Wheel of Time

Gamiel

Myrmidon
Nämen precis. I d20 är det ju en begränsning i antal vävar per dag men i böckerna håller de ju på och väver hela dagar ibland. Det jag funderar på nu är ett system där man har en pool med power-poäng som bestämmer hur kraftfulla vävar man kan slänga iväg samt hur många man kan ha igång samtidigt. När man släpper eller knyter väven får man tillbaks poängen. Sen tänkte jag koppla det här till ett utmattningssystem också.
Känns som det du är ute efter är Tri-Stat System. Extremt breda möjligheter för spelarna att göra vad tusa de vill och ett kostnadssystem som drar från kraftpolen som kan användas till att förbättra slag o liknande.

NSM

ROTN
Tri-stat verkar ju klart intressant, ska kolla på det.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag skulle kunna tänka mig att Kraften är en grundegenskap som går från 0 och uppåt, att de olika subkrafterna (elementen + Spirit) modifierar detta (blir krångligt att hålla reda på, men kan vara nödvändigt), och att sedan särskilda vävar snarast är skills (fast extra lätta att lära sig; många vävar går ju att plocka upp genom att bara se dem vävas).

cogitare

Swashbuckler
En del nämner Savage World när man googlar det här, nån som har erfarenhet av SW?
Har kört det en hel del och tycker det är ett bra stabilt system.
Kan säkert funka. Kan dock inget om vad som är unikt för WoT så har lite svårt att sia om vilka anpassningar som kan behövas (främst kring magi antar jag).

Cog.

• Like
Reactions: NSM

cogitare

Swashbuckler
Det är en gedigen bok och gör väl det den ska men just det där med levels och ett antal "spells" per dag tycker jag reflekterar Channeling dåligt. Classes a lá D&D tycker jag inte heller är riktigt klockrent. I böckerna lär sig folk saker hela tiden, eller kommer själva på hur man gör, tycker det behövs ett mer flexibelt system för att emulera allt sånt.

Skulle vilja ha ett system utan classes/yrken och Channeling utan slots per day (eller ens magipoäng för den delen, om möjligt?). Läste precis en tråd på reddit där de pratar om ett alternativt Savage Worlds-system utan poäng. Måste läsa på lite mer för att bilda mig en uppfattning om det.
Inget rollspel emulerar basfiktion (star wars, lotr, WoT osv) exakt som det är beskrivet i bok/film/serie. De följer olika regler skulle jag säga där den typen av fiktion som spelen baseras på drivs av författarens vision av en scen eller händelse och inte ett spelsystem. I ett traditionellt rollspel har man ett spelsystem som ffa magi förhåller sig till vilket gör att det blir vissa skillnader.
Med detta sagt finns så klart spelsystem som representerar känd fiktion bättre eller sämre. Jag hör ofta att The One Ring för det bra, men jag gissar att det inte fångar varje aspekt och detalj ändå 😄

Som skrivs så har Savage Worlds ett magisystem baserat på kraftpoäng. Verkar råda oenighet i tråden om det passar eller inte.

Levlar är ju bara en abstraktion kring lärande och överlag beskriva ju lärande och kunskap mer dynamiskt i ex. böcker än hur det är i de flesta rollspel (levlar eller inte) där ökning sker mellan spelmöten/äventyr snarare än under. Finns säkert undantag.

Cog.

• Like

Rickard

Urverk speldesign
Slänger mest ut tankar, men kraftpoäng har alla BRP-system, så som RuneQuest. Där är det dock besvärjelser. I mitt egna Matiné (Matinee Chronicles är den mest kompakta varianten) så är det både ett fritt magisystem (utifrån ett tema) och det magisystemet kräver Utmattning, vilket faller samman med exempelvis droganvändning och skräck. I det systemet blir magikerna galna ju mer kraftfulla de blir och de höjer automatiskt sin magifärdighet om de får för mycket Utmattning vid ett slag. När jag skapade systemet läste jag igenom massor av "fria" magisystem, exempelvis Ars Magica och avarten i Magikerns handbok till Drakar och Demoner, men inga var riktigt vettiga.

Ett annorlunda förslag skulle kunna vara Star Wars d6, där det förvisso finns besvärjelser men det skulle också kunna gå att fritt tolka effekterna från utifrån de teman som finns inom "magic skills". Det systemet har även mörkerpoäng, som du lätt hade kunnat koppla ihop med magisystemet på något sätt. Spana in D6 Open för mer information; D6 fantasy finns gratis att tillgå. Finns inga regler där kring utmattning dock...

cogitare

Swashbuckler
Såg att det nämndes att magiker vävde magi på något sätt vilket låter som att det rimmar väl med Earthdawns system (iaf. de varianter jag har spelat, vet inte om det kommit något nytt).

Äventyrare där är adepter (iofs. klasser) som har Talents vilket är som färdigheter men med en magisk touch. Vet inte hur väl det passar WoT men går säkert att strunta i för det finns också helt vanliga färdigheter.

