Kan du utveckla det här? Vill bara vet hur du menar.Vi pratar om en genre vars coolaste setting i den bästa filmen, Minas Tirith, är fullkomligt ologisk på alla sätt och vis
Kan du utveckla det här? Vill bara vet hur du menar.Vi pratar om en genre vars coolaste setting i den bästa filmen, Minas Tirith, är fullkomligt ologisk på alla sätt och vis
Som mamma och pappa brukade säga: Vi hetsar och hatar inte, vi diskuterar.Jag håller med alla som hetsar och hatar på serien och varandra. Grrrr!!!
Båda är identiska. Den vänstra har jag bara kluddat på i paint för att visa vad jag tyckte var en rimlgiare storlek på yxblad. Tycker skaften verkar ha helt okej längd för enhandsyxor, i synnerhet om man kortat ner äggen. Sure, det finns många exempel på yxor som har längre skaft. Men det finns också gott om exempel på yxor med den där längden.De är fula för att de är skrattretande dåligt designade. Den högra ser banne mig ut att vara monterad upp och ner. Båda behöver dessutom längre skaft.
Jo, men jag har inget emot det i sak, hänvisningar till det mystiska förflutna hör hemma i fantasy - det är just att blanda in paralleller till vår värld utan att det leder till något i berättelsen som jag är skeptisk mot. Men, det är ingen stor grej.Fast jag tycker de får en större vikt i berättelsen i sig när det är mer inbäddat i dialogen och prat om livet och döden att tiden är cyklisk. Åldrar kommer, åldrar går, det finns ingen början och inget slut. Det är lite av poängen i berättelsen tycker jag och jag gillar att de tidigare civilisationerna får en större fysisk närvaro. Att ha med ruiner (fast inte för ofta) är ju dessutom ett ganska fiffigt sätt att lyfta något som annars förekommer bara i Inter monologer och så i böckerna.
Jag kommer inte på något sätt ihåg i detalj men har via flera olika artiklar och videos fått berättat för mig att Minas Tirith inte är en realistisk stad. Vill minnas att @Mekanurg skrev en väldigt bra artikel om detta för många år sedan. Men det jag kan komma ihåg på rak arm är att staden har för få portar, det skulle konstant bli omöjligt många köer. Den är för brant för att vara praktisk. Nu finns det flera städer bland annat i sydvästra Italien som är branta, men även jämfört med dessa ska Minas Tirith vara något i hästväg vad gäller branthet. Och att staden är så stor gör tydligen brantheten ännu mer opraktisk. Och runt om staden är det helt dött. Inga åkrar. Inga bondgårdar. Vilket staden skulle behöva. Det var vad jag kunde komma på såhär på rak arm, det finns säkert mer saker.Kan du utveckla det här? Vill bara vet hur du menar.
Unsullied i GoT visade oss ju att spjut både är jätte häftigt och praktisktSå snart fienden är inpå dem så blir dock två väktare plöstsligt en då killen med båge inte kan göra ett skit såvida han inte kan karate!
Spjut är otympligt, det är omkring 2 meter långt, inte praktiskt inomhus öht. Och att förvänta sig att man kan byta vapen för vilken situation man hamnar i är ingen förklaring. Det är bara ett kasst alternativ helt enkelt. Bättre än båge dock!
Varför ändra på en sak som att de alla använder svärd från böckerna? Jag förstår att man vill sätta en flavour på de olika karaktärerna, men det kunde man hellre gjort på annat sätt tycker jag.
Du satt mig just i kontakt med min sorgAsså, jag hade varit fullkomligt nöjd om de bara trimmat ner längden på eggen lite. Sure... jag hade nog också föredragit enbladade yxor med en spik eller något på andra sidan. Men är helt okej med dubbelyxor också. Det är både historiskt (om än inte vanligt), och klassiskt i fantasy.
