d20-systemet
d20-systemet är regelmotorn som används i senaste upplagan av Dungeons & Dragons. Eftersom du är nybörjare säger nog inte det heller dig så mycket, i och för sig...
Grundmekaniken i systemet är att om du ska göra något så slår du en d20 (20-sidig tärning, går att införskaffa tillsammans med andra skojiga tärningar i välsorterade spelbutiker - d:et kommer av engelskans "die" eller "dice"), lägger till de bonusar din figur har, och ska komma upp i en viss svårighetsgrad. Till exempel, om du är en halvtränad amatör på att sno saker ur fickorna på folk kanske du har 3 ranger i färdigheten Sleight of Hand. Du är dessutom rätt fingerfärdig och smidig i allmänhet, så du har +2 för detta. Då slår du alltså d20+3+2 och ska komma upp i t ex 15 för att lyckas sno prylen som ligger i fickan.
Detta är dock bara den innersta mekanikkärnan i systemet. För att få färdighetsbonusar och annat skoj har man olika klasser/yrken. I dessa klasser har man dessutom nivåer (levels), vilket du kanske känner igen från en del datorspel. Man kan t ex vara en fjärde nivåns krigare eller en sjunde nivåns trollkarl. Man kan även kombinera olika klasser, så man kan vara fjärde nivåns krigare OCH sjunde nivåns trollkarl. Dessa klasser och nivåer ger en del grundläggande saker: en fjärde nivåns krigare har t ex 4d10 hit points och +4 bonus på att slåss, samt träning i att använda de flesta vapen och rustningar, medan en fjärde nivåns trollkarl har 4d4 hit points, +2 på att slåss, bara träning i ett fåtal enkla vapen såsom dolk och armborst, men å andra sidan har trollformler.
Förutom dessa grundläggande egenskaper hos klasserna har man viss frihet att finslipa sin figur. Detta gör man genom skills och feats (färdigheter och knep alt. tekniker). Varje yrke får ett visst antal färdighetspoäng per nivå, krigare får t ex 2 poäng medan barder får 6. Dessa kan placeras på olika färdigheter. Smartare figurer får lite extrapoäng. Dessutom får man ett knep till att börja med, och ett extra var tredje nivå. Dessa knep är mer "binära" än färdigheter, antingen har man dem eller så har man dem inte. Exempel på knep kan vara "Tillverka trollspö" (som gör att man kan tillverka trollspön, ett sorts magiskt föremål), "Kraftfull attack" (som gör att man kan slå hårdare till kostnad av träffsäkerhet) eller "Virvelvindsanfall" (som gör att du får slå en gång på alla fiender runt dig). Om du har spelat Fallout så kan du jämföra knepen med de "Perks" man får där.
Om du tittar i Oldtimers profil (eller kanske signatur) finns där en länk till d20-systemet översatt till svenska som du kan ta en titt på.