Wheel of Time

NSM

ROTN
Det finns ett d20-system för Wheel of Time som jag inte tycker är superbra så funderar på att anpassa ett annat system för spel i den världen. Problemet är att jag inte hittar nåt uppenbart i hyllan, är det nån som vet nåt system som skulle passa bättre än d20?

erikt

Hero
Det är ju i stort sett en ordinär pseudo-medeltida fantasyvärld, så de flesta system kommer ju att fungera.

Det som är unikt är ju magisystemet (precis som det brukar vara), och där vet jag inget system som passar riktigt bra. En moddad variant av Ars Magicas magisystem kanske skulle fungera?

erikt

Hero
Håller inte med. Det är mycket mer upplysningen och renässansen än medeltiden, och mycket mer inspirerad av södra Europa & Asien än de flesta "ordinär pseudo-medeltida" fantasyvärldar är.
Det vet jag väl inte om jag håller med om, men i det här fallet gör det ingen som helst skillnad ändå.

Bifur

Veteran
Vet inte, men har inte funderat något speciellt på det... Renässans eller medeltid kan nog kvitta i stil, det är krigföring utan krutvapen som gäller (även om kanoner uppfinns under bokseriens gång, men det verkar inte påverka något speciellt). Det man vill fånga är väl de olika kulturernas påverkan på hur RP formas samt hur magin funkar.

Magin i böckerna ju ganska oklar, man verkar ju kunna göra lite vad som med saidar/saidin, även om det finns vissa konventionella former för det hos tex Aes Sedai (liknande besvärjelser). Så jag tror ett magisystem som har väldigt lite fasta ramar och som istället som låter spelaren forma vad magin gör och sen sätter SL svårighetsgrad därefter. En annan aspekt är att man tydligt kan bränna ut sig i kraften så något slags kraftpoäng borde finnas. Vidare finns det tydliga genetiska skillnader i förmåga som ofta verkar viktigare än erfarenhet - så stor påverkan från något slags egenskap + stor varians i kraftpoäng. Men jag går bet på något system att föreslå.

Last edited:
  • Like
Reactions: NSM

Gamiel

Myrmidon
Tri-Stat System har ett väldigt flexiblet magisystem som kan användas för att förklara den stora mängden av grejer som Aes Sedai kan göra bara med ett element, för att inte tala om flera. Men samtidigt kan det bli väldigt regel tungt då man försöker komma på om man har tillräckligt med kraft för att gör vissa saker och hur det reglertekniskt ska representeras.

MAGE är mer smidigt men då behöver SL skapa ett nytt magi system baserat på elementen och komma på vad de man kan klara av vid vilka nivåer av magi man har.

tror någon hade gjort Aes Sedai som ett DoD yrke med tillhörande magisystem för länge sedan, kanske fortfarande finns kvar på nätet någonstans.

Dilandau

Myrmidon
Som någon sa, så typ moddad ars magica eller mage. Magi är ju over powered I WoD så det passar in.

Sen släng in lite regler för taverens och sånt.

• Like
Reactions: NSM

NSM

ROTN
En del nämner Savage World när man googlar det här, nån som har erfarenhet av SW?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Det finns ett d20-system för Wheel of Time som jag inte tycker är superbra så funderar på att anpassa ett annat system för spel i den världen. Problemet är att jag inte hittar nåt uppenbart i hyllan, är det nån som vet nåt system som skulle passa bättre än d20?
Vad är det som du inte tycker funkar med d20-reglerna?

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Mest levels och spell slots, egentligen.
Jag fattar. Jag är själv inget fan av d20-systemet generellt men jag minns att jag tyckte att de hade gjort en rätt bra variant av det till Wheel of Time-rollspelet. Jag var dock tonåring när jag spelade spelet, så jag kanske skulle tycka annorlunda idag.

Vad känner du att du vill att ett magisystem till Wheel of Time skulle kunna göra?

NSM

ROTN
Det är en gedigen bok och gör väl det den ska men just det där med levels och ett antal "spells" per dag tycker jag reflekterar Channeling dåligt. Classes a lá D&D tycker jag inte heller är riktigt klockrent. I böckerna lär sig folk saker hela tiden, eller kommer själva på hur man gör, tycker det behövs ett mer flexibelt system för att emulera allt sånt.

Skulle vilja ha ett system utan classes/yrken och Channeling utan slots per day (eller ens magipoäng för den delen, om möjligt?). Läste precis en tråd på reddit där de pratar om ett alternativt Savage Worlds-system utan poäng. Måste läsa på lite mer för att bilda mig en uppfattning om det.

Dimfrost

Special Circumstances
Magipoäng borde väl ändå vara ganska vettigt? Kraftanvändarna blir ju ofta uttröttade så de inte orkar använda mer magi. Eller ska det vara ett system där det blir successivt svårare att använda magi ju mer man använt nyligen? Sedan är det ju ytterst viktigt att skilja mellan magisk kraft, vilket avgör hur stark magi man kan utöva men även hur starkt man kan utöva lätt magi, och vilka faktiska magiska skickligheter man lärt sig. Inget av det här lirar något vidare med D20-systemet.

NSM

ROTN
Magipoäng borde väl ändå vara ganska vettigt? Kraftanvändarna blir ju ofta uttröttade så de inte orkar använda mer magi. Eller ska det vara ett system där det blir successivt svårare att använda magi ju mer man använt nyligen? Sedan är det ju ytterst viktigt att skilja mellan magisk kraft, vilket avgör hur stark magi man kan utöva men även hur starkt man kan utöva lätt magi, och vilka faktiska magiska skickligheter man lärt sig. Inget av det här lirar något vidare med D20-systemet.
Nämen precis. I d20 är det ju en begränsning i antal vävar per dag men i böckerna håller de ju på och väver hela dagar ibland. Det jag funderar på nu är ett system där man har en pool med power-poäng som bestämmer hur kraftfulla vävar man kan slänga iväg samt hur många man kan ha igång samtidigt. När man släpper eller knyter väven får man tillbaks poängen. Sen tänkte jag koppla det här till ett utmattningssystem också.