(Mitt eget fulhack i paint för en mer rimlig bladstorlek)
View attachment 7709
Insåg att min hjärna gick i kors, jag tänkte av någon anledning att du talade om Tear i DÅ, inte Minas Tirith i SoRJag kommer inte på något sätt ihåg i detalj men har via flera olika artiklar och videos fått berättat för mig att Minas Tirith inte är en realistisk stad. Vill minnas att @Mekanurg skrev en väldigt bra artikel om detta för många år sedan. Men det jag kan komma ihåg på rak arm är att staden har för få portar, det skulle konstant bli omöjligt många köer. Den är för brant för att vara praktisk. Nu finns det flera städer bland annat i sydvästra Italien som är branta, men även jämfört med dessa ska Minas Tirith vara något i hästväg vad gäller branthet. Och att staden är så stor gör tydligen brantheten ännu mer opraktisk. Och runt om staden är det helt dött. Inga åkrar. Inga bondgårdar. Vilket staden skulle behöva. Det var vad jag kunde komma på såhär på rak arm, det finns säkert mer saker.
Men det spelar ingen som helst roll för mig. Staden är cool, stämningsfull och fantasieggande, det ör det viktigaste
Det där sista är ju helt fel - åtminstone i böckerna. Slätten runt staden är fylld med åkrar och små bondgårdar (som allihopa har hunnit bli evakurade innan våra hjältar anländer.)Jag kommer inte på något sätt ihåg i detalj men har via flera olika artiklar och videos fått berättat för mig att Minas Tirith inte är en realistisk stad. Vill minnas att @Mekanurg skrev en väldigt bra artikel om detta för många år sedan. Men det jag kan komma ihåg på rak arm är att staden har för få portar, det skulle konstant bli omöjligt många köer. Den är för brant för att vara praktisk. Nu finns det flera städer bland annat i sydvästra Italien som är branta, men även jämfört med dessa ska Minas Tirith vara något i hästväg vad gäller branthet. Och att staden är så stor gör tydligen brantheten ännu mer opraktisk. Och runt om staden är det helt dött. Inga åkrar. Inga bondgårdar. Vilket staden skulle behöva. Det var vad jag kunde komma på såhär på rak arm, det finns säkert mer saker.
Ah Men Tear (eller åtminstone Tears klippa) är väl otroligt orealistisk bara vad gäller ren storlek?Insåg att min hjärna gick i kors, jag tänkte av någon anledning att du talade om Tear i DÅ, inte Minas Tirith i SoR
I filmen är det inte så i alla fall.Det där sista är ju helt fel - åtminstone i böckerna. Slätten runt staden är fylld med åkrar och små bondgårdar (som allihopa har hunnit bli evakurade innan våra hjältar anländer.)
Ja, i krig, absolut.Unsullied i GoT visade oss ju att spjut både är jätte häftigt och praktiskt
Som sig börDe har inte tänkt p den här biten alls tror jag. Det är bara där för att det är coolt.
Och har inte ens klagat på att Lan har svärdet på ryggen än =DDet är vad som gör att jag stör mig lite. De har inte tänkt på den här biten alls tror jag. Det är bara där för att det är "coolt".
Med tanke på att man kan använda det som vandringsstav så känns det lite som ett överdrivet klagomålEtt spjut som han hela tiden måste hålla i?
Det är i alla fall från böckerna. Eller i alla fall från de angliska omslagenOch har inte ens klagat på att Lan har svärdet på ryggen än =D
Sant!Som sig bör
Tur att det är min åsikt och att jag får gnälla precis hur mycket jag villMed tanke på att man kan använda det som vandringsstav så känns det lite som ett överdrivet klagomål
För att jag gillar den biten, även om det är enormt opraktiskt. Ingen har påstått att det ligger logik bakom smak och tycke härOch har inte ens klagat på att Lan har svärdet på ryggen än =D
Jag håller med dig , jag retas baraJa, i krig, absolut.
Och de slåss i formation, och här är spjutet enormt effektivt.
Jag bara tänker på att det är en livvakt vi pratar om, vad är praktiskt för en livvakt att slåss med och att resa med?
Ett spjut som han hela tiden måste hålla i?
Ett svärd som han kan bära i en svärdsskida?
Det är vad som gör att jag stör mig lite. De har inte tänkt p den här biten alls tror jag. Det är bara där för att det är coolt.