar om?
Tänk dig Winston Smith med slängkappa, mask och en hoper vassa knivar så är du där :gremgrin:

/Anders

Balderk

Swashbuckler
Re: V for Vendetta

Ja, den är hur bra som helst! Läs den snarast! :gremwink:

-Balderk

Balderk

Swashbuckler
Undrar om de har modet att ha Englandspremiär den femte november också...
Hehe, ja, det vore ju helt klart passande.

Fan så peppad jag blev på den här filmen! Helt sinnessjukt... Casten är det ju inget fel på i alla fall. =)