Magi-systemet går ut på att magikern har ett antal (från start 1 eller 2) matriser som denne väver in formler i. Dessa kan man sedan använda ganska fritt. I strid kan man om man vill använda en formel som man inte har vävt i en matris välja mellan två alternativ:
1. kasta väven och snabbväva en ny
2. kasta rå magi (som är farligt och i ED drar till sig onda väsen, Horrors eller på annat sätt vara dåligt för magikern)

Är ju ett system till ett helt annat spel så klart så en del trixande skulle säkert behövas men kanske skulle kunna vara något värt att titta på. Vill man ha friare magi-system så är det väl klassiker som Mage eller Ars Magica som gäller. De flesta tradspel har ju någon variant av formler.

Cog.

• Like

Nero

Warrior
Vore coolt med supplement för Tel Ara Rhiod och skuggvägarna

• Like

Arrikir

Venator
Minns att jag spelade WoT rollspelet för många år sedan. Minns att det fungerade helt ok, men har också fått uppfattningen att magisystemet behöver ses över.

Har lekt med tanken att låta böckerna stå som någon form av tidslinje och sen låter rollspersonerna ta huvudrollen istället för Rand, Perrin och Mat etc. Låta dem ena världen mot mörkret och så vidare.

michael

geschtonkenflapped
Jag har inte heller något bra förslag på alternativ, men om du funderar på att använda D20-reglerna ändå så funkar det hjälpligt i den mån vi har haft väldigt roligt med reglerna och i världen trots att vi inte går igång på DnD-stilen med levels och sådant.

När spelet var nytt fanns det ganska stora forum som skapade communityalster och som släpptes i form av gratis Netbooks, sammanställda av eldsjälar med nya regler, vävar, regler, monster, feats och allt sådant som var nytt när nya böcker släpptes. Jag vet att det bland annat finns regler för att bli beroende av att använda kraften, hur the True Power kan användas men även regler för en kraftpöl istället för som i grundreglerna hålla koll på ett antal slots, och jag har för mig att det även fanns regler för hur en wilder intuitivt kunde hitta på egna weaves, eftersom de inte var hämmade av Aes Sedaiernas skolande i försiktighet och att bara förlita sig på befintlig kunskap.

Om du är intresserad så droppa din e-post här så ska jag se om jag kan skicka över de filer jag har, jag måste bara leta rätt på dem först.

Edit: droppa din e-post som ett PM menade jag nog :)

Last edited:
  • Like

NSM

ROTN
Jag har inte heller något bra förslag på alternativ, men om du funderar på att använda D20-reglerna ändå så funkar det hjälpligt i den mån vi har haft väldigt roligt med reglerna och i världen trots att vi inte går igång på DnD-stilen med levels och sådant.

När spelet var nytt fanns det ganska stora forum som skapade communityalster och som släpptes i form av gratis Netbooks, sammanställda av eldsjälar med nya regler, vävar, regler, monster, feats och allt sådant som var nytt när nya böcker släpptes. Jag vet att det bland annat finns regler för att bli beroende av att använda kraften, hur the True Power kan användas men även regler för en kraftpöl istället för som i grundreglerna hålla koll på ett antal slots, och jag har för mig att det även fanns regler för hur en wilder intuitivt kunde hitta på egna weaves, eftersom de inte var hämmade av Aes Sedaiernas skolande i försiktighet och att bara förlita sig på befintlig kunskap.

Om du är intresserad så droppa din e-post här så ska jag se om jag kan skicka över de filer jag har, jag måste bara leta rätt på dem först.

Edit: droppa din e-post som ett PM menade jag nog :)
Tack för erbjudandet men jag har spelat d20-spelet och har alla netbooks, det finns mycket kul i dem så väldigt bra att ha som resurser.

Har dock inte kollat i dem på länge så hade glömt det alternativa magisystemet, ska kolla på det. Tack!

NSM

ROTN
Slänger mest ut tankar, men kraftpoäng har alla BRP-system, så som RuneQuest. Där är det dock besvärjelser. I mitt egna Matiné (Matinee Chronicles är den mest kompakta varianten) så är det både ett fritt magisystem (utifrån ett tema) och det magisystemet kräver Utmattning, vilket faller samman med exempelvis droganvändning och skräck. I det systemet blir magikerna galna ju mer kraftfulla de blir och de höjer automatiskt sin magifärdighet om de får för mycket Utmattning vid ett slag. När jag skapade systemet läste jag igenom massor av "fria" magisystem, exempelvis Ars Magica och avarten i Magikerns handbok till Drakar och Demoner, men inga var riktigt vettiga.

Ett annorlunda förslag skulle kunna vara Star Wars d6, där det förvisso finns besvärjelser men det skulle också kunna gå att fritt tolka effekterna från utifrån de teman som finns inom "magic skills". Det systemet har även mörkerpoäng, som du lätt hade kunnat koppla ihop med magisystemet på något sätt. Spana in D6 Open för mer information; D6 fantasy finns gratis att tillgå. Finns inga regler där kring utmattning dock...
Ju mer jag tänker på det ju rimligare känns det att inte ha ett system med magipoäng utan snarare ett system för utmattning kopplat till att väva magin men med begränsningar i vilka, hur kraftfulla och hur många vävar man har igång samtidigt. Det kanske inte är nån skillnad i praktiken men det känns mer passande. Det gör ju också att det blir svårare att väva om man är trött/utmattad av andra anledningar, precis som i böckerna.

D6 Open verkar lovande.