Wheel of Time säsong 3

Bifur

Veteran
Ah, var det så? Minns att statyerna och svärdet var på det sättet, men kommer inte ihåg några andra? Däremot förekom det ju väldigt många sådana i berättelsen vilket ju stred lite emot att tidigt sades de var så otroligt ovanliga.
Jag kanske drar föremål och personer för mycket över en kam här. När det gäller det senare minns jag det väldigt tydligt, det var återkommande att nya kraftanvändare från udda håll beskrevs som ovanligt starka. Det var väl ett slags poäng för att inskärpa att Aes Sedai blivit stelbent etc. men tyckte snabbt det gick till överdrift och vattnade ur konceptet (och huvudpersonerna ställning). När det kommer till föremål är jag lite osäker. Kanske var det som du säger mer att de verkade bli vanligare över jämfört med hur de beskrevs i början.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jag kanske drar föremål och personer för mycket över en kam här. När det gäller det senare minns jag det väldigt tydligt, det var återkommande att nya kraftanvändare från udda håll beskrevs som ovanligt starka. Det var väl ett slags poäng för att inskärpa att Aes Sedai blivit stelbent etc. men tyckte snabbt det gick till överdrift och vattnade ur konceptet (och huvudpersonerna ställning). När det kommer till föremål är jag lite osäker. Kanske var det som du säger mer att de verkade bli vanligare över jämfört med hur de beskrevs i början.
Jo, nya starka kraftanvändare som plötsligt dyker upp var rätt vanligt och lite störigt. Minns framförallt när Cadsuane helt plötsligt kommer som gubben (eller gumman) i lådan och är typ världens mäktigaste och mest inflytelserika aes sedai som inte nämnts tidigare.

Det här med att aes sedaierna blir allt svagare har jag för mig förklaras med att utrotningen av manliga kraftanvändare även påverkar de kvinnliga. Sen tror jag att starka kraftanvändare från andra håll som nämns är kvinnor från Tufloden, men kommer inte ihåg om det förklaras att det finns så starka kraftanvändare just där (gissar på att det antingen har med traktens historia att göra eller att Rands närvaro som ta’veren gjort det).

Bifur

Veteran
Jo, nya starka kraftanvändare som plötsligt dyker upp var rätt vanligt och lite störigt.
Hm. Det var väl först tufoldstjejerna, sen Eleyne, sen flera av havsfolket, sen aiel, sen de som Tornet tyckte var för gamla som de samlar ihop på landsbygden någonstans och så Tuon på toppen av allt + då alla som faktiskt är Aes Sedai (som Cadsuane).

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Hm. Det var väl först tufoldstjejerna, sen Eleyne, sen flera av havsfolket, sen aiel, sen de som Tornet tyckte var för gamla som de samlar ihop på landsbygden någonstans och så Tuon på toppen av allt + då alla som faktiskt är Aes Sedai (som Cadsuane).
Mjo, men var verkligen alla de mäktiga med kraften? Elayne var ju det, men många av aiels visa är inte särskilt mäktiga om jag minns rätt (men duktiga på drömvandring). Havsfolket minns jag inte om de var särskilt mäktiga eller inte? Kvinnorna på landsbygden har jag för mig att kanske några var för gamla men andra hade blivit avvisade av olika orsaker. Deras grej var väl dock att de levde länge snarare än att de var mäktiga? Fast jag kan naturligtvis minnas fel här.

Angående mäktiga karaktärer så var en störig grej att sådana skurkar dök upp helt plötsligt. Minns särskilt att jag tyckte det blev tradigt när de förlorade började återuppstå, samt att det aldrig blev någon bra payoff med Shadar Haran (den där superonda myrdraalen).

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Då har man sett avsnitt 5. Det når inte samma höjder som förra avsnittet, men det var väntat med tanke på hur förbannat asbra förra avsnittet var. Detta var också bra! Lite av en transportsträcka till senare grejer som förmodligen är häftigare, men ändå bra!

Saker jag gillar:

Jävlar vad bra Shohreh Aghdashloo är som Elaida! Hon lyfter verkligen varje scen hon är med i! Och politik-intrigerna i Tornet är fortsatt bra.

