Har sett avsnitt 7 nu.
Detta är ju ett sånt där fältslag-avsnitt som finns med i nästan alla fantasyfilmer och serier. Jag älskar inte fältslag-avsnitt, tycker det finns många MÅNGA mer intressanta saker i fantasy än fältslag. Men som fältslag betraktat tyckte jag om detta!
Det fanns tydliga saker som stod på spel. Det var tydligt vad hjältarna var tvungna att få skurkarna att misslyckas med. Kameraarbetet var mycket bra, det var tydligt vart alla befann sig i förhållande till varandra och man kunde tydligt se vad som hände. Koreografin var bra. Och jag gillade att det kändes lite småskaligt, har extremt svårt för den där ”more is more”-andan som verkar gälla i många fältslag.
Rent ementionellt funkade det även överlag bra! Det fanns såväl känslosamma delar som delar där man verkligen kände sig pumpad och peppad! Skickligt att kunna bolla sådana ytterligheter!
Stor överraskning att Loial dog! Bokpurister blir nog förbannade. Själv har jag haft svårt för hur serien presenterar och använder honom, så jag tycker faktiskt att det är rätt skönt att slippa honom från och med nu. Och jag tycker att han fick ett värdigt avslut.
Sättet striden slutade på var riktigt bra och listigt tycker jag! Det är etablerat i böckerna att trollockerna kan länkas till en ledare och måste göra som de säger. Oftast länkas de till myrdraaler men det känns helt rimligt att de även kan länkas till mäktiga mörkvänner.
Lite funderingar som jag hade:
Extremt förvånande att Valda dog redan här. Han har ju en väldigt stor roll i böckerna. Fast de måste ju skära ner rejält på sidostorys så jag tycker inte att det var fel.
Vad hände med Lord Luc? Han är helt försvunnen och hade ju en riktigt stor roll i böckerna.
Vart är myrdraalerna?
Har de helt strukit att Perrin kan vandra i drömvärlden? Eller kommer det börja handla om det nu?
Saker jag inte gillade:
Jag tycker Padan Fain är tråkig i serien. Det är konstigt för de har fått andra mörkvänner samt de förlorade riktigt intressanta. Men Fain, som var en intressant skurk, har de gjort tråkigare. Jag förstår inte varför?
@Bifur har ju tyckt att denna story skavt. Jag har hållit med och tänker att det nog främst handlar om att man inte fått se trollockernas framfart. Att så är fallet straffar sig rätt mycket detta avsnitt då man dels inte fått se vilken fara trollockerna utgör och inte heller får känslan av ”it’s payback time, motherfuckers”!
Allt som allt gillade jag ändå detta avsnitt! Tror det är min tredje favorit hittills.