Wheel of Time säsong 3

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Där finns också vändningar som är lite svaga, tex att vitrockarna först inte vill samarbeta (i övrigt en bra scen) och sedan dyker upp ändå (var det så i böckerna?).
Fast det känns helt rimligt med tanke på vilken karaktär de gjort Dain Bornhald till och med tanke på det inflytande Padan Fain har. Först säger Dain såklart nej. Sen övertalar Padan Fain honom att de ska hjälpa (för att han vill lura Tuflods-folket) men i och med att Dain är en snäll typ så hjälper han i och med att han lovat.

I böckerna bryter de sitt löfte och struntar i att delta i striderna, men jag tycker det hade varit en konstig grej av serie-Dain att göra.

Att Alanna är frisk på slutet efter ha haft ett spjut genom kroppen halva avsnittet.
Fast de har ju etablerat att Tuflodstjejerna kan hela, och hade hon inte fått spjutet i sig hade man bara tyckt det var konstigt varför hon inte sopade mattan med alla.

Medhåll. Bra löst givet förutsättningarna serien gett sig.
Dessutom vill jag minnas att Loial inte gör så himla mycket av värde i böckerna heller efter detta utan mest är dödvikt.

Last edited:

Bifur

Veteran
Fast de har ju etablerat att Tuflodstjejerna kan hela, och hade hon inte fått spjutet i sig hade man bara tyckt det var konstigt varför hon inte sopade mattan med alla.
Jo jag fattar det. Men det blev lite hackigt för mig. De har en scen där flickorna inte lyckas hela henne, sen bränner de Valda, och i nästa scen är hon frisk. Jag fattar att det sker off-screen men det skaver fortfarande.

Fast det känns helt rimligt med tanke på vilken karaktär de gjort Dain Bornhald till och med tanke på det inflytande Padan Fain har. Först säger Dain såklart nej. Sen övertalar Padan Fain honom att de ska hjälpa (för att han vill lura Tuflods-folket) men i och med att Dain är en snäll typ så hjälper han i och med att han lovat.

I böckerna bryter de sitt löfte och struntar i att delta i striderna, men jag tycker det hade varit en konstig grej av serie-Dain att göra.
Sant. Det är väl just det att serie-Dain kommer att hjälpa dem. Jag tycker effekten hade blivit starkare om han sagt ja där och då, och ser inte att det hade påverkat helheten. (Och man hade kunnat lyfta bort Fain som låtsas-vitrock också om det hade behövts i så fall.)

Last edited:

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jo jag fattar det. Men det blev lite hackigt för mig. De har en scen där flickorna inte lyckas hela henne, sen bränner de Valda, och i nästa scen är hon frisk. Jag fattar att det off-screen men det skaver fortfarande.
Det är uppenbart att det finns en scen de klippt bort, men det rör sig ju inte som en nyckelscen (till skillnad från när de hittar hornet i säsong 2) och man förstår ju vad som hänt, så om det stod mellan att klippa bort och ett segare tempo var det helt rätt beslut att klippa tycker jag.

Sant. Det är väl just det att serie-Dain kommer att hjälpa dem. Jag tycker effekten hade blivit starkare om han sagt ja där och då, och ser inte att det hade påverkat helheten. (Och man hade kunnat lyfta bort Fain som låtsas-vitrock också om det hade behövts i så fall.)
Fast det hade känts konstigt om han sagt ja när de möttes första gången tycker jag med tanke på vad Perrin gjorde mot hans farsa. Tycker det känns mest rimligt så som det nu skedde. Då får ju Dain en ännu större motivation att hjälpa i och med att en mörkvän lurat honom samt att hans vänner är i fara. Nä, här tyckte jag faktiskt allt var helt rimligt och hade inte velat ha det på annat sätt.