Jävlar vilken bra skurk Valda är! Jag älskar den typen av skurkar, självgoda pompösa as som egentligen är kassa men ändå kan göra som de vill för att folk lyder dem. Det är såna skurkar man älskar att hata!

Då jag tidigare klagat på att sidostorys fått för mycket uppmärksamhet borde jag inte gilla Morraines och Alannas storys, men det gör jag.

Jag vet att Mat egentligen förlåter Min lite väl snabbt, men samtidigt AVSKYR jag storylines där karaktärer går runt och tjurar på varandra så tycker ändå att det är till det bästa.

Jag gillade verkligen stycket där Egwene besöker sina vänners drömmar och vad det sedan utmynnar i.

Det var riktigt snyggt att havsfolkets vävar liknade norrsken.

Grejer jag inte gillade:

Jag tycker att serien hittills sett riktigt bra ut, men scenerna på båtens däck kändes rikt billiga. Trodde inte för en sekund att de var ute i friska luften utan det var pinsamt tydligt att de var inhomhus i en studio framför en greenscreen.

Hur har de lyckats göra Nynaeve, en av bokseriens bästa karaktärer, så tråkig den sista tiden? Det enda hon gör är att gå och deppa. De säger till och med rakt ut i avsnittet att hon vill ha kontroll, men det får vi inte alls se. Här vill jag se bättring!

Det ska sägas att lillgrabben vaknade några gånger under tittandet, så jag har kanske missat lite saker när jag nattade om honom. Ska nog se om avsnitt snart, om jag då upptäcker något som jag nu missat skriver jag igen 🙂

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Jo just det ja, det var en sak till i avsnittet som retade mig lite. Såvitt jag minns gav sig alla sällskap iväg samtidigt. Perrin och gänget reste av någon outgrundlig anledning via Vägarna och borde varit framme på kanske högst tre dagar. Nyvaeve och gänget åker båt och vi får i detta avsnitt reda på att de varit ute till havs i 14 dagar. Det innebär såvitt jag förstår att Perrin trots hot från trollocker och vitrockar rullat tummarna i Tufloden i ungefär 10 dagar. Jag får inte ihop det på annat sätt?

Nu när jag sovit på saken skulle jag nog säga att detta avsnitt är det svagaste hittills denna säsong. Inte dåligt men med klart mer konstigheter än föregående avsnitt.

Froste

Veteran
Moghedien skapar grå män. Så var det verkligen inte i böckerna, men jag tycker inte att ändringen gör någon skada.
Såg precis avsnitt 3 och moghedien är asbra
spoilervarning för böcker 3+ I böckerna är moghedien den mest patetiska och värdelösa forsaken, hon blir hela tiden stoppad, fångad, tvingad, och spenderar mesta tiden med att gråta och vara rädd, men att dom har hittat en sån cool niche att det är bara moghed som kan skapa grey men är ju lysande, och i avsnitt 1 när hon hade jaichim (som är en återkommande sidokaraktär i böckerna) i sitt äckliga spindelnät lyfte det verkligen fram varför hon kallas för spindeln

jag är jävligt glad att dom sket i böckerna när det gäller henne och gav henne så mycket mer agens och hemskhet

Luftslottet

Bygger obrukbara drömmar
Såg precis avsnitt 3 och moghedien är asbra
spoilervarning för böcker 3+ I böckerna är moghedien den mest patetiska och värdelösa forsaken, hon blir hela tiden stoppad, fångad, tvingad, och spenderar mesta tiden med att gråta och vara rädd, men att dom har hittat en sån cool niche att det är bara moghed som kan skapa grey men är ju lysande, och i avsnitt 1 när hon hade jaichim (som är en återkommande sidokaraktär i böckerna) i sitt äckliga spindelnät lyfte det verkligen fram varför hon kallas för spindeln

jag är jävligt glad att dom sket i böckerna när det gäller henne och gav henne så mycket mer agens och hemskhet
Håller med. Hoppas verkligen att de gör nått bra av de. Men tycker ändå att de är roligt att de finns forsaken som är mer eller mindre farliga. Det tycker jag ändå att böckerna gör relativt bra även om de finns mycket att önska kring forsaken även där.